Pakje ontvangen uit het buitenland

receive_parcel

Pakje

Pakje uit het buitenland ontvangen

    Volg je pakje

    Loader not found
    Postcode is niet nodig
    Makkelijk al je pakjes volgen met de My bpost app
    Makkelijk al je pakjes volgen met de My bpost app

    Download de My bpost app

    En beheer al je pakjes in één handige app

    • Volg al je pakjes, ook die van andere pakjesbezorgers
    • Stel je leveringsvoorkeuren in
    • Duik digitaal in je brievenbus, verzend pakjes & Aangetekende Zendingen, en nog veel meer
    my-bpost-app
    Mijn pakje langs de douane

    Mijn pakje langs de douane

    Alles over het invoerproces en douanekosten

    meer info
    Kosten verbonden aan je pakje?

    Kosten verbonden aan je pakje?

    Betaal mobiel of cash

    meer info

    Niet thuis als je buitenlandse pakje wordt geleverd?

    1.

    Je ontvangt een Afwezigheidsbericht met daarop de nodige info over waar je pakje naar toe is.

    Het is op dat moment nog niet meteen beschikbaar.

    2.

    Zodra je pakje in een Afhaalpunt ligt, ontvang je een e-mail en wijzigt de status van je zending op Track & Trace en in de My bpost app.

    Je kan je pakje dan vanaf 11 uur de volgende werkdag afhalen in het vermelde Afhaalpunt.

    3.

    Jij of iemand anders kan je pakje afhalen op vertoon van ofwel:

    • Je Afwezigheidsbericht
    • Je bevestigingsmail
    • Je bevestiging in de My bpost app
    • Komt niemand je pakje binnen 14 dagen afhalen, dan gaat het terug naar de afzender

    Misschien heb je deze vragen nog

    Je kan je pakje in het buitenland volgen via Track & Trace. bpost is voor de Track & Trace-gegevens aangewezen op zijn internationale partners. Zij zijn niet altijd in staat om deze (tijdig) door te geven waardoor je het misschien niet meteen kan volgen. Vanaf het moment dat je pakje in België bij bpost terechtkomt, kan je het volgen via onze Track & Trace en de My bpost app

    Tip: Je kan eventueel ook je pakje volgen via de Track & Trace van het lokale buitenlandse postbedrijf die je pakje behandelt. Gebruik hiervoor het barcodenummer dat je van de afzender ontving en voer deze code in via de Track & Trace van het buitenlandse postbedrijf.

    Let op: Begint je barcode met de letter ‘U’ dan kan je je pakje niet volgen. Deze barcode wordt enkel gebruikt om de invoerprocedure mogelijk te maken en de zending aan te bieden bij de Belgische douane. Nadat ze wordt vrijgegeven, zal ze worden overhandigd aan bpost zonder verdere tracering.

    Wanneer je pakje van buiten de Europese Unie in België aankomt, wordt het aan de inklaringsdienst van bpost overgemaakt die de inklaring door de douane voorbereidt. Het proces gaat als volgt:

    1. Inklaring van het pakje

    Als je op voorhand btw betaald hebt op je pakje via de webshop dan wordt het meteen overhandigd aan de douane. Als er nog geen btw op is verrekend, dan wordt het eerst ingeklaard. Hierbij worden de douanerechten, btw en eventuele andere kosten (zoals anti-dumpingrechten en milieurechten) berekend. Sinds 1 juli 2021 geldt dit voor alle zendingen, ongeacht de waarde. Meer info over de douaneregels.

    Deze invoerkosten dien je als ontvanger op voorhand te betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Je krijgt hiervoor een e-mail, sms of brief met een betalingsuitnodiging.

    2. Veiligheidscontrole

    De douane voert een veiligheidscontrole uit op alle goederen die van buiten de Europese Unie België binnenkomen. Voor al deze goederen kijkt de douane na of de invoering ervan in België is toegestaan. Indien niet, (bijvoorbeeld vermoedelijke namaakgoederen, wapens of medicijnen) houdt de douane je pakje tegen. Indien wel is je pakje ingeklaard en wordt het vrijgegeven.

