Toegankelijkheidsverklaring
bpost verbindt zich ertoe om de digitale toegankelijkheid van zijn website en mobiele applicaties te garanderen. Dit in overeenstemming met de EU-richtlijn inzake webtoegankelijkheid voor toepassingen van instellingen die betaald worden door de Belgische overheid.
Deze verklaring is van toepassing op de iOS- en Android-versies van de mobiele My bpost app.
Conformiteitsstatus
In de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) staan eisen voor ontwerpers en ontwikkelaars om de toegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren. Er worden drie conformiteitsniveaus bepaald: niveau A, niveau AA en niveau AAA.
Op het moment dat dit document werd opgesteld, is onze app gedeeltelijk conform met WCAG 2.2 niveau AA. Gedeeltelijk conform betekent dat sommige delen van de inhoud niet volledig voldoen aan de toegankelijkheidsnorm.
Deze verklaring is bijgewerkt op 1 augustus 2024 en is gebaseerd op een externe toegankelijkheidsaudit uitgevoerd door Eleven Ways op 1 augustus 2024. Deze audit bestond uit een diepgaande analyse door een door IAAP-gecertificeerde toegankelijkheidsexpert.
Beperkingen en alternatieven
Ondanks onze inspanningen om de toegankelijkheid van onze app te garanderen, werden op verschillende schermen toegankelijkheidsproblemen vastgesteld. Onder meer op het vlak van:
Android versie
- Ontbrekende of onnauwkeurige tekstalternatieven op afbeeldingen
- Beperkte toetsenbordondersteuning
- Ontbrekende koppen
- Landschapsoriëntatie wordt niet ondersteund
- Formulierelementen niet gegroepeerd met hun zichtbare label
- Onvoldoende kleurcontrast op tekst en bedieningselementen
- Ontbrekende attributen en rollen voor sommige besturingselementen, waardoor ondersteuning voor Talkback beperkt is
- Foutmeldingen die niet werden aangekondigd door Talkback
- Ontbrekende labels op knoppen en invoervelden
- Formulierelementen met onvoldoende instructies en foutsuggesties
- Het document 'Algemene voorwaarden' was niet toegankelijk met Talkback
- Verplichte velden niet als zodanig aangegeven op sommige formulieren
iOS versie
Naast de problemen die zijn beschreven voor de Android-versie, kreeg de iOS-versie onder andere te maken met onderstaande problemen:
- Het formaat van tekst wordt niet ondersteund
- Informatieve inhoud genegeerd door VoiceOver
- Focusvolgorde op sommige schermen onaangepast
- Spinner voor laden wordt niet aangekondigd door VoiceOver
- Gefocuste elementen verborgen door zwevende UI-elementen
- De interactieve zones op de kaart zijn te klein om vlot bediend te worden.
Er is nog geen alternatief voor deze beperkingen. Het oplossen van deze problemen is onze prioriteit.
Neem contact met ons op als je een probleem ondervindt dat hierboven niet wordt vermeld.
Verbeteringsplan
We zijn begonnen met het verhelpen van de toegankelijkheidsproblemen die hierboven zijn vermeld en we zullen ons blijven inspannen totdat we aan de eisen voldoen.
Feedback
Heb je feedback over de toegankelijkheid van onze digitale producten, neem dan contact op met de klantendienst. Zij zorgen ervoor dat je feedback bij de juiste persoon of afdeling terechtkomt:
Of per post naar:
Anspachlaan 1
1000 Brussel
We streven ernaar om binnen 5 werkdagen te antwoorden.
Formele klachten
Krijg je geen antwoord na het indienen van een klacht over de toegankelijkheid van deze website, dan kan je contact opnemen met de federale ombudsman:
Leuvenseweg 48 bus 6
1000 Brussel