geldige documenten aanvraag schadevergoeding pakje

ls bpost verantwoordelijk is voor de schade aan of verlies van je pakje of aangetekende zending, dan kan je een schadevergoeding aanvragen. Of je in aanmerking komt voor schadevergoeding, hangt af van de manier van verzenden. Ontdek hoe de schadevergoeding wordt berekend voor pakjes en aangetekende zendingen.

Afhankelijk van het type zending zal je hiervoor bepaalde documenten moeten voorleggen. Onderstaande tabel toont aan wat een geldig of ongeldig bewijs van niet-ontvangst, afgiftebewijs, betalingsbewijs en foto’s van de schade inhouden.

Opgelet: In geval van schade moet je dit binnen de 7 dagen na bezorging bij ons melden.

Ik heb geen contract met bpost
PakjeVerzonden met garantieVerzonden zonder garantie

Verzonden binnen België (nationaal)

Je krijgt de waarde van de inhoud van de zending (tot max. € 500) + de verzendkosten terugbetaald. Bestaat de inhoud enkel uit documenten, dan ontvang je € 15 vergoeding.

Je krijgt de verzendkosten terugbetaald.

Verzonden buiten België (internationaal)

Je krijgt de waarde van de inhoud van de zending (tot max. € 500) + de verzendkosten terugbetaald.

Bestaat de inhoud enkel uit documenten, dan ontvang je € 15 vergoeding.

Afhankelijk van de verzendoptie heb je recht op volgende vergoeding:

  • Economy (bpack World Light): geen vergoeding
  • Standard (bpack World): maximaal recht op de volgende vergoeding: 40 STR* + 4,5 STR* per kilogram + de frankeerkosten.

bv: een verloren internationaal pakje van 2,5 kilo waarvoor 15,60 verzendingskosten is betaald, heeft maximaal recht op een vergoeding van: (40 x € 1,19) + (4,5 x € 1,19 x 2,5 kg) + € 15,60 = € 76,6

  • Express (bpack World Express):
    • Via landtransport: maximaal recht op de volgende vergoeding: 8,33 STR*/kg.

      bv: een pakje van 4 kilo heeft recht op volgende vergoeding: 8,33 x € 1,19 x 4 kg = € 39,7

    • Via vliegtransport: maximaal recht op de volgende vergoeding: 17 STR*/kg.

      bv: een pakje van 3 kilo heeft recht op volgende vergoeding: 17 x € 1,19 x 3 kg = € 60,7

 

 

Ik heb een contract met bpost
PakjeVerzonden met garantieVerzonden zonder garantie

Verzonden binnen België (nationaal)

De laagste waarde tussen de waarde van de inhoud en de CMR-vergoeding** (gewicht x 8.33 STR* ) + verzendingskost.

Voorbeeld: Een beschadigd pakje van 0,5 kg dat € 50 waard is en waarvoor € 32,80 verzendkosten zijn betaald, heeft recht op maximaal:

0,5 kg x 8,33 x 1,19 + 32,80 = € 37,7

In dit geval krijg je 37,7€, want dit is de laagste waarde tussen 50 en 37,7.

Berekening: X kg x 8,33 STR* + verzendingskosten > 5

Is de berekening meer dan € 5, dan heb je maximaal recht op dat bedrag. Onder de € 5 ontvang je geen compensatie.

Voorbeeld 1: Een pakje van 1,5 kg met € 4,70 verzendkosten, heeft recht op een maximale vergoeding van:1,5 kg x 8,33 x € 1,19 + € 4,70 = € 19,6

Voorbeeld 2: Een pakje van 0,2 kg met € 2,30 verzendkosten heeft recht op een maximale vergoeding van: 0,2 kg x 8,33 x € 1,19 + € 2,30 = € 4,30. Dit is minder dan € 5 waardoor je geen compensatie ontvangt.

Verzonden buiten België (internationaal)

De laagste waarde tussen de waarde van de inhoud en de CMR-vergoeding** (gewicht x 8.33 STR* ) + verzendingskost.

