Pakje eenvoudig terugsturen of retourneren

Pakje retourneren

Pakje retourneren

Je pakje eenvoudig terugsturen

  • Regel online of in een Postkantoor of PostPunt
  • Altijd een Afgiftepunt met flexibele openingsuren dichtbij
  • Volg je pakje via Track & Trace of de My bpost app
Meteen verzenden

Maak je retouretiket aan in enkele kliks. Ook zonder account.

Je online aankoop terugsturen in 4 stappen

1.

Controleer of er een retouretiket in je pakje zit. Sommige webshops sturen je dit via e-mail door.

2.

Geen retouretiket ontvangen? Maak een verzendetiket online aan, of vraag ernaar in je Postkantoor of PostPunt dichtbij.  Het tarief hangt af van het gewicht en het formaat van je pakje en de bestemming.

3.

Kleef je verzendetiket op de bovenkant van je pakje. Geef het vervolgens af in een Afgiftepunt in je buurt.

4.

Volg je zending op via Track&Trace of de My bpost app aan de hand van de barcode

Download de My bpost app

Beheer al je pakjes in één handige app:

  • Volg al je pakjes, ook die van andere pakjesbezorgers
  • Stel je leveringsvoorkeuren in
  • Kies zelf voor welk pakje je statusmeldingen ontvangt
  • Betaal veilig invoerkosten voor zendingen van buiten de EU
my bpost app

Bereken de prijs van jouw retourzending

Bekijk al onze tarieven

Vind een Afgiftepunt in je buurt

Vind een Postkantoor

Liever je pakje laten afhalen bij je thuis? Vraag het online aan

Volg de status van je pakje

Loader not found
Postcode is niet nodig
Makkelijk al je pakjes volgen met de My bpost app
Makkelijk al je pakjes volgen met de My bpost app

Of volg het in de My bpost app

 

Misschien heb je deze vragen nog

Ja, dat kan, zolang je retourzending via bpost is geregeld. Afhankelijk van het Afgiftepunt dien je wel rekening te houden met de afmetingen van je pakje.

Afgifte van je retourzending in een Postkantoor of PostPunt

Geef je je retourzending af in een Postkantoor of PostPunt, dan mag de langste zijde van je pakje maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m zijn.

Afgifte van je retourzending in Pakjesautomaat

Geef je je retourzending af in een Pakjesautomaat, hou dan rekening met de volgende maximale afmetingen: 42 x 31 x 58 cm.

Afgifte aan de postbode

Je kan je retourzending ook meegeven met de postbode als die een pakje bij je komt leveren. Zorg dat je retourzending verzendklaar is, met het retouretiket erop, en niet meer dan 30 kg weegt. Zo kan het meteen mee. Hou er rekening mee dat de postbode je  pakje kan weigeren als het niet aan de voorwaarden voldoet, of als hij het pakje niet veilig kan meenemen.

Retourzending laten ophalen

Als je dat wil, komen we je retourzending bij je ophalen. Je pakje mag dan maximaal 30 kg wegen. Ook dan mag de langste zijde maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m zijn. Het tarief voor een afhaling hangt af van waar we je pakje moeten komen afhalen.

Zo'n afhaling vraag je online aan, of telefonisch op het nummer 02 278 50 44.

Vraag je een afhaling online voor 11.30 uur aan of telefonisch voor 12 uur, dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12 en 17 uur. Contacteer je ons later op de dag, dan komt hij de volgende werkdag langs.

Kleef op elk pakje een verzendetiket van bpost. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag.

Vind een Afgiftepunt

bpost levert ook pakjes voor DHL in België. Op je retourzending moet je dan een geldig DHL-verzendetiket kleven. Je pakje wordt dan door DHL terug bij de oorspronkelijke afzender geleverd.

Een pakje dat door een andere pakjesbezorger dan bpost is geleverd, kan je altijd via bpost terugsturen. Je moet dan zelf een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Je verzendt je retourzending dan als een gewone zending.

Het tarief hangt af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.

In het buitenland is een van onze partners verantwoordelijk voor de levering van je retourzending.

Als de status van je pakje meerdere werkdagen niet verandert, is er wellicht iets fout gelopen. Hou er wel rekening mee dat onvoorziene omstandigheden de levering van je pakje kunnen doen vertragen.

Ik heb het retouretiket van de afzender of webshop gebruikt

Heb je het retouretiket gebruikt dat bij je bestelling zat om je pakje terug te sturen, dan neem je best contact op met de afzender of webshop. Enkel de afzender kan namelijk een klacht indienen voor je pakje omdat hij bpost betaalt voor de verzending. 

Ik heb zelf een retouretiket gekocht via bpost

Neem in de volgende gevallen contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina:

  • Als de status van je retourzending binnen België al meerdere opeenvolgende werkdagen niet meer verandert.
  • Als de status van je retourzending naar een buurland al minstens 5 werkdagen niet meer verandert.
  • Als de status van je retourzending naar een ander land al minstens 10 werkdagen niet meer verandert.

Je hebt 2 mogelijkheden.

De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien:

  • Plak het retouretiket op de doos.
  • Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost, geef het mee aan de postbode als die jou een pakje komt leveren, of laat het afhalen.

De oorspronkelijke afzender heeft geen retouretiket voorzien:

  • Koop een verzendetiket online, via de eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Het tarief hangt af van het gewicht en het formaat van je pakje en de bestemming.
  • Plak het op de doos en geef je pakje af bij bpost of laat het afhalen.

Als je voor de levering al weet dat je je pakje zal terugsturen, weiger het dan aan de deur. Wij retourneren het dan aan de oorspronkelijke afzender.

Het bedrijf of de persoon die de retourzending betaalt, heeft dan recht op een vergoeding. Als jij de retourzending hebt betaald, kan je een vergoeding vragen.

Die vergoeding houdt standaard de terugbetaling van de verzendingskosten in. Als je de optie 'Garantie en handtekening' kiest, heb je recht op een compensatie voor goederen en voor documenten. Deze optie bestaat niet voor internationale retourzendingen.

Betaalt de oorspronkelijke afzender de retourzending, dan heeft hij recht op een vergoeding. Dat is het geval wanneer:

  • er een retouretiket in je pakje zit.
  • je het pakje hebt geweigerd.
  • het pakje niet bij je kon worden geleverd.

Als jij beschouwd wordt als afzender en dus recht hebt op een vergoeding kan je een aanvraag hiervoor indienen bij onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina.