Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Personalisation should never compromise the element of surprise
12 oktober 2023 - 3 Minuten leestijd

Hoe gaan merken anno 2024 best om met data, targeting en personalisering? Bart De Pauw, Chief Business Intelligence Officer bij GroupM en eigenaar van consultancybureau Piëzo, licht een tipje van de sluier. “Verlies de consument nooit uit het oog.”

Bart De Pauw, Group M

 

Bart De Pauw laat er geen twijfel over bestaan: de context waarin merken vandaag opereren en aan marketing doen, is behoorlijk complex en uitdagend. “Systemen bouwen om de juiste data te vergaren, al die gegevens goed stockeren en onderhouden, steeds rekening houden met privacy … Het is allesbehalve eenvoudig. Ook zitten heel wat bedrijven nog met datasilo’s, waarbij de gegevens zeer verspreid zijn en de uniformiteit vaak ontbreekt.”

 
Hyperpersonalisering of functionele personalisering?

Goed omgaan met data is desondanks cruciaal voor merken die passende boodschappen naar de juiste mensen willen sturen. “Op vlak van marketing is personalisering natuurlijk een codewoord”, zegt De Pauw. “Maar wel een term die op verschillende manieren invulling kan krijgen.”

“Zo is hyperpersonalisering in de praktijk doorgaans eerder functionele personalisering, op basis van situationele factoren als locatie of websitegedrag. Alleen heeft dat weinig te maken met behoeften, met consumenten die zich aangesproken voelen.” De boodschap van de mediaexpert lijkt duidelijk: merken moeten dringend een andere weg inslaan.

 
Op naar motivationele personalisering

“Wat bpost doet met SelectPost, mensen bevragen naar noden en intenties, is een goed alternatief. Dan speel je niet louter in op zaken die je observeert, maar ook op het motivationele. Op die manier creëer je extra waarde en begrijp je beter waarom personen in een bepaald segment terechtkomen.”

“Bovendien krijgen merken zo de kans om hun first party data te profileren op basis van deze SelectPost-kenmerken”, vervolgt De Pauw. “Zo kunnen ze een betere selectie maken voor hun prospectiedata, via lookalikes van het gezochte profiel.”

 
“Personalisering mag het verrassingselement nooit in gevaar brengen”

Inzetten op motivationele personalisering is een verstandige eerste stap. Wel zijn er enkele aandachtspunten die je als marketeer steeds in het achterhoofd moet houden. “Het blijft essentieel om je databases regelmatig op te frissen. De wereld draait snel, voor je het weet zijn de verzamelde gegevens achterhaald.”

“Vergeet ook nooit dat creativiteit de hoeksteen van kwalitatieve marketingcommunicatie vormt”, is Bart De Pauw stellig. “De klepel mag niet doorslaan, de focus op data en personalisering mag het verrassingselement nooit in gevaar brengen.”

“De data die je gemakkelijk kan verkrijgen, zijn trouwens niet altijd de data die je nodig hebt. Bestudeer het ruimere plaatje, denk goed na en leg de lat hoog. En verlies de enige die telt, degene die je wil verleiden met je marketing, nooit uit het oog: de consument.”


personaliseer via Selectpost >

Kom nog meer te weten over data in onze white paper:
cover white paper data 23

Gerelateerde artikelen

# Gids, # Communicatie, # Marketing, # Media
[white paper] Cookieless World na 2024
do's and don'ts data marketers
8 november 2024
- 1 Minuten leestijd
do's and don'ts data marketers
# Marketing, # Communicatie
De natuur tot bij je thuis met de DM van Natuurpunt
logo Natuurpunt
8 november 2024
- 3 Minuten leestijd
logo Natuurpunt
# Marketing
Tintrio getuigt: een online-campagne en DM versterken elkaar.
Tintrio testifies: an online campaign and DM reinforce each other
1 maart 2024
Tintrio testifies: an online campaign and DM reinforce each other
# Marketing
[ White Paper ] Innovatieve datastrategieën zonder cookies
White Paper: Data do’s & don’ts for marketeers
11 januari 2024
- 2 Minuten leestijd
White Paper: Data do’s & don’ts for marketeers
# Marketing
Het einde van de cookie maakt geen einde aan third party data
The end of the third-party cookie does not end third-party data"| bpost
9 november 2023
- 2 Minuten leestijd
The end of the third-party cookie does not end third-party data"| bpost