Doorzenddienst - Nabestaanden

Een dierbare overleden of voorlopige bewindvoerder? Ontvang de post bij jou thuis

Doorzenddienst Nabestaanden en Bewindvoerders

Een dierbare overleden of voorlopige bewindvoerder? Ontvang de post bij jou thuis

  • Voor € 10 per maand
  • Persoonlijke hulp in het postkantoor
  • Verlies geen belangrijke post uit het oog
Download aanvraagformulier

Ga voorbereid naar het postkantoor

Zo werkt het in 4 stappen

1.
vul het aanvraagformulier in

Print het aanvraagformulier uit en vul het thuis in als u geen tijd wilt verspillen op het postkantoor. Als u hulp nodig heeft op het postkantoor, kom dan gerust langs.

2.
Wat je mee moet nemen naar het postkantoor

Onze medewerkers op het postkantoor zullen alles voor u regelen. Je hebt het volgende nodig:

  • In het geval van een overlijden met slechts één erfgenaam: Een verklaring van erfrecht, afgegeven door het bureau voor juridische zekerheid (gratis) of door een notaris (tegen betaling). Zo kunt u bewijzen dat u de enige erfgenaam bent en over de nodige bevoegdheid beschikt.
  • In geval van overlijden met geen of meerdere erfgenamen:
    • 1: Een verklaring van erfrecht, afgegeven door het Bureau voor Juridische Zekerheid (gratis) of door de notaris (tegen betaling).
    • 2: Een van de volgende documenten waaruit blijkt dat u bevoegd bent om de correspondentie door te sturen: een kopie van de identiteitskaarten van de erfgenamen of een document van een notaris of vrederechter waarin wordt bevestigd dat u bevoegd bent om de nalatenschap af te wikkelen, of een volmacht van de andere erfgenamen.
  • In geval van voorlopige bewindvoering: een afschrift van het vonnis waarbij u tot bewindvoerder wordt benoemd
3.
We sturen de post naar

Vanaf volgende maandag wordt de post op uw nieuwe adres bezorgd. Tijdschriften, kranten, pakjes en pensioenbetalingen worden niet door bpost beheerd. Neem in deze gevallen zelf contact op met de afzender.

4.
Voldoende tijd om alle leveranciers te informeren

Neem de tijd om na te gaan welke leveranciers u moet inlichten. Je hoeft je geen zorgen te maken over het missen van belangrijke post.

Welke termijn kies ik het best?

3 maanden

    Binnen België

    € 29,45

    6 maanden*

      Binnen België

      € 54,40

      12 maanden

        Binnen België

        € 104,30

        24 maanden

          Binnen België

          € 204,10

          *6 maanden is de tijd die de meeste gezinnen nodig
          hebben om alle leveranciers te verwittigen van hun verhuis.

          3 maanden

            Naar buitenland

            € 102,45

            6 maanden*

              Naar buitenland

              € 202,40

              12 maanden

                Naar buitenland

                € 402,30

                24 maanden

                  Naar buitenland

                  € 802,10

                  *6 maanden is de tijd die de meeste gezinnen nodig
                  hebben om alle leveranciers te verwittigen van hun verhuis.

                  Misschien heb je deze vragen nog

                  Als langstlevende echtgenoot, enige erfgenaam of gevolmachtigd erfgenaam kan je aanvragen om de post van een overledene te laten doorsturen. Neem daarvoor contact op met de Nabestaandendienst van bpost. Op het Belgische of buitenlandse adres van je keuze ontvang je dan alle brieven op naam van de overleden persoon. De Nabestaandendienst vraag je in een Postkantoor aan. Je moet volgende documenten voorleggen:

                  Als enige erfgenaam: een officieel document dat verklaart dat je de enige erfgenaam bent. Bijvoorbeeld een akte van erfopvolging opgesteld door de notaris of een registratiekantoor, een akte van bekendheid opgesteld door de notaris of een vrederechter of een erfrechtverklaring.

                  Als gevolmachtigd erfgenaam:

                  • Akte van erfopvolging opgesteld door de notaris of een registratiekantoor, een akte van bekendheid opgesteld door de notaris of de vrederechter of een erfrechtverklaring
                  • Mandaat of volmacht van de andere erfgenamen
                  • akte opgesteld door de notaris of de vrederechter waarin staat dat je recht hebt op de erfenis
                  • Kopie van de identiteitskaarten van de andere erfgenamen

                  Als notaris:

                  • Akte opgesteld door de vrederechter waarin staat dat je de uitvoerder van het testament bent of dat er geen reden is om de post niet naar je te laten doorsturen.

                  De kosten om de post te laten doorsturen, bedragen minder dan € 10 per maand. De contracten hebben een minimumduur van 3 maanden en kunnen worden verlengd. De aanbevolen formule is die met een duur van 6 maanden. Dat geeft je genoeg tijd om de contactpersonen en leveranciers van de overleden persoon op de hoogte te brengen.

                  Dat is mogelijk als je voldoet aan de voorwaarden om in te schrijven voor de Doorzenddienst in geval van overlijden of van voorlopige bewindvoering. Volgende documenten worden dan automatisch naar je doorgestuurd: aangetekende zendingen, brieven, kaarten, geadresseerde reclame, bankafschriften, loonbrieven en brieven van Belgische rechtbanken.

                  De tarieven voor de Doorzenddienst en de Nabestaandendienst.

                  In België:

                  • 3 maanden: € 29,65
                  • Verlenging van 3 maanden: € 24,95

                  Naar het buitenland:

                  • 3 maanden: € 102,65
                  • Verlenging van 3 maanden: € 99,95

                  De contracten hebben een minimumduur van 3 maanden en kunnen met 3 maanden worden verlengd, tot een maximum van 24 maanden. De aanbevolen periode om post te laten doorsturen is 6 maanden. Dat geeft je genoeg tijd om de contacten en leveranciers van de overleden persoon of de persoon waarvan je wettelijke bewindvoerder bent op de hoogte te brengen.

                  Waarvoor we nog je post doorsturen