Een goede klant is goud waard, toch? Wil je te weten komen hoe je de relatie met je toekomstige én bestaande klanten het best versterkt en onderhoudt? Laat je dan inspireren door onze blogsposts, cases en testimonials. Heb je een specifieke vraag?

Neem contact met ons op.
Logo ixina
25 september 2025
Voor ixina is het dagelijks een uitdaging om klanten te bereiken die dromen van een nieuwe keuken. Het merk zet daarbij in op gerichte, relevante en goed doordachte communicatie. En is er een beter moment dan het begin van het jaar om nieuwe projecten te lanceren?

 

Context

2025 bood een ideale buitenkans voor kopers van vastgoed: zowel in Wallonië als in Vlaanderen werden de registratierechten verlaagd. Dat creëerde de perfecte omstandigheden om vorm te geven aan nieuwe projecten ... en wakkerde ook meteen de drang naar of nood aan een nieuwe keuken aan. En of je nu in Wallonië of Vlaanderen woont (de campagne is liep zowel in het noorden als in het zuiden van het land), het nieuwe jaar is hét moment bij uitstek om van een nieuwe keuken te dromen. Om het nieuwe jaar te vieren bedacht ixina een originele en impactvolle direct mail: een selfmailer die opent op een cheque van €250. Een slim ontwerp waarbij het cijfer 25 in een oogwenk verandert in 250 – een speelse knipoog naar het jaar 2025. Een sterk idee, zowel symbolisch als overtuigend, dat klanten aanzet tot actie.

 

Doelstellingen van de campagne

Drive to store
Het hoofddoel van deze campagne was om prospects aan te zetten een afspraak te maken in een ixina-showroom. Eenmaal daar kunnen de adviseurs hen begeleiden hun droomkeuken te ontwerpen en concreet vorm te geven😉. De mailing werkte dus als een trigger en zette interesse om in concrete actie.

Naambekendheid & overweging
ixina wilde klanten niet alleen over de streep trekken om een keuken te kopen (conversie), maar wilde ook haar top-of-mindpositie versterken bij gezinnen die bezig zijn met een renovatie- of nieuwbouwproject. De boodschap in de mailing zette de expertise en persoonlijke ondersteuning die ixina biedt in de verf, en positioneerde het merk zo als een echte projectpartner.

 

Hoe ixina haar doelgroep bereikte via direct mail

ixina koos voor deze campagne voor een uiterst gerichte aanpak en schakelde daarbij SelectPost in, de grootste lifestyle-databank in België. Het doel? Gezinnen bereiken die plannen hebben om hun keuken in het eerstkomende jaar te vernieuwen.

 

Begeleiding

Bruno Kesteman (Business Development Manager bpost) en Fanny Zannen (Business Expert bpost) speelden een betekenisvolle rol in het succes van de campagne. Door aandachtig naar de klant te luisteren, konden ze de uitdagingen van de klant goed begrijpen, gericht adviseren en elke fase van het project mee begeleiden. Een klantgerichte aanpak die het verschil maakte.

Wat de samenwerking extra inspirerend maakte:  nog voor het ontwerp van de mailing organiseerden ixina, haar creatief bureau Atypic en bpost een inspiratiesessie. De bedoeling was om tips & tricks te delen om de impact van de mailing zo groot mogelijk te maken: van formaat en boodschap tot personalisatie en promotie, alles werd onder de loep genomen.

Dit resulteerde in een wervend design en een glasheldere boodschap. Perfect om de belangstelling te wekken en mensen ertoe aan te zetten om een bezoek aan de showroom te boeken.

 

Resultaten

Fiona Amoroso, Marcom Director bij ixina, vat het succes van de campagne treffend samen:

"De actie was een succes: we hebben maar liefst 22 keukens verkocht en de interesse van heel wat potentiële klanten gewekt."

 

En de cijfers spreken voor zich:

  • 67% van de bestemmelingen herinnert zich de mailing te hebben ontvangen, een score die ruim boven de sectorbenchmark (59%) ligt.
  • Van degenen die de mailing hebben gelezen, gaf 64% aan ixina te overwegen voor de aankoop van een nieuwe keuken. Een duidelijk bewijs dat de campagne de merkoverweging heeft vergroot.
  • In de enquête na afloop van de campagne gaf 80% van de respondenten aan ixina te kennen zonder er al een aankoop te hebben gedaan. Bovendien liet 20% van hen weten dat ze de intentie hebben actie te ondernemen (contact opnemen, een bezoek brengen, mond-tot-mondreclame enz.).

 

Besluit

Deze case toont duidelijk aan dat een doelgerichte en zorgvuldig uitgevoerde direct mail tastbare resultaten kan opleveren: meer naamsbekendheid, een hogere merkoverweging en - belangrijker nog - daadwerkelijke actie (conversie) in de showroom. 

Een andere sleutelfactor van dit succes is evenwel de persoonlijke begeleiding. Door actief te luisteren, de uitdagingen degelijk te doorgronden en nauw samen te werken, wisten ixina, het bureau en de experts van bpost een sterk concept om te zetten in een succesvolle en inspirerende campagne.

Gerelateerde artikelen

# Communicatie, # Marketing
De QR-code: De responsversneller voor Paper Mail
Le code QR : l’accélérateur de réponse pour le courrier papier
16 juni 2025
- 2 Minuten leestijd
Le code QR : l’accélérateur de réponse pour le courrier papier
# Gids, # Communicatie, # Marketing, # Media
[white paper] Cookieless World na 2024
do's and don'ts data marketers
8 november 2024
- 1 Minuten leestijd
do's and don'ts data marketers
# Marketing, # Communicatie
De natuur tot bij je thuis met de DM van Natuurpunt
logo Natuurpunt
8 november 2024
- 3 Minuten leestijd
logo Natuurpunt
# Marketing
Tintrio getuigt: een online-campagne en DM versterken elkaar.
Tintrio testifies: an online campaign and DM reinforce each other
1 maart 2024
Tintrio testifies: an online campaign and DM reinforce each other
# Marketing
[ White Paper ] Innovatieve datastrategieën zonder cookies
White Paper: Data do’s & don’ts for marketeers
11 januari 2024
- 2 Minuten leestijd
White Paper: Data do’s & don’ts for marketeers