Aangetekende zending met ontvangstbewijs

Aangetekende zending met ontvangstbewijs

Aangetekende zending met ontvangstbewijs

Afgetekend door de ontvanger, 
voor extra zekerheid

  • Alle voordelen van een aangetekende zending
  • Regel makkelijk zelf in de My bpost app
  • Voor maar   extra
  • Binnen België of naar het buitenland
Verzendklaar maken in de app

Maak zelf je verzendetiket met ontvangstbewijs aan

Zo verzend je in 4 stappen met ontvangstbewijs

1.
Bereid je zending voor

 

Open de app en kies ‘aangetekende zending’ uit de verzendlijst. Selecteer het formaat van je brief, kies ontvangstbewijs als extra optie, en vul je gegevens als afzender en die van de ontvanger in.  

2.
Print en kleef

 

Rond je bestelling af en ontvang je verzendetiket in de app en via e-mail. Print het etiket, of laat het printen in een Postkantoor, en kleef het volgens de instructies op je enveloppe. 

3.
Post en volg je zending

 

Post je aangetekende zending in een Postkantoor, PostPunt of Rode Brievenbus (hou rekening met het lichtingsuur). Volg automatisch je zending via de app.

4.
Ontvang je ontvangstbewijs digitaal

 

Zodra je aangetekende zending is bezorgd en afgetekend door de ontvanger, ontvang je dit ontvangstbewijs in de app. 

1.
Ga langs in een Postkantoor of PostPunt 

Vraag aan de loketmedewerker om je brief aangetekend te verzenden met ontvangstbewijs. Je kan zelf een enveloppe meenemen of die ter plaatse aankopen.   

2.
Bereid je zending voor 

Een loketmedewerker helpt je hierbij. Hou het afgestempelde afgiftebewijs nadien goed bij.  

3.
Volg je zending online 

Gebruik de barcode op je afgiftebewijs om de status van je zending te volgen via Track & Trace of de My bpost app. 

4.
Ontvang je ontvangstbewijs 

Na bezorging van je aangetekende zending en ondertekening door de ontvanger, krijg je het ontvangstbewijs binnen enkele werkdagen in je brievenbus.  

Hoeveel kost een aangetekende zending met ontvangstbewijs

Binnen België

  • Gehandtekend ontvangstbewijs binnen 3 werkdagen
  • Basisverzekering
  • Vandaag verzonden, morgen geleverd

Vanaf

<span class="priceVariable invisible">{{PriceTB.envoi-national-recommandé-res.r3c3}} + {{PriceTB.avis-de-réception.r2c2}}</span>

Internationaal

  • Gehandtekend ontvangstbewijs
  • Basisverzekering

Vanaf

<span class="priceVariable invisible">{{PriceTB.envoi-international-recommandé-res.r3c3}} + {{PriceTB.avis-de-réception.r2c2}}</span>

Slimme tools & tips voor een vlotte verzending

Verzendtarief berekenen

Kies je bestemming, formaat en opties, en ontdek direct je tarief

Bereken verzendtarief

Afgiftepunt vinden

Zending verzendklaar? Post in Rode Brievenbus, Postkantoor of PostPunt.

Vind een Afgiftepunt

Zending volgen

Benieuwd naar je zending? Check de status in de My bpost app of via Track & Trace

Volg je zending

Misschien heb je deze vragen nog

Als de bestemmeling niet thuis is, laat de postbode een afwezigheidsbericht achter. De bestemmeling heeft dan 15 kalenderdagen tijd om je aangetekende zending met ontvangstbewijs af te halen (in het Postkantoor of PostPunt vermeld op het afwezigheidsbericht).

Als de bestemmeling je zending niet afhaalt binnen de 15 kalenderdagen, wordt deze terug naar jou verzonden. Zorg er dus voor dat je naam en adres duidelijk vermeld staan op je zending.

Bij een ontvangstbewijs dient de ontvanger van de zending hun naam en handtekening aan de postbode te geven. Zo ben je als verzender zeker dat de geadresseerde, en niet iemand anders, de zending ontvangt. Bij betwisting van ontvangst kan het ontvangstbewijs als rechtsgeldig bewijs worden gebruikt.

De identificatie van de ontvanger hangt af van waar de aangetekende zending is aangemaakt.

  • Aangemaakt in een Postkantoor of PostPunt

    De ontvanger dient een papieren document af te tekenen met zijn naam, handtekening en datum. Als verzender ontvang je dit ontvangstbewijs in je brievenbus.

  • Aangemaakt via My bpost app

    De ontvanger dient digitaal af te tekenen met zijn naam, handtekening en datum. Als verzender ontvang je dit ontvangstbewijs na afgifte van de zending in de My bpost app.

Je kan een aangetekende zending met ontvangstbewijs op 2 manieren aanvragen:

  • Via de My bpost app
  • In een Postkantoor of PostPunt

Ontvangstbewijs via de My bpost app aanvragen

Doorloop de volgende stappen:

  • Open de app en kies ‘aangetekende zending’ uit de lijst van producten die je kan verzenden.
  • Selecteer bij de extra opties voor “digitaal bericht van ontvangst”.
  • Rond je bestelling af en je ontvangstbewijs is aangevraagd.
  • Nadat de postbode je aangetekende zending heeft bezorgd bij de bestemmeling, ontvang jij het afgetekende ontvangstbewijs in de app.

Ontvangstbewijs in een Postkantoor of PostPunt aanvragen

Doorloop de volgende stappen:

  • Ga naar een Postkantoor of PostPunt en vraag naast een afgiftebewijs om een ontvangstbewijs.
  • Vul beide documenten in.
  • Vink het vakje ontvangstbewijs aan op het etiket met de streepjescode en op het afgiftebewijs.
  • Kleef het ontvangstbewijs op de achterkant van de zending door een van de zelfklevende strookjes op de voorkant van de zending te vouwen.
  • Geef je zending met ontvangstbewijs en afgiftebewijs af in een Postkantoor of PostPunt.
  • Nadat de postbode je aangetekende zending heeft bezorgd bij de bestemmeling, ontvang jij je het afgetekende ontvangstbewijs erna in je brievenbus.

 

 

Je kan de prijs voor een ontvangstbewijs berekenen via onze prijscalculator.

Je kan een ontvangstbewijs toevoegen wanneer je graag een formeel en schriftelijk bewijs wil dat de geadresseerde je zending heeft ontvangen. De bestemmeling moet bij ontvangst aftekenen met zijn naam, handtekening en de datum. Daarna krijg jij dit bewijs als extra bevestiging. In geval van betwisting is een ontvangstbewijs rechtsgeldig.

Je kan een ontvangstbewijs toevoegen bij:

  • officiële, vertrouwelijke, originele documenten
  • opzegging van huur-, verzekerings-, energiecontract ...
  • zendingen voor verzekerings-, telefooncontracten ...
  • officiële briefwisseling met je werkgever
  • een geschil, documenten over je gezondheid of waaraan je waarde hecht

In sommige gevallen is een ontvangstbewijs verplicht bij wet. Vraag ernaar in je Postkantoor of PostPunt, of via de My bpost app.