Pakje ontvangen
Met zorg geleverd
Volg je pakje
Alle info over mogelijke locaties en leveringsvoorkeuren voor het ontvangen van bpost-pakjes

Geleverd aan huis
‘Ding, dong’. Elke dag van de week bezorgen onze postbodes pakjes aan huis. Niet thuis? Geen zorgen, dan volgen we je leveringsvoorkeur of bezorgen we je pakje in een Afhaalpunt dichtbij.

Bij een buur of op een veilige plaats
Handig en dichtbij. Geef via de app of onze website aan als je pakje bij je buur of veilige plaats (rondom je woning) mag geleverd worden als je niet thuis bent.

In een Afhaalpunt
Milieuvriendelijk en zorgeloos: je pakje in een Afhaalpunt is altijd een win-win. Of je deze voorkeur nu zelf hebt gekozen, de afzender ervoor kiest, of als plan B voor als je niet thuis bent.
Pakje ontvangen in een bbox-automaat?
Ontdek alle info over onze bbox-automaten met scherm en zonder scherm.

Op een ander adres dichtbij
Onze postbodes maken je leven graag makkelijk. Komt een levering bij familie of vrienden in de buurt beter uit? Laat het ons voor de ochtend weten, dan leveren wij er aan de deur.

Een dag later aan huis
Liever je pakje een dag later ontvangen dan aangekondigd? Geen probleem. Laat het ons weten, dan komen we pas de volgende werkdag je pakje aan huis leveren.
Pakje uit het buitenland ontvangen
Als je pakje uit een EU-land komt, hoef je geen extra kosten te betalen.
Komt het van buiten de EU, dan gaat het langs de douane en kunnen er invoerkosten zijn.
Misschien heb je deze vragen nog
Werd je pakje nog niet geleverd, controleer dan eerst de status van je zending via Track & Trace of in de My bpost app.
Verandert de status van je pakje al een tijdje niet meer (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), vraag dan de afzender om contact op te nemen met onze klantendienst.
Alleen de afzender van je pakje kan klacht indienen.
Waarom moet ik de afzender contacteren?
Alleen de afzender van je pakje kan klacht indienen voor een pakje dat niet wordt afgeleverd. Hij zoekt dan samen met bpost naar een oplossing.
Ben jij de afzender? Dan kan je de klantendienst hiervoor contacteren bij voorkeur via het online formulier. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie bezorgen om een onderzoek te starten.
Enkele tips voor als je niks hebt ontvangen:
- Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoner) je pakje heeft ontvangen.
- Als het om een klein pakje gaat, kan het zijn dat de postbode het in de brievenbus heeft afgeleverd zonder eerst aan te bellen.
- Je pakje kan ook afgeleverd zijn volgens je leveringsvoorkeuren (meteen in een Afhaalpunt, op je veilige plaats, bij je buur). Als het op een veilige plaats rondom je woning is bezorgd, dan kan je de foto van die plaats bekijken via de My bpost app of Track & Trace.
- Kijk ook zeker na of je geen afwezigheidsbericht van de postbode in je brievenbus hebt ontvangen. Daarop staat waar je pakje naartoe is. Hou er rekening mee dat je dit bericht enkel ontvangt als we je digitaal niet kunnen bereiken.
Ben jij de ontvanger en kan je jouw pakje nog steeds niet vinden, neem dan contact op met de afzender voor een oplossing. Enkel hij kan bij bpost een onderzoek starten en zorgen dat je alsnog je pakje ontvangt.
Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via ons online formulier. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen.
Zodra bpost je zending heeft ontvangen, kan je het verdere verloop ervan via de My bpost app of Track & Trace volgen aan de hand van de barcode.
Vaak krijg je van de afzender een e-mail als je barcode is aangemaakt. In de meeste gevallen zal je je pakje nog niet meteen kunnen volgen via onze Track & Trace. Dit komt omdat het nog in voorbereiding is bij de afzender en dus nog niet aan bpost is overhandigd.
Zodra de afzender je pakje aan bpost overhandigt, kan je het volgen.
Heeft je zending de status “Onderweg naar België”, dan is ze nog niet aangekomen in België. De leveringstermijnen van een buitenlandse zending naar België verschillen van land tot land. Via Track & Trace vind je terug hoelang het gemiddeld duurt voor je zending in België aankomt. Deze leveringstermijn is gebaseerd op vroegere zendingen komende uit dit land.
Mijn pakje komt van binnen de Europese Unie
In dit geval is er standaard geen invoerprocedure. De douane kan wel, als ze dat wil, zendingen binnen de Europese Unie controleren.
