Kosten betalen bij levering | bpost

Kosten verbonden aan je pakje?

Kosten verbonden aan je pakje?

Betaal ze voortaan ook mobiel aan de postbode

  • Snel, eenvoudig en veilig
  • Met je banking app of de Payconiq by Bancontact-app
  • Ook cash betalen blijft mogelijk

Zo werkt het in 4 stappen

1.

Soms dien je bij ontvangst van je pakje te betalen:

  • Als de afzender daar expliciet naar vraagt.
  • Wanneer er douanekosten zijn.
2.

De postbode biedt je bij levering aan de deur de mogelijkheid om het bedrag:

  • Exact cash te betalen
  • Mobiel te betalen via je smartphone
 
3.

Bij mobiel betalen vraagt de postbode om een QR-code te scannen met je banking app of de Payconiq by Bancontact-app.

Toets vervolgens je pincode in.

4.

Zowel jij als de postbode krijgen een bevestiging van betaling.

De postbode overhandigt je pakje.

Opgelet: betaal enkel voor je pakje aan de postbode of aan een medewerker in een Afhaalpunt.

bpost vraagt nooit om te betalen voor je pakje terwijl het nog onderweg is.

Misschien heb je deze vragen nog

Volgens de douane- en btw-wetgeving betaal je een bepaald bedrag aan belastingen (douanerechten, btw en accijns) voor pakjes afkomstig van buiten de EU. Deze kosten verschillen naargelang het type ingevoerde goederen.

Daarnaast worden extra administratiekosten aangerekend voor volgende douaneformaliteiten:

  • 0 euro voor commerciële zendingen met een waarde van maximaal 22 euro en voor particuliere zendingen met een waarde van maximaal 45 euro. (Opgelet: alcoholische producten, parfum en tabaksproducten zijn niet vrijgesteld van kosten voor douaneformaliteiten)
  • 22 euro voor douaneformaliteiten voor niet-vrijgestelde zendingen met een waarde tot 150 euro.
  • 30 euro voor douaneformaliteiten voor niet-vrijgestelde zendingen met een waarde boven 150 euro.
  • 40 euro bij fytosanitaire controle bij planten en plantaardige producten.
  • 85 euro bij een regularisatiedossier

Deze kosten dien je cash of mobiel te betalen aan bpost. Als je de douanekosten niet wil betalen, wordt je zending teruggezonden of vernietigd.

Bij levering aan huis kan je de douanekosten aan de postbode betalen via de Payconiq by Bancontact app of via een van de volgende banking apps die de Payconiq by Bancontact-functionaliteit aanbiedt: KBC, BNP Parisbas Fortis, Belfius, ING, Argenta, AXA bank, ABK bank, Bank Van Breda, Beobank, CBC banque, CPH banque, Crelan, Deutsche Bank, Fintro, Hello Bank Keytrade, Nagelmackers, VDK spaarbank.
Je kan het exacte bedrag ook cash aan de postbode betalen.

In een Afhaalpunt kan je de dounaekosten cash betalen en met debet- of kredietkaart.

Een zending met betaling bij levering kan je op 2 manieren betalen in een Afhaalpunt: cash en met debet- of kredietkaart.

Bij een pakje met betaling bij levering aan huis, zijn er verschillende betaalmogelijkheden:.

Cash betalen
Je kan cash betalen aan de postbode, maar dan dien je wel het exacte bedrag af te geven.

Mobiel betalen
Je kan ook mobiel betalen met je banking app of de Payconiq by Bancontact app. De postbode maakt dan een QR-code aan die je scant met je banking app. Daarna ontvangen jullie beiden een bevestiging van de betaling.

De postbode levert je pakje met betaling bij levering in een Postkantoor of een PostPunt als:

  • Je niet thuis bent.
  • Je het exacte bedrag niet cash of mobiel kan betalen
  • Je wil betalen met een debet- of kredietkaart.
  • Het om een bedrag gaat van meer dan 1000 euro.

Het maximumbedrag is afhankelijk van de betalingslimieten van je bank. Indien deze limiet wordt overschreden, krijg je meteen een melding. In dat geval zijn er 2 mogelijkheden:

  • Je betaalt cash het exacte bedrag aan de postbode en ontvangt meteen je pakje
  • Je pakje gaat naar het Postkantoor of Postpunt in je buurt waar je het de volgende werkdag betaalt met een debet- of kredietkaart.