Voorbeeld: Een beschadigd pakje van 0,5 kg dat € 50 waard is en waarvoor € 32,80 verzendkosten zijn betaald, heeft recht op maximaal:

0,5 kg x 8,33 x 1,19 + 32,80 = € 37,7

In dit geval krijg je 37,7€, want dit is de laagste waarde tussen 50 en 37,7.

  • Via landtransport: maximaal recht op de volgende vergoeding: 8,33 STR*/kg.

    Voorbeeld: een pakje van 4 kilo heeft recht op een maximale vergoeding van: 8,33 x € 1,19 x 4 kg = € 39,7

  • Via vliegtransport: maximaal recht op de volgende vergoeding: 17 STR*/kg.

    Voorbeeld: een pakje van 3 kilo heeft recht op een maximale vergoeding van: 17 x € 1,19 x 3 kg = € 60,7

*STR = speciale trekkingsrechten. Deze waarde (momenteel +/- € 1,19) wordt elk jaar aangepast. Meer info over STR.

**CMR-vergoeding is van toepassing op (grensoverschrijdend) vervoer over de weg binnen Europa. De CMR legt eenvormige aansprakelijkheidsregels op voor de schade bij verlies of beschadiging van de lading of bij vertraging. Meer info over CMR.

 

Aangetekende zendingStandaard (zonder aangegeven waarde)Met verzekering op maat (met aangegeven waarde)

Verzonden binnen België (nationaal)

Waarde van de inhoud van de zending met een maximum vergoeding van € 39.

Bij administratieve aangetekende zendingen (R.P.) wordt maximum € 26 vergoed.

Waarde van de inhoud van de zending met als maximum het bedrag van de aangegeven waarde (max. € 25.000) + verzendingskosten.

Verzonden buiten België (internationaal)

Waarde van de inhoud van de zending met als maximum 30 STR*+ verzendingskosten (met uitzondering van aantekenport)

Voorbeeld: Voor een aangetekende zending van € 40 met € 16 verzendingskosten ontvang je:

30 x € 1,19 + € 16 verzendingskosten = € 51,7.

Bij een M-zak geldt de volgende berekening:

Waarde van de inhoud van de zending met als maximum 150 STR* + verzendingskost (met uitzondering van aantekenport).

Waarde van de inhoud van de zending met als maximum het bedrag van de aangegeven waarde (max. € 25.000) + verzendingskosten.

* STR = speciale trekkingsrechten. Deze waarde (+/- € 1,19) wordt elk jaar aangepast. Meer info over STR.

 

Type documentGeldigOngeldig

Bewijs van niet-ontvangst

  • Bewijs van niet-ontvangst: ingevuld, met vermelding van de datum en ondertekend door de ontvanger.
  • Een e-mail van de ontvanger met vermelding van de verzenddatum (van de e-mail) en het barcodenummer van de zending.
  • Een (scan van een) brief ondertekend door de ontvanger met vermelding van de datum en het barcodenummer.
  • Een screenshot van een gesprek tussen de verkoper en koper.
  • Bewijs van niet-ontvangst, e-mail of (scan van een) brief zonder barcodenummer of vermelding van de datum.
  • Bewijs van niet-ontvangst of (scan van een) brief zonder handtekening.

Afgiftebewijs

  • Het afgiftebewijs (kassaticket) dat je in het Postkantoor of PostPunt ontvangt bij afgifte van de zending.
  • De ondertekende verzendlijst met datum die onze medewerker je afgeeft bij afhaling van de zending.

Een screenshot van Track & Trace of de My bpost app met de status van je zending.

Afgiftebewijs

Een aankoopbewijs van de inhoud en de waarde van de zending, zoals:

  • een factuur
  • een kassaticket
  • een bankafschrift

Een screenshot van een gesprek waarin de waarde van de zending wordt vermeld.

Foto’s van de schade

Foto's van de exacte schade aan de inhoud en de verpakking van de zending.

  • Foto van de zending/voorwerp vóór de schade.
  • Wazige foto.
  • Foto waarop de schade aan de inhoud niet duidelijk zichtbaar is.