geldige documenten aanvraag schadevergoeding pakje

Bij verlies of beschadiging van een pakje of aangetekende zending heb je mogelijk recht op een schadevergoeding. Afhankelijk van het type zending zal je hiervoor bepaalde documenten moeten voorleggen. De volgende tabel toont aan wat een geldig of ongeldig bewijs van niet-ontvangst, afgiftebewijs, betalingsbewijs en foto’s van de schade inhouden.

Type documentGeldigOngeldig

Bewijs van niet-ontvangst

  • Bewijs van niet-ontvangst: ingevuld, met vermelding van de datum en ondertekend door de ontvanger.
  • Een e-mail van de ontvanger met vermelding van de verzenddatum (van de e-mail) en het barcodenummer van de zending.
  • Een (scan van een) brief ondertekend door de ontvanger met vermelding van de datum en het barcodenummer.
  • Een screenshot van een gesprek tussen de verkoper en koper.
  • Bewijs van niet-ontvangst, e-mail of (scan van een) brief zonder barcodenummer of vermelding van de datum.
  • Bewijs van niet-ontvangst of (scan van een) brief zonder handtekening.

Afgiftebewijs

  • Het afgiftebewijs (kassaticket) dat je in het Postkantoor of PostPunt ontvangt bij afgifte van de zending.
  • De ondertekende verzendlijst met datum die onze medewerker je afgeeft bij afhaling van de zending.

Een screenshot van Track & Trace of de My bpost app met de status van je zending.

Afgiftebewijs

Een aankoopbewijs van de inhoud en de waarde van de zending, zoals:

  • een factuur
  • een kassaticket
  • een bankafschrift

Een screenshot van een gesprek waarin de waarde van de zending wordt vermeld.

Foto’s van de schade

Foto's van de exacte schade aan de inhoud en de verpakking van de zending.

  • Foto van de zending/voorwerp vóór de schade.
  • Wazige foto.
  • Foto waarop de schade aan de inhoud niet duidelijk zichtbaar is.