    3. Levering van het pakje

    Zodra de douane de goederen vrijgeeft, zorgt bpost voor de levering. Hou er rekening mee dat het volledige proces enkele dagen kan duren. Via Track & Trace kan je de status van je pakje opvolgen. Daar krijg je ook melding als je nog formaliteiten moet vervullen.

    ‘Kosten voor douaneformaliteiten’ zijn administratieve kosten die worden aangerekend door de inklaringsdienst van bpost om:

    • de inhoud en de waarde van het pakje vast te stellen
    • de geadresseerde te contacteren als de inhoud, waarde en gegevens van het pakje niet overeenkomen of onvolledig zijn
    • de vereiste douane-aangifte op te maken
    • het pakje op te slaan en te bewaren tijdens de inning van douaneheffingen

    Deze kosten gelden voor alle zendingen van buiten de Europese Unie (+ Verenigd Koninkrijk). Je kan de bijkomende belastingen, douanerechten en administratieve kosten wel vermijden door bij een een geregistreerde webshop (Import One-Stop Shop of IOSS) te bestellen. Je kan zo’n geregistreerde webshop makkelijk herkennen: als er in je winkelmandje staat dat de btw inbegrepen is, dan zit je safe! De meeste grote webshops zoals AliExpress, E-bay en Wish hebben zich al geregistreerd.

    Ali ExpressEbayWish

    Let op: zendingen met een waarde van meer dan € 150 zijn altijd onderworpen aan douanerechten en administratieve verwerkingskosten.

    Zodra de invoerkosten zijn berekend, vind je een gedetailleerd overzicht van de kosten in Track & Trace en in de My bpost app. Je zal een uitnodiging ontvangen om de invoerkosten te betalen. Dit kan via e-mail, sms of notificatie als je de My bpost app hebt geïnstalleerd. Heeft de afzender ons de gegevens niet digitaal doorgestuurd, dan zal je een brief ontvangen met een uitnodiging tot betaling.

    Je kan de betaling beveiligd uitvoeren via de My bpost app of door je aan te melden via Track & Trace. Daar kan je betalen via Bancontact, Mastercard, Visa of mobiel bankieren. Ook vanuit het buitenland. Paypal en bankoverschrijvingen zijn niet mogelijk.

    Uitzonderlijk kan je je invoerkosten op een andere manier betalen.

    Let op voor valse berichten en phishing; bpost zal je nooit vragen om te betalen via overschrijving of een rekeningnummer vermelden. Meer over phishing lees je op onze phishing-pagina.

    Dit hangt af van waar je pakje wordt verzonden.

    Mijn pakje komt van binnen de Europese Unie

    De douane is bevoegd om alle zendingen binnen de Europese Unie te controleren. Het gaat dan eerder over verdachte zendingen vanuit EU-lidstaten en zendingen met accijnsgoederen binnen de Europese Gemeenschap. Doorgaans loopt je pakje hier geen extra vertraging op.

    Mijn pakje komt van buiten de Europese Unie

    Deze pakjes ondergaan standaard een invoerprocedure. De behandelingstermijn hangt af van de volgende 2 factoren: 

    • Of je pakje al dan niet beschikt over voldoende informatie, zoals de waarde en aard van de goederen. (Is dat niet het geval, dan ontvang je enkele dagen later een brief. De behandelingstermijn wordt dan verlengd tot je de aanvullende gegevens opstuurt). De inklaringsdienst van bpost gaat vervolgens na of er btw, douanerechten of andere heffingen op je pakje betaald moeten worden.
    • Of de douane of andere officiële instanties je pakje al dan niet moeten controleren. Dat is het geval bij geneesmiddelen, planten en voedsel, wapens, vermoedelijke namaak, etc. Je kan de status van je pakje online volgen via Track & Trace en de My bpost app.