Aangetekende zending met ontvangstbewijs
Afgetekend door de ontvanger, voor extra zekerheid
- Alle voordelen van een aangetekende zending
- Regel makkelijk zelf in de My bpost app
- Voor maar {{PriceTB.avis-de-réception.r2c2}} extra
- Binnen België of naar het buitenland
Maak zelf je verzendetiket met ontvangstbewijs aan
Zo verzend je in 4 stappen met ontvangstbewijs
Bereid je zending voor
Open de app en kies ‘aangetekende zending’ uit de verzendlijst. Selecteer het formaat van je brief, kies ontvangstbewijs als extra optie, en vul je gegevens als afzender en die van de ontvanger in.
Print en kleef
Rond je bestelling af en ontvang je verzendetiket in de app en via e-mail. Print het etiket, of laat het printen in een Postkantoor, en kleef het volgens de instructies op je enveloppe.
Post en volg je zending
Post je aangetekende zending in een Postkantoor, PostPunt of Rode Brievenbus (hou rekening met het lichtingsuur). Volg automatisch je zending via de app.
Ontvang je ontvangstbewijs digitaal
Zodra je aangetekende zending is bezorgd en afgetekend door de ontvanger, ontvang je dit ontvangstbewijs in de app.
Ga langs in een Postkantoor of PostPunt
Vraag aan de loketmedewerker om je brief aangetekend te verzenden met ontvangstbewijs. Je kan zelf een enveloppe meenemen of die ter plaatse aankopen.
Bereid je zending voor
Een loketmedewerker helpt je hierbij. Hou het afgestempelde afgiftebewijs nadien goed bij.
Volg je zending online
Gebruik de barcode op je afgiftebewijs om de status van je zending te volgen via Track & Trace of de My bpost app.
Ontvang je ontvangstbewijs
Na bezorging van je aangetekende zending en ondertekening door de ontvanger, krijg je het ontvangstbewijs binnen enkele werkdagen in je brievenbus.
Hoeveel kost een aangetekende zending met ontvangstbewijs
Binnen België
- Gehandtekend ontvangstbewijs binnen 3 werkdagen
- Basisverzekering
- Vandaag verzonden, morgen geleverd
Vanaf
<span class="priceVariable invisible">{{PriceTB.envoi-national-recommandé-res.r3c3}} + {{PriceTB.avis-de-réception.r2c2}}</span>
Internationaal
- Gehandtekend ontvangstbewijs
- Basisverzekering
Vanaf
<span class="priceVariable invisible">{{PriceTB.envoi-international-recommandé-res.r3c3}} + {{PriceTB.avis-de-réception.r2c2}}</span>
Slimme tools & tips voor een vlotte verzending
Verzendtarief berekenen
Kies je bestemming, formaat en opties, en ontdek direct je tarief
Afgiftepunt vinden
Zending verzendklaar? Post in Rode Brievenbus, Postkantoor of PostPunt.
Zending volgen
Benieuwd naar je zending? Check de status in de My bpost app of via Track & Trace
Misschien heb je deze vragen nog
Als de bestemmeling niet thuis is, laat de postbode een afwezigheidsbericht achter. De bestemmeling heeft dan 15 kalenderdagen tijd om je aangetekende zending met ontvangstbewijs af te halen (in het Postkantoor of PostPunt vermeld op het afwezigheidsbericht).
Als de bestemmeling je zending niet afhaalt binnen de 15 kalenderdagen, wordt deze terug naar jou verzonden. Zorg er dus voor dat je naam en adres duidelijk vermeld staan op je zending.
Bij een ontvangstbewijs dient de ontvanger van de zending hun naam en handtekening aan de postbode te geven. Zo ben je als verzender zeker dat de geadresseerde, en niet iemand anders, de zending ontvangt. Bij betwisting van ontvangst kan het ontvangstbewijs als rechtsgeldig bewijs worden gebruikt.
De identificatie van de ontvanger hangt af van waar de aangetekende zending is aangemaakt.
Aangemaakt in een Postkantoor of PostPunt
De ontvanger dient een papieren document af te tekenen met zijn naam, handtekening en datum. Als verzender ontvang je dit ontvangstbewijs in je brievenbus.
Aangemaakt via My bpost app
De ontvanger dient digitaal af te tekenen met zijn naam, handtekening en datum. Als verzender ontvang je dit ontvangstbewijs na afgifte van de zending in de My bpost app.
Je kan een aangetekende zending met ontvangstbewijs op 2 manieren aanvragen:
- Via de My bpost app
- In een Postkantoor of PostPunt
Ontvangstbewijs via de My bpost app aanvragen
Doorloop de volgende stappen:
- Open de app en kies ‘aangetekende zending’ uit de lijst van producten die je kan verzenden.
- Selecteer bij de extra opties voor “digitaal bericht van ontvangst”.
- Rond je bestelling af en je ontvangstbewijs is aangevraagd.
- Nadat de postbode je aangetekende zending heeft bezorgd bij de bestemmeling, ontvang jij het afgetekende ontvangstbewijs in de app.
Ontvangstbewijs in een Postkantoor of PostPunt aanvragen
Doorloop de volgende stappen:
- Ga naar een Postkantoor of PostPunt en vraag naast een afgiftebewijs om een ontvangstbewijs.
- Vul beide documenten in.
- Vink het vakje ontvangstbewijs aan op het etiket met de streepjescode en op het afgiftebewijs.
- Kleef het ontvangstbewijs op de achterkant van de zending door een van de zelfklevende strookjes op de voorkant van de zending te vouwen.
- Geef je zending met ontvangstbewijs en afgiftebewijs af in een Postkantoor of PostPunt.
- Nadat de postbode je aangetekende zending heeft bezorgd bij de bestemmeling, ontvang jij je het afgetekende ontvangstbewijs erna in je brievenbus.
Je kan de prijs voor een ontvangstbewijs berekenen via onze prijscalculator.
Je kan een ontvangstbewijs toevoegen wanneer je graag een formeel en schriftelijk bewijs wil dat de geadresseerde je zending heeft ontvangen. De bestemmeling moet bij ontvangst aftekenen met zijn naam, handtekening en de datum. Daarna krijg jij dit bewijs als extra bevestiging. In geval van betwisting is een ontvangstbewijs rechtsgeldig.
Je kan een ontvangstbewijs toevoegen bij:
- officiële, vertrouwelijke, originele documenten
- opzegging van huur-, verzekerings-, energiecontract ...
- zendingen voor verzekerings-, telefooncontracten ...
- officiële briefwisseling met je werkgever
- een geschil, documenten over je gezondheid of waaraan je waarde hecht
In sommige gevallen is een ontvangstbewijs verplicht bij wet. Vraag ernaar in je Postkantoor of PostPunt, of via de My bpost app.