
Gedurende de zomer verandert de naam Pakjesautomaat geleidelijk naar bbox. Een kleine wijziging? Ja. Maar met grote impact voor e-commerce ondernemers zoals jij. Want dit is meer dan een merkevolutie – het is een belangrijke stap richting de toekomst van e-commercelogistiek.
Waarom deze naamsverandering?
De nieuwe naam bbox weerspiegelt wat deze oplossing vandaag écht betekent voor ondernemers, klanten en lokale gemeenschappen. Want de vroegere Pakjesautomaat was enkel gericht op het afleveren van online bestellingen. bbox heeft de ambitie om uit te groeien tot een multifunctioneel en professioneel servicepunt – een slimme oplossing die jouw business vooruit zal helpen.
Wat mag je binnenkort verwachten?
Om deze ambitie waar te maken gaan we bij bpost niet over één nacht ijs. Op dit ogenblik lopen er verschillende testprojecten die aan de verwachtingen moeten voldoen van onze klanten, bedrijven en/of overheden.
-
Nachtleveringen, opslag of materiaaluitwisseling voor logistieke bedrijven
Laat ’s nachts onderdelen leveren of materiaal uitwisselen met jouw mensen op de baan. Denk aan technici die onderdelen nodig hebben voor interventies, of vertegenwoordigers die materiaal willen uitwisselen.
Een IT-bedrijf kan bijvoorbeeld wisselstukken leveren in een bbox nabij het kantoor van een klant waar een herstelling gepland is. Zo starten hun technici de volgende ochtend meteen met hun interventie, zonder omwegen naar het centraal depot. De wisselstukken pikken ze op onderweg naar de klant.
-
24/7 Click & Collect en retour voor de lokale ondernemers
Laat jouw klanten hun pakje ophalen of terugbrengen waar en wanneer het hen past. Maar heb je een bbox in de buurt van je winkel of eventueel op je bedrijventerrein? Dan kan je zelf het pakje voor je klant in de automaat achterlaten.
-
Handige en veilige lockeroplossing voor buurtgebruik in gemeenten
Mensen verbinden zit in het hart van wat we doen. Daarom stellen we onze bbox ter beschikking als lokaal uitwisselpunt. Gemeenten kunnen een bbox installeren aan een gemeenschapscentrum of bibliotheek. Buurtbewoners ruilen er veilig spullen uit, lokale besturen gebruiken het voor bedelingen of retouren. Zo maak je logistiek niet alleen efficiënter, maar ook menselijker en duurzamer.
Je versterkt de buurt, brengt mensen dichter bij elkaar – en laat technologie werken in functie van verbinding.

Wat betekent dit voor jou als e-commerce ondernemer?
De bbox is 24/7 toegankelijk en hun aantal neemt razendsnel toe – tegen eind dit jaar zijn er 2.500 verspreid over heel België, met dagelijks meer dan zes nieuwe installaties.
Voor veel van jouw klanten is een bbox in hun buurt een extra gemak. Het biedt hen flexibiliteit en het ontzorgt hen. Denk maar aan al je (potentiële) klanten die tijdens de kantooruren geen tijd hebben om langs de winkel te passeren, studenten op kot die hun bestelling veilig geleverd willen hebben of ouders die pas tijd hebben nadat de kinderen in bed liggen.
Door bbox aan te bieden als extra afleveroptie in je checkout doe je niet enkel je klanten een plezier, maar ook jezelf:
- je verhoogt je klanttevredenheid
geen frustratie meer over gemiste leveringen - je verlaagt je retour- en servicelast
minder “waar blijft mijn pakket?”-vragen - je vergroot je conversie
klanten kiezen sneller voor webshops die hen opties geven - je verduurzaamt je logistiek
leveringen aan een bbox-automaat = minder kilometers - je bouwt merkvertrouwen op
bbox staat voor gemak, controle en moderne service
Dit zijn jouw next steps:
- Zet bbox als keuzemogelijkheid op je webshop
- Vermeld bbox op je website en/of bevestigingsmails
- Bezorg ze hun pakjes op hun ritme
Heb jij plaats voor een bbox op jouw bedrijfsterrein?
Laat het ons weten.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen









