Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Wat is een goede ROI?
12 mei 2021

Efficiënte marketing en Return on Investment gaan hand in hand. Maar wat is een goede ROI? Welke hulpmiddelen kunnen we gebruiken om het rendement van onze marketinginspanningen te evalueren? U leest er alles over in dit artikel.

 

De ROI helpt marketeers om het rendement van hun marketinginspanningen te berekenen. We kunnen het rendement per campagne berekenen of kijken naar het totale kostenplaatje over een langere periode.

 

Meer over ROI leest u in onze whitepaper
‘Voorbij de blabla: wat is ROI nu echt?'

Download de whitepaper

 

Hoe ROI berekenen?

De formule om ROI te berekenen blijft in beide gevallen dezelfde:

Opbrengst van de investering - kosten van de investering / kosten van de investering × 100

 

Is elke positieve ROI een goede ROI?

Image

Het resultaat van de berekening is een percentage. Stel dat mijn laatste campagne 1.000 euro heeft opgebracht en de kostprijs bedroeg 500 euro, dan is de Return on Investment 100%. Mijn ad-campagne heeft het dubbele opgebracht van de kostprijs.

Stel dat mijn campagne niet 1.000 maar slechts 500 euro opbracht, dan is de ROI 0%. Het rendement is dan even groot als de kostprijs. Ik realiseer met andere woorden een break-even. Een lagere ROI betekent dat mijn campagne verlieslatend is.

De vraag die elke marketeer zich nu zal stellen is: wat is een goede ROI? Uiteraard wil niemand campagnes lanceren om slechts break-even te draaien, of erger nog: verlies te maken. Maar is elke ROI boven de 0% dan goed?

Om op die vraag een objectief antwoord te geven, kunt u twee dingen doen.

 

1. Analyseer de historische data

Image2

Een voorwaarde om de historische data te kunnen analyseren, is uiteraard dat uw onderneming de ROI voor elke campagne netjes heeft berekend. Ook de ‘cost per lead’ is een essentiële metric om het succes van uw marketing in te schatten.

Door systematisch de ROI te berekenen per kanaal en per marketingcampagne krijgt u benchmarks waaraan u uw volgende acties kunt aftoetsen. Deze methode biedt ongetwijfeld de meest waardevolle inzichten in uw marketingprestaties.

 

2. Vergelijk uw ROI-prestaties met de sector

U kunt uw eigen prestaties ook vergelijken met wat uw sectorgenoten doen om te bepalen of uw ROI goed is of niet. Zo deelt AdWords conversiebenchmarks die u kunt vergelijken met uw eigen prestaties. Ook voor e-commerce en e-mailcampagnes zijn dergelijke benchmarks beschikbaar.

 

Meer over ROI leest u in onze whitepaper
‘Voorbij de blabla: wat is ROI nu echt?'

Download de whitepaper

Gerelateerde artikelen

# Andere, # GDPR
Waarom investeren in de veranderende privacybehoeften van consumenten lonend is volgens Google
protection de la vie privée
11 april 2022
- 4 Minuten leestijd
protection de la vie privée
# Andere
Duurzame communicatie en paper mail
Marc Fauconnier
22 juli 2021
- 3 Minuten leestijd
Marc Fauconnier
# B2B, # Andere
Innovatie in segmentatie met Paper Mail
SD Workx Case
30 juni 2021
- 4 Minuten leestijd
SD Workx Case
# Andere
Download nu de ultieme checklist voor een vlekkeloze organisatie van uw event.
bpost media
12 mei 2021
bpost media
# Andere
Hoe meer klanten aantrekken? Maak kopers van uw online volgers
Comment attirer davantage de clients ?
12 mei 2021
Comment attirer davantage de clients ?