Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Calculer le coût par lead
12 mei 2021

De ‘cost per lead’, ofwel: kostprijs per prospect, is een belangrijke parameter om de efficiëntie van marketingcampagnes af te toetsen en de Return on Investment te berekenen. Is de kostprijs voor een lead té hoog, dan is het sop de kolen niet waard. Maar ook de kwaliteit van de lead is een belangrijke factor voor de ROI. In dit artikel leggen we uit hoe u de cost per lead berekent en wat de voorwaarden zijn om van een kwalitatieve lead te spreken.

 

Meer over ROI leest u in onze whitepaper
‘Voorbij de blabla: wat is ROI nu echt?'

Download de whitepaper

 

Om nieuwe klanten aan te trekken, moet uw merk of bedrijf regelmatig leads genereren. Daarvoor hebt u een aantal opties:

Image

  • direct mailing
  • online advertising
  • content marketing
  • radio- en tv-reclame
  • ...

Om uw doelgroep te bereiken, zet u het best in op verschillende kanalen. Wilt u met uw tuinbouwbedrijf graag een nieuw publiek aanspreken voor uw volgende opendeurdag? Dan kunt u bijvoorbeeld een flyer verspreiden via huis-aan-huisbedeling, een Facebook-advertentie maken en een e-mailcampagne lanceren.

 

Cost per lead formule

Een marketingcampagne kost uiteraard geld. Daarom is het belangrijk dat u de cost per lead in het oog houdt.

Die berekent u als volgt:

CPL = totale kostprijs / aantal opgebrachte leads

Laten we er opnieuw het voorbeeld van hierboven bijnemen. Stel dat u een totaal budget van 2.000 euro wilt spenderen. De verdeling per kanaal ziet er als volgt uit:

  • Flyer (drukwerk + aankoop adressenbestand + verdeling) = 1.000 euro
  • Facebook advertentiecampagne = 500 euro
  • E-mailcampagne (kosten copywriter + design + aankoop adressenbestand) = 500 euro

De resultaten zijn beter dan verhoopt:

  • U verspreidt de flyer in 500 brievenbussen.
  • Uit het online luik van uw marketingcampagne haalt u nog eens 50 leads: 40 klikken uit de Facebook-ad, 10 klikken uit uw e-mailing.

Uw opendeurdagcampagne genereert in totaal 550 leads.
De kostprijs per lead is dus: 2 000/550 = 3,64

Over alle kanalen heen betaalt u 3,64 euro per lead. Maar we kunnen de cost per lead ook berekenen per kanaal. Dan krijgen we het volgende:.

Nous obtenons ce qui suit :

  • flyer: 1 000/500 = 2
  • Facebookadvertentie: 500/40 = 12,5
  • E-mailing: 50

Uw e-mailcampagne is veruit de duurste. Eén lead kost u gemiddeld 50 euro. De huis-aan-huisreclame en de Facebookadvertentie doen het een pak beter: 2 en 12,5 euro respectievelijk.

 

‘Lead scoring’ houdt rekening met de kwaliteit van uw leads

We weten nu wel hoeveel leads uw campagne heeft opgebracht, én wat de kostprijs per lead is, maar dit zegt niets over de kwaliteit ervan. Als straks blijkt dat geen enkele lead opdaagt op uw opendeurdag, zijn al uw marketinginspanningen voor niets geweest.

We moeten met andere woorden een manier vinden om in te schatten hoe waarschijnlijk het is dat uw leads ook daadwerkelijk klant worden. Dat kan door de groep op te splitsen op basis van hun profiel (hoe dicht leunt een prospect aan bij het ideale klantenprofiel) en/of geobserveerd gedrag (heeft de lead in het verleden uw website bezocht, een contactformulier ingevuld, een e-book gedownload, …). Hoe hoger de score, hoe waarschijnlijker het is dat uw lead klant wordt.

Voor ons tuinbouwbedrijf is het ideale klantenprofiel:

  • jong gezin of single
  • woonplaats binnen 5 kilometer van de winkel
  • doe-het-zelver
  • huis met tuin

Relevant geobserveerd gedrag kan zijn:

  • bezoek aan uw website
  • invullen contactformulier
  • volger op Facebook

Op basis van deze eigenschappen kunt u uw leads een score geven. Wij kozen voor een score op 10:

  • leads uit huis-aan-huisbedeling: 8/10 → U liet uw flyer enkel bezorgen bij mensen met een tuin, binnen een straal van 2 kilometer van uw winkel.
  • Facebookadvertentie:
    • 20 leads 8/10 → mensen die uw Facebookpagina volgen
    • 20 leads 5/10 → mensen die uw Facebookpagina niet volgen
  • E-mail
    • 7 leads 8/10 → bezochten eerder al uw website
    • 3 leads 5/10 → bezochten nooit eerder uw website

 

Het voordeel van lead scoring

Image2

Het grote voordeel van lead scoring is dat u veel gerichter marketingacties kunt ondernemen. U hoeft uw marketingbudget niet lukraak te verdelen, u kunt zich focussen op de kwaliteitsleads.

 

Pour en savoir plus sur le ROI, lisez notre livre blanc
« Arrêtons le bla-bla : en quoi consiste exactement le ROI ? »

Download de whitepaper

Gerelateerde artikelen

# Andere, # GDPR
Waarom investeren in de veranderende privacybehoeften van consumenten lonend is volgens Google
protection de la vie privée
11 april 2022
- 4 Minuten leestijd
protection de la vie privée
# Andere
Duurzame communicatie en paper mail
Marc Fauconnier
22 juli 2021
- 3 Minuten leestijd
Marc Fauconnier
# B2B, # Andere
Innovatie in segmentatie met Paper Mail
SD Workx Case
30 juni 2021
- 4 Minuten leestijd
SD Workx Case
# Andere
Download nu de ultieme checklist voor een vlekkeloze organisatie van uw event.
bpost media
12 mei 2021
bpost media
# Andere
Hoe meer klanten aantrekken? Maak kopers van uw online volgers
Comment attirer davantage de clients ?
12 mei 2021
Comment attirer davantage de clients ?