Je webshop promoten begint bij online marketing

Heb je net je eigen webshop opgestart? In het begin heb je niet direct budget om je webshop te promoten. Gelukkig zijn er een paar dingen die je gratis kan doen om je eerste (potentiële) klanten te vinden, volgers aan te trekken en je webshop vindbaar te maken in Google.

Op deze pagina vind je alvast enkele concrete tips om van start te gaan met de online marketing van je webshop:

Heb je je basis al gelegd en ben je klaar om je in betalende advertenties te smijten? Lees dan zeker ook onze tips voor online adverteren.

 

Liever één-op-éénadvies?

Stel je vraag vrijblijvend aan onze expert

Google My Business: wat is het en waarom is het belangrijk

google-my-business

Start je een webshop op, dan moet je natuurlijk zichtbaar zijn online, dit is een absolute voorwaarde om je webshop te kunnen promoten. Het is daarom een must om je nieuwe zaak aan te melden op Google My Business of Google Mijn Bedrijf door een gratis bedrijfsprofiel aan te maken.

Google My Business is zoveel meer dan zomaar een bedrijfsvermelding. Het is ook een manier om:

  • Te zorgen dat klanten je eenvoudig kunnen vinden, via Google Zoeken en Maps.
  • Producten uit te lichten.
  • Klanten te lokken met foto’s en aanbiedingen op je profiel.
  • Vertrouwen op te wekken bij klanten, door te laten zien dat jouw zaak geregistreerd staat en echte reviews krijgt.
  • Te checken hoe klanten contact leggen met je bedrijfsprofiel (klikken, bellen, afspraak maken …).

Tip van onze expert: zo boost je je reviews

Klantenbeoordelingen kunnen je bedrijf maken of kraken. Goede reviews op Google zijn dus onmisbaar als je nieuwe klanten wil lokken. Maar hoe begin je eraan? Heb je nog geen enkele review, vraag dan hulp aan je vrienden en familie. Je kan ze vragen om sowieso een positieve beoordeling te schrijven. Je kan ze natuurlijk ook een product cadeau doen en vragen of ze in ruil daarvoor een review schrijven.

Heb je al een paar betalende klanten over je (digitale) vloer gehad? Aarzel niet om je eerste klanten om hulp te vragen. Stuur ze bijvoorbeeld een opvolgmailtje waarin je ze bedankt voor de aankoop en vraagt om een review te schrijven. Eventueel in ruil voor een cadeautje of korting op de volgende aankoop.

Een Google-review schrijven doe je zo:

Log in op Google

Typ linksboven de zaak in die je zoekt

De zaak verschijnt links van de zoekresultaten

Scrol naar beneden en klik in diezelfde linkerkolom op ‘Schrijf een review’

Zichtbaarheid in Google: hoe gebruik je SEO om je webshop vindbaar te maken

zichtbaarheid-in-Google

Om je webshop te kunnen promoten, moet je klant hem ook kunnen terugvinden in de Google-zoekresultaten. Dan komt SEO om de hoek kijken. SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Het doel van SEO is je website goed vindbaar te maken in Google. Iemand die een zoekwoord intypt dat gelinkt is aan jouw producten, krijgt een lijst met zoekresultaten. Helemaal vanboven verschijnen de betalende ads, daaronder de organische zoekresultaten. Hoe hoger jouw zaak in die lijst staat, hoe beter uiteraard.

Hoe hoog je verschijnt in de zoekresultaten van Google, heb je grotendeels zelf in de hand. Als je je My Business account volledig hebt ingevuld, verbeter je automatisch ook je SEO-resultaten. Maar je webshop moet ook technisch goed in elkaar zitten. Zodat de Google-zoekmachine jouw site effectief kan vinden. Daarnaast is ook de content op je website superbelangrijk. Die moet relevant zijn voor de bezoeker.

 

Vier tips van onze expert

 

Bepaal en verwerk je zoekwoorden
Hoe goed jij scoort op Google hangt deels af van de zoekwoorden die je gebruikt. Het is belangrijk om de zoekwoorden die jouw klanten intypen te gebruiken op je website. In de zoekwoordplanner van Google kan je checken op welke zoekwoorden vaak wordt gezocht. Je krijgt er ook suggesties voor alternatieve zoekwoorden.

Schrijf kwalitatieve metatitels en metadescriptions
Op elke pagina van je website kan je een stukje code invullen die de zoekmachine helpt om jouw pagina te vinden. De metatitel en metadescription zijn zulke stukjes code.

De metatitel is een titel die de inhoud van je pagina samenvat. Deze titel verschijnt niet op de webpagina zelf maar wel als de titel van het tabblad. De metatitel is van groot belang omdat hij verschijnt als titel van de pagina zoals hij voorkomt in het overzicht van Google-zoekresultaten. En net daarom is hij van groot belang. De metadescription zie je nergens op je webshop terug, alleen in de lijst van Google-zoekresultaten. Het is een kort tekstje, een intro als het ware, die iets meer toelicht wat er op de pagina staat. De metatitel mag maximaal rond de 60 tekens omvatten, de metadescription mag iets langer zijn, namelijk 150 tekens. Maak je ze te lang, dan is de tekst niet volledig zichtbaar in de Google-zoekresultaten.

