Pakjesautomaat

De bbox-automaat van bpost

bbox-automaten van bpost

Makkelijk en snel pakjes ontvangen, verzenden en retourneren

  • In minder dan 30 seconden
  • Tot 24/7 beschikbaar
  • In je buurt of onderweg
  • Meest ecologische keuze

Een pakje ontvangen

1.

Kies tijdens het online shoppen voor levering in een bbox-automaat. Of kies voor rechtstreekse levering in een Afhaalpunt via MijnVoorkeuren. Zodra je pakje klaarligt, ontvang je een e-mail met een QR-code.

2.

Ga naar de bbox-automaat en houd de QR-code voor de scanner. Je hebt 5 dagen om je pakje af te halen. Je kan ook de QR-code uit de My bpost app gebruiken.

Ophalen uit een bbox-automaat zonder scherm?

3.

Het deurtje van de locker springt open. Haal je pakje uit de locker en sluit het deurtje. Klaar!

Snel je pakje verzenden of retourneren

1.

Koop een verzendetiket, print het af en kleef het op je pakje. Retourneer je een pakje, kleef het retouretiket dan op het oorspronkelijke verzendetiket.

Verzenden zonder etiket en verpakking? 

Ontdek hoe het werkt.

2.

Ga naar een bbox-automaat en houd de barcode op het etiket voor de scanner. Kies een locker die groot genoeg is voor je pakje.

Verzenden via een bbox-automaat zonder scherm?

3.

Plaats je pakje in de bbox-automaat en sluit het deurtje. Zodra de postbode je pakje afhaalt, ontvang je een afgiftebewijs per e-mail.

Vind een bbox in je buurt

bbox

Jouw pakje, jouw locker, jouw keuze

Staat bbox-automaat niet tussen de leveringskeuzes in de webshop? Geen zorgen:

  • Kies ‘thuisbezorging’ bij het afrekenen
  • Stel je voorkeur in op ‘bbox-automaat’ via de My bpost app of MijnVoorkeuren
  • Kies je favoriete automaat in je buurt

Stel mijn leveringsvoorkeuren in

Zeg voortaan bbox tegen je Pakjesautomaat

Kom je vaak bij onze Pakjesautomaten? Die heten nu bbox. Ook in de My bpost app en webshops zie je bbox als leveringsoptie. De naam verandert, het gemak blijft: pakjes verzenden, ontvangen en retourneren. 24/7 en altijd dichtbij.


We testen ook nieuwe diensten. Binnenkort haal je misschien je medicijnen bij de bbox, leen je een boormachine uit of lever je een gehuurde bladblazer weer in. Alles via bbox.

sustainability

Wist je dat…

Je pakje laten leveren in een bbox-automaat tot 30% minder CO2-uitstoot leidt?

Misschien heb je deze vragen nog

Zodra je pakje in de bbox-automaat ligt, ontvang je een e-mail. Hierin staan de stappen om de bbox-automaat te openen. Ook op de bbox-automaat zelf vind je de verschillende stappen terug.

bbox-automaat met scherm

  1. Scan de QR-code die je via de My bpost app of e-mail hebt ontvangen. Heb je gekozen voor een rechtstreekse levering in een bbox-automaat, dan staat onder de QR-code ook een 6-cijferige code waarmee je de locker ook kan openen.
  2. Haal je pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.

bbox-automaat zonder scherm

De bbox-automaat zonder scherm heeft geen aanraakscherm en kan je enkel openen via de My bpost app. De app communiceert via bluetooth met de bbox-automaat om de locker te openen.

  1. Schakel eerst bluetooth en je locatie in op je smartphone
  2. Open de My bpost app en selecteer het pakje dat je wil ontvangen
  3. Volg de stappen in de app om te connecteren met de bbox-automaat en het deurtje springt automatisch open.
  4. Haal je pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.

Je kan je pakje verzenden door het achter te laten in een van onze bbox-automaten. Die vind je overal in België, in de buurt van supermarkten, stations, kantoorgebouwen ...

Een pakje verzenden via een bbox-automaat met scherm

  • Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een bbox-automaat in je buurt.
  • Scan de code op je verzendetiket of toets de barcode manueel in.
  • Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duw je op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit je de locker. Een grotere locker gaat dan open.
  • Sluit de deur en bevestig op het scherm.

Een pakje verzenden via een bbox-automaat zonder scherm

  • Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een bbox-automaat in je buurt.
  • Open de My bpost app en zorg dat bluetooth en locatievoorzieningen zijn ingeschakeld op je smartphone.
  • Klik onderaan in de app op ‘Verzenden’ en daarna op ‘Voeg een zending toe’.
  • Volg de stappen om de bbox-automaat en een gepaste locker te selecteren.Plaats je pakje in de locker en sluit het deurtje.

De postbode komt elke werkdag de lockers leegmaken. Je ontvangt dan een bevestigingsmail (kijk zeker ook even na in je ongewenste berichten). Je kan je pakje vervolgens eenvoudig volgen via de My bpost app of Track & Trace.

bpost zendt je pakje terug naar de afzender in de volgende gevallen:

  • Als de afzender een verkeerd adres van de bbox-automaat heeft ingegeven.
  • Als de afzender je e-mailadres niet (correct) vermeldt. Hierdoor kunnen we je niet informeren over je pakje.
  • Als je na 5 kalenderdagen je pakje niet uit de bbox-automaat hebt gehaald.

Contacteer de afzender om je pakje toch nog te kunnen ontvangen.

Koos je voor een levering in de bbox-automaat en kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, controleer dan of onze e-mail niet in je spamfolder is beland.

  • Kreeg je wel een e-mail dat je pakje beschikbaar is, lees de stappen in de e-mail goed na. Voor sommige bbox-automaten heb je geen QR-code nodig.
  • Kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, contacteer dan een bbox-automaat verantwoordelijke via 02 320 23 90.

Via de meeste webshops kan je je pakje laten leveren in een bbox-automaat. De volgende webshops doen het al: Zalando, Coolblue, Torfs, Lidl, bol, H&M, Zara, Massimo Duti, Farmaline, Smartphoto, A.S. Adventure … Er komen elke dag nieuwe bij.

Bestel je iets via een webshop, maar staat een bbox-automaat niet tussen de leveringsmethodes? Dan kan je via de My bpost app of via MijnVoorkeuren nog altijd je pakje in de bbox-automaten laten leveren.