Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
3 soorten data voor een driedubbele impact
October 17, 2019 - 7 Minuten leestijd

Wat hebben een barbecue met vrienden, een kledingswap en Tomorrowland met elkaar gemeen? Het zijn de ideale analogieën om het verschil tussen 1st party- , 2nd party- en 3rd party data te kaderen en aan te tonen waarom de drie soorten data een plaats verdienen in uw datastrategie. 

1st party data  - een barbecue met vrienden

1st party data zijn de gegevens die u als bedrijf zelf verzamelt over uw klanten. Denk aan kenmerken als leeftijd, geslacht en aankoopgedrag. Het zijn data die u vergaart via fysieke klantenkaartprogramma’s of digitale webformulieren. Ze stellen u als adverteerder in staat uw bestaande klanten relevant te targeten. Een contactmoment op basis van deze gegevens is als een barbecue met uw dichte vrienden, of een gezellig moment met uw trouwste klanten.

Bijvoorbeeld?

Optiekketen Pearle wenst alle papa’s uit zijn database een gelukkige vaderdag via een Direct Mail met kortingscode voor een hippe zonnebril tegen een onweerstaanbare prijs. Relevantie, emotie en activatie gegarandeerd!

pearle_1stpartydata

 

Al op de hoogte van alle communicatiemomenten waarop u kan inspelen om uw klantrelaties te versterken?
Ontdek ze hier >

 

2nd party data – een kledingswap met gelijkgezinden

2nd party data zijn de first party data van een ander bedrijf. Net zoals u bij een kledingswap kleding ruilt met mensen die een zelfde stijl hebben, ruilt u bij 2nd party data uw klantgegevens met een ander bedrijf, simpelweg omdat de doelgroep van dit bedrijf overeenstemt met uw eigen doelgroep.

Bijvoorbeeld?

Niet-concurrerende leveranciers van luxeproducten zouden hun databases kunnen uitwisselen voor een optimale dekking van de doelgroep: beeld u de win-win in tussen de wederzijdse aanvulling van de databases van een luxe horlogezaak en een bedrijf dat luxe reizen promoot.

 

3rd party data – een festival met ‘the people of tomorrow’

Uw database aanvullen met 3rd party data is zoals een festival organiseren met ‘the people of tomorrow’. Anders gezegd: de prospecten die morgen uw klant kunnen worden. Deze prospectiedatabestanden koopt of huurt u bij dataverzamelingsbedrijven.

Bijvoorbeeld

Tom&Co lanceerde zijn nieuwe loyaltyprogramma Coloco met behulp van een Direct Mail gericht aan alle families met huisdieren in een specifieke straal rondom hun winkelpunten.

Van prospect tot hondstrouwe klant? Tom&Co deed het met SelectPost, de GDPR-proof database van bpost met info over meer dan 1 miljoen Belgische gezinnen. Lees er meer over hier >

 

‘Two is company, three is a crowd’

Elke vorm van data heeft zijn eigen voor- en nadelen. 1st party data mogen dan een goudmijn zijn voor relevante marketingcommunicaties, als u enkel inzet op bestaande klanten zal het goud er snel ontgonnen zijn. Met 2nd party data gaat u voor win-win, maar als de match onvoldoende groot is, eindigt het alsnog in verlies. En bij 3rd party data mikt u op de ontbrekende massa, maar u passeert hiervoor eerst aan de kassa.

Kortom een combinatie van de drie helpt u aan de meest accurate database voor uw marketingcampagnes.

Benieuwd naar de prospectiedata die bpost voor u verzameld heeft? Ontdek nu uw datapotentieel

Gerelateerde artikelen

# Retail
Case Medi-Market – Hoe (re)activeer je je klanten met Paper Mail in de mediamix?
Case Medi-Market – Hoe (re)activeer je je klanten met Paper Mail in de mediamix?
april 13, 2021
- 3 Minuten leestijd
Case Medi-Market – Hoe (re)activeer je je klanten met Paper Mail in de mediamix?
# Retail
In gesprek met Debby De Ridder – Head of Copy BBDO, over de kracht van (long) copy
In gesprek met Debby De Ridder – Head of Copy BBDO, over de kracht van (long) copy
februari 19, 2021
- 7 Minuten leestijd
In gesprek met Debby De Ridder – Head of Copy BBDO, over de kracht van (long) copy
# Retail
Zo zorgt Carrefour ervoor dat zijn trouwe klanten nog sterker aan hun merk gehecht zijn en genereert drive to store met een gepersonaliseerde box.
Découvrez comment Carrefour renforce l’attachement à la marque de ses clients fidèles et génère du drive to store grâce à une box personnalisée !
december 28, 2020
- 7 Minuten leestijd
Découvrez comment Carrefour renforce l’attachement à la marque de ses clients fidèles et génère du drive to store grâce à une box personnalisée !
# Retail
Hoe zorgt u ervoor dat uw reclame bij de juiste mensen terechtkomt?
Comment vous assurer que votre publicité touche bien les bonnes personnes ?
maart 25, 2020
- 7 Minuten leestijd
Comment vous assurer que votre publicité touche bien les bonnes personnes ?
# Retail, # KMO
Postkaart: kort, krachtig en emotioneel
postcard-header-image
maart 11, 2020
- 4 Minuten leestijd
postcard-header-image