Top Banner Image
Parcel-Tips Tricks
Top Banner Mobile Image
Parcel-Tips Tricks
bpost e-commerce

Aan de slag met onze tips & tricks

Op zoek naar concrete informatie en eenvoudige stappenplannen om je webshop snel een boost te geven? In onze artikels bundelen we de handigste tips & tricks zodat je meteen aan de slag kan.

Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
klein marketing budget_720x552.jpg
24 augustus 2021 - 2 Minuten leestijd

Wie een webshop heeft zal het kunnen beamen, de bezoekers vinden de weg er naartoe niet vanzelf. Om een succesvolle online zaak uit de grond te stampen is een marketingbudget geen overbodige luxe. Hier lees je hoe je op een onderbouwde manier je marketingbudget bepaalt. 

Maar ook als je je budget bepaald hebt zal je merken dat je niet in de buurt komt van wat grote bedrijven kunnen spenderen. Hoe zorg je er dan toch voor dat je opvalt in de massa?

 

klein marketing budget_720x552.jpg

 

Slim investeren

1. Start met online investeringen (Instagram, Google, Facebook, …) zodat je meteen het rendement van je investeringen kan zien (transacties, bezoeken op je site, …). Kies je voor een offline actie? Dan is het cruciaal dat je die op een of andere manier meetbaar maakt, door bijvoorbeeld met een QR code te werken, kortingscodes uit te delen of e-mailadressen te verzamelen.

 

2. Start met een salescampagne en niet met branding. Jonge bedrijven hebben reclame nodig om meer bekendheid te verwerven. Dat doe je normaal met branding campagnes. Deze zijn echter duur zonder dat je er onmiddellijk sales uit meet. Start daarom met echte verkoopcampagnes en investeer hier wat budget in. Haal je hier sales uit, dan sla je twee vliegen in één klap. Je leert je doelgroep goed kennen, waardoor je in de toekomst gerichter kan adverteren, én je boekt winst, die je later wel in een campagne voor meer naamsbekendheid kan investeren.

 

3. Spendeer je marketingbudget slim; niemand zegt dat je elke maand hetzelfde moet uitgeven. Er is hoogstwaarschijnlijk niet het hele jaar rond evenveel vraag naar je product. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin advertenties voor schoolspullen te plaatsen eind juni en spaar je dit budget beter op om meer te investeren in augustus/september

 

Alles incalculeren

4. Als je van plan bent kortingscodes uit te delen, hou dan zeker hier rekening mee:

  • Niet vergeten kortingscodes mee in je marketingbudget te rekenen
  • Geef bij voorkeur geen korting op het volledige gamma, maar op een selectie van producten (waaronder de minder goede verkopers)
  • Probeer geen kortingen te geven groter dan de marge die je op het artikel neemt. Dit kan je uitzonderlijk wel doen om van artikelen af te geraken die je echt moeilijk verkocht krijgt.

 

5. Houd je marketingbudget goed bij, bv. in een Excelsheet en vervang maandelijks de gebudgetteerde marketingkosten door de effectieve gespendeerde kosten van die maand. Zo zie je of je alles hebt opgebruikt of er eventueel een reserve is voor volgende maand.

 

Creatief adverteren

6. Met een klein budget moet je iets creatiever omspringen, maar ook hier kunnen heel leuke campagnes uit ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking met een ondernemer met een ander product, maar een gelijkaardige doelgroep. Misschien kunnen jullie elkaars database aanschrijven, samen een wedstrijd organiseren of elkaar vermelden in de nieuwsbrief of op jullie website. Vergeet in dat geval zeker geen verwerkersovereenkomst af te sluiten met de andere partij. Hier kan je een generieke verwerkersovereenkomst downloaden.

 

7. Durf eruit te springen en kies eens voor een heel aparte originele actie. Laat je creativiteit de vrije loop en experimenteer met acties die niet te duur zijn, maar die wel apart zijn en kans hebben om door de pers opgemerkt te worden. Naast dat je veel geld bespaart komen zo’n acties ook authentiek over en zijn ze dus heel goed voor je naamsbekendheid. Zo had een heel klein bedrijfje eens op een goedkope zender alle reclameruimte gekocht die tijdens de nacht beschikbaar was. Als reclamespot lieten ze gewoon een kaars zien die langzaam opbrandde. Op zich heeft er waarschijnlijk bijna niemand die reclame gezien, maar de pers had dit wel opgemerkt. Op die manier werd het voor dat bedrijf een succesvolle actie waarmee zij plots in de kijker stonden.

 

Vind je het lastig om een onderbouwd marketingbudget op te stellen? Hier lees je stap voor stap hoe je het aanpakt. 

 

Heb je een budget opgesteld en wil je meer tips over online adverteren? Hier zet je je eerste stappen in online adverteren en download je een gratis inspiratiegids voor online advertenties.

Gerelateerde artikelen

Marketing, Tips, Webshop
Marketingtips voor je webshop van de online marketing manager bij bpost
Headers_E-news_0419_Kristof_A_720x552px.jpg
25 april 2019
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0419_Kristof_A_720x552px.jpg
Omnichannel, Communicatie, Tips
Sterke merken vereisen een omnichannel-aanpak
Headers_14_Omnichannel_720x552px.jpg
29 november 2018
- 2 Minuten leestijd
Headers_14_Omnichannel_720x552px.jpg
Retour, Webshop, Tips
Terug naar afzender? Tips om het aantal retours te verminderen
Headers_E-news_2018_Retours_Verminderen_A_720x552px.jpg
29 november 2018
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_2018_Retours_Verminderen_A_720x552px.jpg
Online, Tips, e-commerce
Zet uw webshop in de kijker: 5 tips voor een goede online promotie
Headers_E-news_2018_Online_Promotie_A_720x552px.jpg
27 september 2018
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_2018_Online_Promotie_A_720x552px.jpg
KPI, Webshop, Optimaliseren
Meet het succes van uw webshop aan de hand van KPI’s
Headers_E-news_2018_KPI_A_720x552px.jpg
30 augustus 2018
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_2018_KPI_A_720x552px.jpg