Tips & tricks voor het herkennen van phishing en wat je ermee moet doen

Wat is phishing?

Steeds vaker circuleren valse berichten van oplichters die je via e-mail, sms of social media benaderen om persoonlijke informatie van je te ontfutselen. Meestal bevatten deze berichten een link naar een valse website waar gevraagd wordt naar bankgegevens, codes of om snel een bedrag te betalen. Deze frauduleuze berichten worden ook wel phishing of smishing (valse sms) genoemd.

    Zo bescherm je jezelf tegen phishing

    Tip 1: Controleer het web- en afzendadres.

    Een frauduleuze mail of sms bevat meestal een link of knop die naar een onbetrouwbare website leidt.Je kan de website van de link controleren door met je muis over de link te zweven (niet klikken). Het webadres verschijnt dan linksonder in je browser. Herken je het adres niet meteen, klik dan niet. Onze e-mails kan je herkennen aan het afzendadres dat bijna altijd eindigt op bpost.be:

    Ontvang je toch een e-mail in naam van bpost met een andere domeinnaam dan ‘bpost.be’.Dan is het mogelijk een phishing-e-mail. Verwacht je een pakje en heb je gekozen voor sms-notificatie? Dan ontvang je van bpost enkel sms’en afkomstig van 8152. (Dus niet afkomstig van bijvoorbeeld een gsm-nummer). Wil je weten waar je pakje precies ligt, surf dan steeds naar onze Track & Trace of kijk in de My bpost app.

    Tip 2: Geloof niet zomaar elke sms of e-mail en laat je niet te makkelijk overhalen.

    Stel jezelf eerst de vraag of je wel een pakje verwacht. Voor zendingen binnen de EU zal bpost je nooit vragen om te betalen als je pakje onderweg is (bv. om extra kosten te vermijden), of om persoonlijke info door te geven via e-mail of sms. Daarnaast zal bpost nooit dreigen met een deurwaarder als je niet betaalt voor je pakje.

    Tip 3: Let op taalfouten en onpersoonlijke aansprekingen

    Phishing-berichten worden vaak naar veel mensen tegelijk verstuurd waardoor de aanspreking zelden persoonlijk is. Ontdek je taalfouten, vreemde bewoording of word je in een andere taal aangesproken? Dan is de kans groot dat je met oplichters te maken hebt.

      Volg, ontvang en verzend makkelijk je pakjes met de My bpost app

      Per ongeluk op een verdachte link geklikt?

      Als je op een link uit een phishing-bericht hebt geklikt, word je meestal naar een pagina geleid waar men je vraagt naar bepaalde info (bv. bankgegevens om te betalen, je wachtwoord resetten, etc.) Zodra je deze actie uitvoert, krijgen oplichters toegang tot je gegevens. Ook een bijlage openen kan ervoor zorgen dat je toestel geïnfecteerd of geblokkeerd wordt.

      Is het kwaad geschied en heb je financiële of andere schade opgelopen? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie, je bank en raadpleeg Meldpunt. Verander ook meteen je bankcodes en wachtwoorden.

        Help phishing voorkomen

        Stuur verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be. Zo help je mee voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden van oplichters.

          Voorbeelden van phishing

          phising exemple

          betaal sorteerkosten

          phising exemple

          nieuw bezorgmoment

          een boete krijgen

          Bevestig betaling

          phishing link