Toegankelijkheidsverklaring

Toegankelijkheidsverklaring

bpost verbindt zich ertoe om de digitale toegankelijkheid van zijn website en mobiele applicaties te garanderen. Dit in overeenstemming met de EU-richtlijn inzake webtoegankelijkheid voor toepassingen van instellingen die betaald worden door de Belgische overheid.

Deze verklaring is van toepassing op de website https://www.bpost.be/ en heeft geen betrekking op de subdomeinen ervan.

Conformiteitsstatus

In de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) staan eisen voor ontwerpers en ontwikkelaars om de toegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren. Er worden drie conformiteitsniveaus bepaald: niveau A, niveau AA en niveau AAA.

Op het moment dat dit document werd opgesteld, is onze app gedeeltelijk conform met WCAG 2.2 niveau AA. Gedeeltelijk conform betekent dat sommige delen van de content niet volledig voldoen aan de toegankelijkheidsnorm.

Deze verklaring is bijgewerkt op 18 oktober 2024 en is gebaseerd op een externe toegankelijkheidsaudit die werd uitgevoerd door Eleven Ways op 18 oktober 2024. Deze audit bestond uit een diepgaande analyse door een door IAAP-gecertificeerde toegankelijkheidsexpert.

Beperkingen en alternatieven

Ondanks onze inspanningen om de toegankelijkheid van onze website te garanderen, werden op verschillende pagina's toegankelijkheidsproblemen vastgesteld. Onder meer op het vlak van:

1. Navigatie

  • Sommige pagina's hebben een niet-conforme koppenstructuur
  • Sommige pagina's hebben overbodige of niet-beschrijvende paginatitels
  • Sommige links hebben geen linktekst die hun doel beschrijft
  • Sommige HTML-landmarks hebben geen naam of worden verkeerd gebruikt
  • De navigatie in de voettekst is niet consistent over de verschillende pagina's heen
  • Sommige tabellen hebben geen tabelkoppen

2. Toetsenbord

  • Sommige interactieve elementen hebben geen zichtbare focusindicator
  • De toetsenbordfocus verplaatst zich soms binnen verborgen elementen
  • De toetsenbordfocus blijft soms hangen in de keuzemenu's
  • Sommige onzichtbare elementen krijgen de toetsenbordfocus

3. Ontwerp

  • De verschillende tekstelementen contrasteren onvoldoende
  • Sommige links zijn niet voldoende te onderscheiden van normale tekst

4. Namen en labels

  • Voor sommige afbeeldingen ontbreekt een tekstalternatief of is er enkel een niet-beschrijvend tekstalternatief
  • Sommige knoppen hebben niet de juiste labels
  • Sommige formulierelementen zijn niet gelinkt aan hun zichtbare label

5. Robuustheid

  • Het vergroten van de tekstafstand kan ertoe leiden dat de tekst niet mooi doorloopt
  • ARIA-attributen worden op sommige gepersonaliseerde widgets niet correct gebruikt
  • Sommige feedbackberichten worden niet door schermlezers voorgelezen aan de gebruiker

Er is nog geen alternatief voor deze beperkingen. Het oplossen van deze problemen is onze prioriteit.
Neem contact met ons op als je een probleem ondervindt dat hierboven niet wordt vermeld.

Verbeterplan

We zijn begonnen met het verhelpen van de toegankelijkheidsproblemen die hierboven zijn vermeld en we blijven hieraan werken tot we volledig aan de eisen voldoen.

Feedback

Heb je feedback over de toegankelijkheid van onze digitale producten, neem dan contact op met de klantendienst. Zij zorgen ervoor dat je feedback bij de juiste persoon of afdeling terechtkomt:

accessibility@bpost.be

Of per post naar:

Anspachlaan 1
1000 Brussel

We streven ernaar om binnen 5 werkdagen te antwoorden.

Formele klachten

Krijg je geen antwoord na het indienen van een klacht over de toegankelijkheid van deze website, dan kan je contact opnemen met de federale ombudsman:

Leuvenseweg 48 bus 6
1000 Brussel

contact@federaalombudsman.be

Mocht u andere problemen ondervinden, neem dan contact met ons op

Contacteer bpost