Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Entretien avec Daniëlle Vanwesenbeeck, General manager MasterMail et with-love.be à propos de la valeur ajoutée de la personnalisation.
19 februari 2021 - 7 Minuten leestijd

Personaliseren verhoogt de aandacht én de emotionele betrokkenheid van je Paper Mail. En het vraagt minder moeite dan de meesten denken.

Ze heeft er een drukke decembermaand opzitten. Daniëlle Vanwesenbeeck heeft met haar (tweede) bedrijf With-Love.be een ongelooflijk aantal gepersonaliseerde cadeaudoosjes verstuurd in opdracht van bedrijven. “We hebben op dit concept heel goede feedback gekregen. Zelfs mensen die een gepersonaliseerd doosje kregen van hun baas, bedankten ons daarvoor.” Haar andere bedrijf is MasterMail, een gevestigde naam als specialist in onder meer het personaliseren van direct mail (Paper Mail). Personaliseren zorgt voor impact, zoveel is duidelijk. Zoals uit de data van de nieuwe mediatool Paper Reach blijkt, is de emotionele klik van een Paper Mail een belangrijke impactfactor. Danielle bruist van de ideeën om meer te doen met personalisatie.

Personaliseren verhoogt de aandacht én de emotionele betrokkenheid van je Paper Mail

De kracht van personalisatie wordt onderbenut. Mee eens?

Personalisatie is geen grote meerkost in een Paper Mail. Als je de envelop personaliseert met naam en adresgegevens, is de basis aanwezig. Dan kun je die data op andere manieren gebruiken om de impact te verhogen. En dat personalisatie voor meer impact zorgt, dat is zeker. Ik merk dat ook als consument. Mijn twee kinderen zijn met Kazoo op vakantie geweest en krijgen dan een gepersonaliseerde Paper Mail die voor een Wauw-effect zorgt. Zelfs de foto’s zijn gepersonaliseerd zodat de herkenning optimaal is en er heel veel leuke herinneringen terugkeren. Kazoo doet dat gewoon perfect en snapt dat personalisatie voor een sterke emotionele betrokkenheid zorgt. Dan blijft zo’n Paper Mail langer bij – ook bij jongeren die de hele dag aan het scherm verslingerd zijn. Interesse in de action rate van Paper Mail? Dan vindt u in de nieuwe mediatool Paper Reach onder meer benchmarks terug over het percentage direct mail dat tot een concrete actie leidt (presales, sales, WOM)

Ontdek de nieuwe mediatool

Voor perfecte personalisatie heb je perfecte data nodig. Datakwaliteit is de achilleshiel want als die niet goed is, schiet je je doel voorbij. Het vraagt een permanente inspanning om data up-to-date te houden. In onze snelle marketingwereld is dat niet altijd even evident. Het lijkt een kost maar je moet het zien als een investering. Je klant kennen is toch de basis. Ik zie wel een trend dat slimme personalisatie meer ingang vindt voor kleinere oplages. Paper Mail is niet meer het massamedium van vroeger. Banken bijvoorbeeld gaan voor kleine drops maar verhogen wel de frequentie. Dan is het ook makkelijker om te personaliseren en zie je door vaker te communiceren via Paper Mail ook meer effect.

Personalisatie wordt ook steeds eenvoudiger dankzij technologieën als de QR-code

Personalisatie wordt ook steeds eenvoudiger dankzij technologieën als de QR-code

Dat klopt en de QR-code is weer helemaal terug. Ongetwijfeld omdat we via zo’n code steeds vaker onze betalingen doen. Mensen zien zo hoe eenvoudig het is en dat verlaagt de drempel om in een Paper Mail een QR-code te scannen. Dat kan tegenwoordig gewoon met je camera dus geen gedoe meer met speciale apps zoals vroeger. In de QR-code kun je bovendien veel personalisatie stoppen – net zoals een betalingsQR-code uniek is. Dat schept heel veel mogelijkheden om de brug te slaan tussen papier en digitaal. Die mix is realiteit maar dan heeft Paper Mail toch het grote voordeel dat je via de brievenbus heel veel aandacht krijgt. Om even terug te komen op datakwaliteit: die kun je via een QR-code makkelijk verbeteren. Een QR-code op een simpele postkaart leidt je dan naar je online klantenprofiel dat je kunt updaten. Zo’n datacheck legt dan meteen de basis voor een volgende communicatie. Hoe gebruiken merken vandaag de QR-code in hun Paper Mail? Bekijk deze cases

Een trend in Paper Mail en personalisatie is de postkaart. Hoe komt dat?

Dat heeft te maken met de snelheid waarmee we informatie willen verwerken. Onder invloed van digitale en sociale media wordt die steeds hoger. Een eenvoudige postkaart maakt meteen duidelijk wat de boodschap, het voordeel en het aanbod zijn. Nog een voordeel is dat je de postkaart makkelijk kunt personaliseren, bijvoorbeeld volgens nabijgelegen vestiging. Of met de naam van de ontvanger op de voorzijde: impact gegarandeerd. Bovendien zorgt de QR-code desgewenst voor de link met de website voor verdiepende informatie. 5 snelle tips voor personalisatie? Check deze PersoChecklist

Over Mastermail

MasterMail is gespecialiseerd in personalisatie, mailhandling en postverzending. Ze hebben expertise in doorgedreven personalisatie om de aandacht van de lezer te verhogen waardoor het effect van de mailing verhoogt. Onlangs lanceerde MasterMail de site www.with-love.be waar Mastermail zijn expertise op een andere manier invult, nl. gepersonaliseerde brievenbusdoosjes met attenties.

Gerelateerde artikelen

# Retail
Delhaize valt in de smaak bij wijnliefhebbers dankzij een slim gepersonaliseerde Paper Mail
Delhaize vins
6 december 2022
- 4 Minuten leestijd
Delhaize vins
# Retail, # FMCG
Nieuw onderzoek: reclamezendingen bewijzen impact!
Paper Reach
6 juli 2022
- 4 Minuten leestijd
Paper Reach
# Retail, # KMO, # FMCG
De Kaasfee in Knokke-Heist kiest voor Paper Mail en creëert met 18.000 postkaartjes een overweldigende store traffic
De Kaasfee
6 juli 2022
- 2 Minuten leestijd
De Kaasfee
# Retail
Beter eten en beter leven dankzij data
Delhaize Super +
9 juni 2022
- 5 Minuten leestijd
Delhaize Super +
# Retail
Waarom A.S. Adventure grootschalig Paper Mail inzet voor webtraffic
A.S. Adventure
14 april 2022
- 4 Minuten leestijd
A.S. Adventure