Mijn pakje komt van buiten de Europese Unie (+ Verenigd Koninkrijk)
In dit geval start bij aankomst in België een invoerprocedure voor je pakje. De duur van deze procedure hangt af van het volgende:
- Of je al dan niet al btw hebt betaald op je zending via de webshop
- De waarde van je zending
Heb je op voorhand nog geen btw betaald of is je zending meer dan € 150 waard, dan moet de inklaringsdienst van bpost eerst de invoerkosten bepalen. Hiervoor dient de waarde van inhoud van je zending bekend te zijn. (op basis van de factuur). Als deze niet aanwezig is, zal bpost je vragen om de factuur van je aankoop online op te laden.
Daarnaast heb je 14 dagen tijd om de invoerkosten (btw, invoerrechten of andere douanekosten en – formaliteiten) te betalen. Hoe sneller je dit doet, hoe sneller je zending wordt vrijgegeven.
De meeste zendingen worden binnen de week ingeklaard. In deze fase worden je goederen bij de Belgische douane aangegeven. De douane heeft het recht om de inhoud van je zending te controleren. Hou bij extra controles rekening met een extra leveringstermijn van 3 à 7 dagen. Deze termijn hangt af van de eventuele extra controles door overheidsinstellingen (bv. bij planten, voedsel). Als je zending niet is ingeklaard, zal je verwittigd worden (bv. er ontbreekt een vergunning of de inhoud van je zending is onderworpen aan invoerbeperkingen).
De invoerprocedure is afgerond nadat de douane je zending heeft vrijgegeven. Je zending wordt dan aan bpost afgegeven, waarna je ze enkele dagen later ontvangt.
Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom je pakje niet volgens je voorkeur is geleverd.
Je profiel is nog niet volledig.
Je leveringsvoorkeuren zijn gelinkt aan het e-mailadres dat je opgaf in je 'MijnVoorkeuren'-account of de My bpost app. Mogelijks werd het pakje met een ander e-mailadres besteld dan is opgegeven in MijnVoorkeuren.
Kijk je profiel na in MijnVoorkeuren
- Een groene “V” verschijnt naast je adres wanneer je account gevalideerd is (10 dagen na creatie).
- Controleer of je adres correct is.
- Voeg de namen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
- Voeg alle e-mailadressen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
Geen e-mailadres ontvangen van de afzender
Het kan ook zijn dat de afzender ons je e-mailadres niet heeft doorgegeven. Tenzij je daar niet mee akkoord bent gegaan, koppelen we je leveringsvoorkeur dan aan de naam of het adres dat op je pakje staat (vanaf 10 dagen na creatie van de account). Ook die moeten identiek zijn aan je naam en het adres in je account.
- Het soort pakje verhinderde ons te leveren volgens je leveringsvoorkeur
- Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
- Pakjes met betaling bij levering (bijvoorbeeld in het geval van een nummerplaat).
- Pakjes die een beveiligde leveringscode vereisen voor ontvangst.
- Pakjes die als aangetekende zending zijn verzonden. Die kunnen we alleen bezorgen op vertoon van je identiteitskaart. Zo'n pakje herken je aan de barcode die met een 'R' begint.
- Pakjes die met een garantie of verzekering werden verzonden leveren we niet op een veilige plaats.
- Geen levering in Pakjesautomaat mogelijk:
- Indien het pakje te groot of te zwaar is zal je pakje naar een ander Afhaalpunt doorgestuurd worden.
- Pakjes die een beveiligde leveringscode vereisen voor ontvangst.
Je pakje past in je brievenbus:
De postbode probeert doorgaans eerst je pakje in je brievenbus te leveren, ook bij rechtstreekse levering in een Afhaalpunt.
Tip: Kijk Track & Trace na of de leveringsvoorkeuren voor je pakje van toepassing zijn.
- Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
De postbode kon de leveringsvoorkeur niet uitvoeren
- Je veilige plaats was niet veilig genoeg, niet toegankelijk en/of niet droog genoeg.
- De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen.
- Je Afhaalpunt of Pakjesautomaat was tijdelijk niet beschikbaar toen we je pakje leverden. Bijvoorbeeld omdat de Pakjesautomaat vol zat of het PostPunt gesloten was voor jaarlijks verlof.
Tip: merk je dat dat regelmatig gebeurt? Pas dan je leveringsvoorkeuren aan.
Is er volgens jou een andere reden, dan kan je dit melden via ons online formulier.
Jouw bezorgingen, zorgeloos geregeld!
4.4 miljoen tevreden gebruikers
4.2 • 6.8K Ratings







