Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Comment la chaîne de vêtements ZEB établit une relation durable avec ses clients
11 december 2019 - 7 Minuten leestijd

Klanten inspireren en blij maken. Dat is voor kledingketen ZEB cruciaal in het opbouwen van een relatie met hun klanten. Hoe ze er in slagen? Marketing en communicatie-manager Erika Mees licht de marketingstrategie van de Belgische retailer toe.

Van influencers op TikTok tot een gepersonaliseerde brochure in de brievenbussen. Kledingketen ZEB bespeelt uiterst diverse communicatiekanalen met een rijk pallet aan marketingmiddelen. In-Home Advertising vormt daarbij hun basis. Opvallend is hoe de brochures een unieke plaats bekleden in de marketingmix van ZEB. Negentig procent van de folders wordt op naam verzonden naar 1,6 miljoen klanten in het databestand. Zo bereikt en activeert het de doelgroep. ‘Onze papieren communicatie geeft het beste resultaat, ook in deze online tijden’, zegt Erika Mees. ‘Mensen krijgen al niet zoveel post meer, en zeker niet op naam. Onze direct mailings vallen dus op. En mensen nemen de tijd om de folders te lezen.’

 


Ontdek nog meer redenen om voor In-Home Advertising te gaan >


 

 

Via In-Home Advertising brengt ZEB haar klanten op de hoogte van nieuwe trends op de catwalk en in de straat. Daarbij is de call-to-action een onmisbaar element. Klanten worden met een korting of scherpe prijzen aangemoedigd om te kopen wat ze leuk vinden. Deze CTA’s zijn echte traffic builders. ‘Helemaal goed scoren we met de gepersonaliseerde folder een keer per seizoen’, weet Erika. ‘In de titel staat de naam van de ontvanger, waarna we een gepersonaliseerd aanbod tonen. Mensen ervaren het als een geschenk in plaats van als reclame.

magazine zeb

 

Bekende ontwerpers scoren online en ... in de winkels

Instagram en TikTok zijn de sociale media die ZEB onlangs aan haar marketing toevoegde. Beide zijn een schot in de roos. Op negen maanden tijd verzamelde ZEB 45 200 volgers op Instagram, een totaal ander doelpubliek als de folder-lezers. Deze Instagrammers ontmoeten er onder meer Eline De Munck, gekend van televisie en haar brillenmerk Odette Lunettes. Zij is de laatste nieuwe bekende designer van de kledingketen. ‘Deze samenwerkingen met bekende designers en influencers versterken ons en stellen ons in staat om een relatie op te bouwen met een ruime groep’, zegt Erika. ‘Mensen herkennen zich namelijk in deze mensen. Zo zien we dat vrouwen zich via hun kledij graag verbinden met een sterke vrouw als Eline De Munck.’

Ook het heel jonge volkje heeft haar helden, bijvoorbeeld Stien Edlund. Ze is een beroemdheid op de muzikale netwerksite TikTok. De Belgische 17-jarige heeft maar liefst 2,2 miljoen fans, 205,5 miljoen verzamelde hartjes … en een kledinglijn bij ZEB. ‘Stien spreekt als TikTok-fenomeen onze jongste doelgroep aan zonder bekend te zijn bij de meerderheid van onze klanten. Ze lanceerde haar collectie volledig op TikTok. De verkoop in de winkels trok zich razendsnel op gang zonder dat wij er veel ruchtbaarheid aan gaven. De meet-and-greets trokken duizenden jongeren die even met haar wilden spreken en poseren.’

Ook internationale merken creëren verbondenheid

Het aanbod in de winkels wordt aangevuld met internationale merken als Levi’s, Calvin Klein en Mango. Daarbij is het kiezen van de juiste merken de belangrijkste uitdaging. Welk merk moet ZEB wanneer in de winkel hebben? Welk merk slaagt er in een sterke verbondenheid of relatie te creëren met hun klanten? ‘Levi’s is zo’n merk dat sinds twee seizoenen heel gewild is bij jongeren. Vroeger sprak het vooral een oudere doelgroep aan, maar het merk kent een revival door de trend van zeer expliciete logo’s op kleren. Tieners dragen graag T-shirts met het logo van Levi’s.’

 

birthday card zeb

 


Zo raakt u uw klant op het juiste moment >


Iedereen met een blij gevoel naar huis

Trouwe klanten worden beloond. De database stelt ZEB in staat om zo goed als alles te meten en relevant te communiceren naar onze klanten. ‘We laten hen weten dat we het fijn vinden dat ze langskomen. In de winkel legt ons personeel hen in de watten door hun oprechte interesse in de klant en door hen te vragen hoe ze hen gelukkig kunnen maken. We zien hen graag blij naar buiten stappen. Achteraf vragen we hen of ze tevreden waren van hun bezoek aan de winkel.’ Regelmatig iets vieren, past helemaal bij zo’n sterke relationele band. ‘Met verjaardagen sturen we een papieren kaartje, een sms of e-mail. Op andere momenten zoals de Dag van de Klant en Moederdag verrassen we klanten met een cadeautje. We nodigen hen uit op events en op ontmoetingen met onze ontwerpers.’

 

 

Wilt u graag op de hoogte blijven van de laatste marketingtrends en promo's?

 

 

Schrijf u nu in voor onze newsletter

Gerelateerde artikelen

# Retail
Delhaize valt in de smaak bij wijnliefhebbers dankzij een slim gepersonaliseerde Paper Mail
Delhaize vins
6 december 2022
- 4 Minuten leestijd
Delhaize vins
# Retail, # FMCG
Nieuw onderzoek: reclamezendingen bewijzen impact!
Paper Reach
6 juli 2022
- 4 Minuten leestijd
Paper Reach
# Retail, # KMO, # FMCG
De Kaasfee in Knokke-Heist kiest voor Paper Mail en creëert met 18.000 postkaartjes een overweldigende store traffic
De Kaasfee
6 juli 2022
- 2 Minuten leestijd
De Kaasfee
# Retail
Beter eten en beter leven dankzij data
Delhaize Super +
9 juni 2022
- 5 Minuten leestijd
Delhaize Super +
# Retail
Waarom A.S. Adventure grootschalig Paper Mail inzet voor webtraffic
A.S. Adventure
14 april 2022
- 4 Minuten leestijd
A.S. Adventure