Toegankelijkheidsverklaring
bpost verbindt zich ertoe om digitale toegankelijkheid te garanderen, in overeenstemming met de EU-richtlijn inzake toegankelijkheid.
Conformiteitsstatus
Onze pakjesautomaten voldoen gedeeltelijk aan de Europese norm voor digitale toegankelijkheid (EN 301 549), de normen die vereisten vastleggen om de toegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren.
Deze verklaring is gebaseerd op een grondige, externe audit van zowel de hardware als de software, die op 22 april 2025 werd uitgevoerd door een IAAP-gecertificeerde toegankelijkheidsexpert van Eleven Ways.
De audit had geen betrekking op de ingebouwde omgeving van onze automaten gespreid over heel België.
De app waarmee gebruikers met onze 'Lean lockers' interageren, is ook niet geaudit.
Deze verklaring is bijgewerkt op 18 juli 2025.
Beperkingen en alternatieven
Ondanks onze inspanningen om de toegankelijkheid van onze pakjesautomaten te garanderen, werden verschillende toegankelijksheidsproblemen vastgesteld. Onder meer op het vlak van:
Scherminteractie
- Het scherm is mogelijk te hoog geplaatst om bereikbaar te zijn voor rolstoelgebruikers
- Er is geen audio-optie beschikbaar om alle functies te bedienen
- Een time-out beperkt de duur van de sessie
- Sommige knoppen voldoen niet aan de minimale contrastvereisten
- De QR-scanner is bij meerdere automaten te laag geplaatst
Lockercompartimenten
- Gebruikers kunnen niet zelf kiezen welke deur opent, wat betekent dat de deur die ontgrendeld wordt mogelijk te hoog of te laag is om te openen
- Er is geen duidelijke visuele of auditieve functie die aanwijst welke deur ontgrendeld is
Hulpfunctie
- De hulpfunctie kan enkel via spraakinteractie worden ingeschakeld
Verbeteringsplan
We zijn begonnen met het verhelpen van de toegankelijksheidsproblemen die hierboven zijn vermeld en we blijven hieraan werken tot we volledig aan de eisen voldoen.
Feedback
Heb je feedback over de toegankelijkheid van onze digitale producten, neem dan contact op met de klantendienst. Zij zorgen ervoor dat je feedback bij de juiste persoon of afdeling terechtkomt:
Of per post naar:
Anspachlaan 1
1000 Brussel
We streven ernaar om binnen 5 werkdagen te antwoorden.
Formele klachten
Krijg je geen antwoord na het indienen van een klacht over de toegankelijkheid van deze pakjesautomaat, dan kan je contact opnemen met de federale ombudsman:
Leuvenseweg 48 bus 6
1000 Brussel