Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Des données optimisées ? On vous dit comment procéder
October 25, 2019 - 7 Minuten leestijd

Als bedrijf beschikt u wellicht over een database met data over klanten en potentiële klanten. Een indrukwekkende hoeveelheid gegevens en dat is niet altijd even makkelijk om te beheren! Vooral sinds de invoering van de GDPR. Hoe zorgt u ervoor dat uw gegevens voldoende bijgewerkt en aangevuld worden? En hoe vermijdt u overbodige zendingen? Hier vindt u de oplossing.

 

Gegevens zijn waardevol, maar ze evolueren voortdurend. Elk jaar maken uw consumenten een heleboel veranderingen door die hun leven wijzigen en dus ook uw gegevens. Verhuizingen, huwelijken, geboortes, overlijdens ...  Al deze veranderingen kunnen ervoor zorgen dat elk jaar 20 % van uw gegevens onjuist worden. Dat is een enorme kostenpost, voor uw bedrijf én voor het milieu. Denk om te beginnen maar aan het verspilde papier.

Waarom niets doen u duur kan komen te staan

Als u uw gegevensbeheer verwaarloost, kunt u daar op verschillende manieren nadeel van ondervinden:

  • U verliest waardevolle contactgegevens van consumenten
  • De teruggezonden post stapelt zich op
  • Uw berichten lopen het gevaar niet meer relevant te zijn. Of erger nog, ze kunnen zelfs ongepast zijn: denk maar aan brieven die verzonden worden naar een overleden persoon. Dat zijn details die uw geloofwaardigheid als bedrijf kunnen aantasten.

Omgekeerd zorgen bijgewerkte gegevens dan weer voor een betere consumentenervaring en voor een betere reputatie. Een betere bepaling van de doelgroep en de verzending van relevantere berichten geven de resultaten van uw marketingcampagnes vast een boost. Met bijgewerkte en aangevulde gegevens bent u ook beter in staat om kansen te grijpen en prospecten te overtuigen.


Data, ook voor In-Home Advertising het nieuwe goud. Ontdek waarom


Een voorbeeld ter illustratie? Kijk bijvoorbeeld naar de “movers”, oftewel mensen die gaan verhuizen of onlangs verhuisd zijn. Een publiek dat bpost heel goed kent, want ze doen vaak een beroep op onze dienst voor het doorsturen van post. En ook een interessant publiek om te benaderen. Enkele voorbeelden uit de praktijk. Als je verhuist of als je net verhuisd bent, is de kans groot dat je werken zal moeten uitvoeren. Daarom is een keten zoals Gamma heel geïnteresseerd in de “movers”. In deze brief richten ze zich tot personen die onlangs zijn verhuisd om hen te feliciteren en hen een kortingsbon aan te bieden. Dat is pas een relevante boodschap.     De keukensector past hetzelfde principe toe. Krëfel is daarvan een goed voorbeeld. Ze sturen een mooi aanbod naar potentiële klanten die misschien wel een nieuwe keuken willen aanschaffen omdat ze overwegen te verhuizen of hun huis willen renoveren. Zelfs Pearle maakte gebruik van de movers-data voor een originele In-Home Advertising campagne. Nieuwe bewoners in een regio dicht bij een Pearle-vestiging kregen vlak na hun verhuizing een hypergepersonaliseerde Direct Mail in de bus. Op de adreszijde verwijst de titel direct naar hun nieuwe stek en roept het een behoefte op: waar vind ik hier een opticien? Omdat het een selectie van niet-klanten is, legt de folder uit wat de kwaliteiten van Pearle zijn. Als de folder helemaal wordt opengevouwen, krijgt de prospect een leuke routeplanner. Het voorbeeld wat u op deze pagina ziet, is gepersonaliseerd met de afstand in tijd van het thuisadres naar Pearle in Leuven. Pearle heeft als extra service de kortste route berekend om aan te geven dat je niet ver hoeft voor je bril.  

 

De GDPR zit er ook voor iets tussen

Een andere belangrijke reden om uw database up-to-date te houden: de Algemene Verordening Gegevensbescherming verplicht u daartoe. Ze is sinds mei 2018 in voege en vereist meer transparantie van bedrijven. Bovendien biedt de GDPR individuen meer controle over hun gegevens. Elke verwerking van persoonlijke gegevens moet gestoeld zijn op een wettelijke basis en het gerechtvaardigde belang ervan moet bewezen kunnen worden.


Meer weten over GDPR en IN-Home Advertising? Klik hier


 

Kwaliteit en veiligheid: stap voor stap

Al deze redenen tonen aan dat het meer dan ooit noodzakelijk is om over kwalitatieve data te beschikken. Maar hoe gaat u te werk en hoe gaat u deze uitdaging aan? Stap voor stap!

  1. Creëer een draagvlak binnen uw organisatie. Pas als het hele team begrijpt waarom data quality onmisbaar is, wordt het een haalbare kaart.
  2. Richt een project team op met ambassadeurs die wel kaas gegeten hebben van data en met data quality aan de slag willen gaan.
  3. Perfecte data quality gebeurt niet op 1,2,3. Definieer daarom eerst makkelijke doelen en begin daarmee. De ontdubbeling van gegevens is bijvoorbeeld een goeie eerste zet.
  4. Vul uw database aan met data van andere systemen binnen de organisatie of data van een derde partij zoals SelectPost, de GDPR-conforme database van Bpost.
  5. Deel de successen en vooruitgang van het data quality project met de organisatie. Op die manier blijft iedereen betrokken.

Gerelateerde artikelen

# Retail
Case Medi-Market – Hoe (re)activeer je je klanten met Paper Mail in de mediamix?
Case Medi-Market – Hoe (re)activeer je je klanten met Paper Mail in de mediamix?
april 13, 2021
- 3 Minuten leestijd
Case Medi-Market – Hoe (re)activeer je je klanten met Paper Mail in de mediamix?
# Retail
In gesprek met Debby De Ridder – Head of Copy BBDO, over de kracht van (long) copy
In gesprek met Debby De Ridder – Head of Copy BBDO, over de kracht van (long) copy
februari 19, 2021
- 7 Minuten leestijd
In gesprek met Debby De Ridder – Head of Copy BBDO, over de kracht van (long) copy
# Retail
Zo zorgt Carrefour ervoor dat zijn trouwe klanten nog sterker aan hun merk gehecht zijn en genereert drive to store met een gepersonaliseerde box.
Découvrez comment Carrefour renforce l’attachement à la marque de ses clients fidèles et génère du drive to store grâce à une box personnalisée !
december 28, 2020
- 7 Minuten leestijd
Découvrez comment Carrefour renforce l’attachement à la marque de ses clients fidèles et génère du drive to store grâce à une box personnalisée !
# Retail
Hoe zorgt u ervoor dat uw reclame bij de juiste mensen terechtkomt?
Comment vous assurer que votre publicité touche bien les bonnes personnes ?
maart 25, 2020
- 7 Minuten leestijd
Comment vous assurer que votre publicité touche bien les bonnes personnes ?
# Retail, # KMO
Postkaart: kort, krachtig en emotioneel
postcard-header-image
maart 11, 2020
- 4 Minuten leestijd
postcard-header-image