11 vragen
 voor het trefwoord « Er is een probleem »
Wat doet bpost als mijn pakje verloren, beschadigd of gestolen is?
U kan het best onze klantendienst contacteren wanneer:
  • Uw pakje beschadigd werd afgeleverd.
  • De status van uw pakje in Track & Trace meerdere dagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen).
  • Uw pakje geleverd is volgens Track & Trace, maar uw bestemmeling zegt van niet (het pakje ligt ook niet bij zijn buren, op een veilige plaats of in zijn brievenbus).
U kan het best onze klantendienst contacteren via het online formulier onderaan deze pagina. Als u toegang heeft tot het Business Portaal kan u uw aanvraag beter indienen via onze Customer Support Tool. In geval van schade moet uw klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen. Als u de ontvanger bent, neemt u best contact op met de afzender.
Ik heb een verkeerd adres opgegeven, kan ik het nog wijzigen?
Vanaf het moment dat u uw pakje hebt afgegeven, is het niet meer mogelijk om het adres te wijzigen. Als de buitenlandse postdiensten het pakje niet kunnen leveren, komt het terug naar u.
Hoe kan ik klacht indienen als mijn pakje voor het buitenland beschadigd of verloren is?
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen als afzender kan u een dossier laten openen voor een verloren of beschadigd pakje omdat u bpost betaalt voor de verzending.
  • In geval van schade moet uw klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
  • Bij verlies in het buitenland starten we een onderzoek wanneer de status van uw pakje:
    • met een buurland als bestemming minstens 5 werkdagen ongewijzigd blijft.
    • met het Verenigd Koninkrijk of een ander land als bestemming minstens 10 werkdagen ongewijzigd blijft.
U kan uw klacht het best indienen via één van onze digitale kanalen. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Gebruik daarvoor het online formulier onderaan deze pagina. Als u toegang heeft tot het Business Portaal kan u uw aanvraag beter indienen via onze Customer Support Tool.
Ik krijg geen nieuwe update via Track & Trace, is dat normaal?
Als de status van uw pakje niet verandert in Track & Trace kunnen er verschillende oorzaken zijn:
  • Uw pakje heeft vertraging.
  • Onze collega's in het buitenland geven geen Track & Trace-informatie over uw pakje.
Als de status van uw pakje meerdere werkdagen onveranderd blijft (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), neem dan contact op met onze klantendienst via een van onze digitale kanalen. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Gebruik daarvoor het online formulier onderaan deze pagina. Als u toegang heeft tot het Business Portaal kan u uw aanvraag beter indienen via onze Customer Support Tool. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij bpost. Bent u de ontvanger, neem dan contact op met uw afzender.
Hoe dien ik een klacht in als mijn pakje beschadigd, verloren of niet bezorgd is?
Ik ben de ontvanger Als u de ontvanger bent van het pakje kan u zelf geen klacht indienen. Gelukkig hebben de meeste afzenders vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Neem daarom contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor uw bestelling (bv. uw bestelling opnieuw laten verzenden of een terugbetaling ontvangen).
Heeft u een beschadigd pakje ontvangen, neem dan zeker binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de afzender en bezorg hem foto’s van de beschadigde verpakking en inhoud. Ik ben de afzender Als u de afzender bent van het pakje kan u het best onze klantendienst contacteren via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan u meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om uw dossier te behandelen. In geval van schade moet uw klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
Mijn bestemmeling heeft het pakje van bpost geweigerd. Wat nu?
Als de bestemmeling het pakje weigert, bezorgt de postbode het terug aan bpost en wordt het naar u teruggestuurd.  
Mijn pakje is onterecht teruggestuurd naar mij. Wat nu?
bpost zendt uw pakje terug naar u als: [bullet] De bestemmeling niet (meer) op het leveringsadres woont of het adres is niet correct.
  • Uw pakje werd geweigerd aan de deur (doordat het bijvoorbeeld beschadigd is).
  • De bestemmeling uw pakje na 14 kalenderdagen niet is gaan afhalen in het Afhaalpunt.
  • De bestemmeling uw pakje na 5 kalenderdagen niet is gaan afhalen in de Pakjesautomaat.
Is er toch iets misgelopen en werd het pakje onterecht door ons naar u teruggestuurd, dan kan u dit melden bij onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. We kijken dan hoe we onze dienst in de toekomst kunnen verbeteren en u eventueel kunnen vergoeden voor deze zending.
Wat als mijn pakje te laat geleverd werd bij mijn bestemmeling?
We leveren uw pakje de volgende werkdag bij een bestemmeling in België. Voor buitenlandse bestemmingen varieert de levertermijn tussen de 2 en de 10 werkdagen, afhankelijk van de buitenlandse bestemming. Soms treden er vertragingen op waardoor uw pakje later geleverd wordt. Indien uw bestemmeling hierdoor hinder heeft opgelopen kan u hiervoor contact opnemen met onze klantendienst. Dit kan best via het online formulier onderaan deze pagina.
Wat gebeurt er als blijkt dat de bestemmeling is verhuisd?
bpost levert uw pakje op basis van het vermelde adres. Als uw bestemmeling daar niet (meer) woont, registreren wij dat het adres niet correct is of dat de bestemmeling er niet meer woont. bpost stuurt het pakje naar u terug. Is er toch iets misgelopen en werd het pakje onterecht door ons naar u teruggestuurd, dan kan u dit melden bij onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. We kijken dan hoe we onze dienst in de toekomst kunnen verbeteren.
Mag bpost mijn pakje openmaken?
bpost heeft het recht om zendingen met België als bestemming te openen:
  • als die niet kunnen worden afgeleverd bij de bestemmeling;
  • en als het adres van de afzender niet op de zending staat. Als we de zending na het openen nog niet kunnen afleveren op het adres van de bestemmeling, dan kan het pakje worden vernietigd vanaf een bepaalde periode na het verzenden:
  • na 6 maanden voor aangetekende zendingen en zendingen met garantie
  • na 3 maanden voor andere zendingen
Na verloop van voornoemde termijn worden kostbaarheden en waardevolle documenten die deze zendingen bevatten eigendom van de Belgische Schatkist. Ook internationale zendingen kunnen door bpost geopend worden als het adres niet op de zending staat.
Wat gebeurt er als blijkt dat de bestemmeling is verhuisd?
bpost levert uw pakje op basis van het vermelde adres. Als uw bestemmeling daar niet (meer) woont, registreren wij dat het adres niet correct is of dat de bestemmeling er niet meer woont. bpost stuurt het pakje naar u terug. Is er toch iets misgelopen en werd het pakje onterecht door ons naar u teruggestuurd, dan kan u dit melden bij onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. We kijken dan hoe we onze dienst in de toekomst kunnen verbeteren.