
De Pakjesautomaat van bpost
Makkelijk en snel pakjes ontvangen, verzenden en retourneren
- In minder dan 30 seconden
- Tot 24/7 beschikbaar
- In je buurt of onderweg
- Meest ecologische keuze



Een pakje ontvangen
Snel je pakje verzenden of retourneren
Download de My bpost app
Je kan je pakje makkelijk volgen via de My bpost app
Pakjesautomaten zonder scherm
- Contactloos pakjes ontvangen en verzenden
- Bedien eenvoudig met de My bpost app
- Connecteer via bluetooth en je locatie

Misschien heb je deze vragen nog
bpost zendt je pakje terug naar de afzender in de volgende gevallen:
- Als de afzender een verkeerd adres van de Pakjesautomaat heeft ingegeven.
- Als de afzender je e-mailadres niet (correct) vermeldt. Hierdoor kunnen we je niet informeren over je pakje.
- Als je na 5 kalenderdagen je pakje niet uit de Pakjesautomaat hebt gehaald.
Contacteer de afzender om je pakje toch nog te kunnen ontvangen.
Zodra je pakje in de Pakjesautomaat ligt, ontvang je een e-mail. Hierin staan de stappen om de Pakjesautomaat te openen. Ook op de Pakjesautomaat zelf vind je de verschillende stappen terug.
Pakjesautomaat met scherm
- Scan de QR-code die je via de My bpost app of e-mail hebt ontvangen. Heb je gekozen voor een rechtstreekse levering in een Pakjesautomaat, dan staat onder de QR-code ook een 6-cijferige code waarmee je de locker ook kan openen.
2. Haal je pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.
Pakjesautomaat zonder scherm
De Pakjesautomaat zonder scherm heeft geen aanraakscherm en kan je enkel openen via de My bpost app. De app communiceert via bluetooth met de Pakjesautomaat om de locker te openen.
1. Schakel eerst bluetooth en je locatie in op je smartphone
2. Open de My bpost app en selecteer het pakje dat je wil ontvangen
3. Volg de stappen in de app om te connecteren met de Pakjesautomaat en het deurtje springt automatisch open.
4. Haal je pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.
Heb je een afwezigheidsbericht in de bus ontvangen en is je pakje naar een Pakjesautomaat, dan kan je de barcode gebruiken op het bericht.
Bij Pakjesautomaten met scherm geef je de barcode op het scherm in. Bij Pakjesautomaten zonder scherm geef je eerst de barcode in de My bpost app in en volg je de stappen in de app om je pakje af te halen.
Koos je voor een rechtstreekse levering in de Pakjesautomaat en kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, controleer dan of onze e-mail niet in je spamfolder is beland.
- Kreeg je wel een e-mail dat je pakje beschikbaar is, lees de stappen in de e-mail goed na. Voor sommige Pakjesautomaten heb je geen QR-code nodig.
- Kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, contacteer dan een Pakjesautomaatverantwoordelijke via 02 320 23 90.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je pakje niet is geleverd in een Pakjesautomaat:
- De Pakjesautomaat was vol of buiten gebruik door een technisch defect.
- Je pakje was te zwaar of te groot voor levering in een Pakjesautomaat.
- Sommige pakjes mogen niet geleverd worden in een Pakjesautomaat, zoals een aangetekende zending (handtekening vereist) of een zending met betaling bij levering
Indien we je pakje niet kunnen leveren in een Pakjesautomaat, zullen we het leveren in een ander Afhaalpunt dichtbij. Je wordt hiervan sowieso op de hoogte gebracht via Track & Trace en de My bpost app.