Het is ook belangrijk om relevante metatitels en descriptions te schrijven, die perfect weergeven waar je pagina over gaat. Als je juwelen verkoopt, maak je best voor elk type juweel een aparte pagina aan. Bijvoorbeeld voor oorbellen of armbanden. In die pagina laat je dan het belangrijkste woord (= je zoekwoord) verschillende keren terugkomen, zowel in de tekst als in de titel. Datzelfde zoekwoord laat je ook in de metatitel en description terugkomen. Op die manier ziet Google dat jouw pagina relevant is voor het onderwerp. Waardoor jouw pagina beter scoort in Google en dus makkelijker vindbaar is, bovenaan de lijst met zoekresultaten.
Tip: Ben je geen SEO-expert? Geen zorgen. Als je een webshopplatform gebruikt, kan je de belangrijkste SEO-vakjes gewoon invullen. De uitleg staat er dan steeds bij. Je kan ook altijd aan de mouw trekken van degene die je webshop gemaakt heeft.

metatitel-description

Metatitels zijn de titels in blauw, de metadescriptions zie je daaronder in zwart.

Bron: Google


Geef alle afbeeldingen een tag
De Google-zoekmachine leest ook afbeeldingen. Je kan voor elke image op je website een “alt description” of “alt tag” invullen. Dit is een stukje programmeertaal dat omschrijft wat er op de afbeelding te zien is. Gebruik hiervoor relevante en concrete trefwoorden. Het toevoegen van de tag is in de meeste webshopplatformen geïntegreerd en kan je dus makkelijk zelf doen. Ontdek in onze vergelijkingstabel welke webplatformen deze functie hebben.

Maak een duidelijke webstructuur en navigatie
Denk goed na over de manier waarop je de structuur van je website in elkaar zet en hoe je je producten presenteert. Hoe duidelijker de structuur, hoe gebruiksvriendelijker je webshop is en de Google-zoekmachine beloont gebruiksvriendelijkheid. Hou dit dus steeds voor ogen: hoe beter voor de bezoeker, hoe beter voor Google.
Een gebruiksvriendelijke structuur betekent dat je bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Je webshop wijst je klanten als het ware de weg. Met deze tips kan je direct aan de slag:

  • Deel je webshop zo in dat elke bezoeker in zo weinig mogelijk kliks het product of de info vindt die hij zoekt.
  • Zorg er ook voor dat je bezoeker zo weinig mogelijk hoeft te scrollen. Zet de belangrijkste informatie en call-to-action dus bovenaan de pagina.
  • Wees consequent en gebruik steeds dezelfde manier van opbouw en formuleringen.
  • Gebruik korte en duidelijke menutitels.
  • Maak de teksten op je website makkelijk scanbaar, zodat bezoekers in één oogopslag zien waar de pagina over gaat. Gebruik dus tussentitels, zet belangrijke woorden in vet, schrijf in korte paragrafen en gebruik bullets voor opsommingen.
  • Hanteer een logische volgorde in je productenaanbod en deel je webshop in op basis van wat je klanten nodig kunnen hebben, niet gewoon maar vanuit jouw productaanbod.
webstructuur

Een goed voorbeeld van hoe je je navigatie zo goed mogelijk structureert zodat je klanten je producten snel kunnen terugvinden.

Bron: torfs.be

Liever persoonlijk advies van onze expert?

Sociale media: gratis opties om je webshop te promoten

sociale-media

Wil je (nog) geen geld steken in het promoten van je webshop op sociale media? Dan hebben we goed nieuws. Je kan namelijk heel wat bereiken zonder mediabudget of investering:

  • Deel waardevolle en unieke content. Zo bied je een meerwaarde en heb je meer kans om extra volgers te krijgen.
  • Trek meer volgers aan door een toffe wedstrijd te organiseren of een geschenkje weg te geven.
  • Vraag vrienden en familie om jouw post of andere uitingen te delen. Zo breng je de bal al snel aan het rollen.
  • Zit je bedrijf nog niet op Instagram? Maak dan zeker een bedrijfsaccount aan. Instagram is een populair kanaal waar je makkelijk interactie met je volgers creëert. Gebruik ook zeker hashtags. Veel bezoekers gebruiken hashtags om op zoek te gaan naar onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. Je vergroot dus de kans om gevonden te worden als je de juiste hashtags gebruikt.

Eerst een paar concrete voorbeelden zien?

Af en toe een belangrijke post in de kijker zetten? Je kan posts betalend pushen. Wil je ermee aan de slag, lees dan zeker ook onze tips over online adverteren.

Klantenbinding: verstuur regelmatig e-mails naar potentiële klanten

Klantenbinding

Door regelmatig e-mails uit te sturen, bind je (potentiële) klanten aan je merk of bedrijf. Start dus van bij het begin met het verzamelen van e-mailadressen. Bijvoorbeeld via je eigen website.

 

Tips om e-mailadressen te verzamelen

 

  • Zet het inschrijfformulier in de kijker
    Zorg ervoor dat je bezoekers de inschrijflink direct spotten, zodat ze er niet naar op zoek hoeven gaan.
  • Voeg een button toe
    Zet een duidelijke call-to-action bij je oproep. Bijvoorbeeld ‘Schrijf je in op onze nieuwsbrief’ of ‘krijg elke week gouden tips in je mailbox’.
  • Organiseer wedstrijden
    Iedereen wint graag een prijs, ook jouw potentiële klanten. Organiseer af en toe een wedstrijd via sociale media en verzamel de e-mailadressen van de deelnemers.
  • Werk samen met partners
    Ga een samenwerking aan met een partnerbedrijf dat dezelfde doelgroep heeft. Dat bedrijf heeft een eigen database vol klantengegevens waar ook jij dan toegang tot hebt.
  • Maak een pop-upaanbod
    Bied de bezoekers van jouw website iets unieks aan. Verkoop je bijvoorbeeld kleding, dan kan je een tof lookbook maken, vol stylingtips. Vraag je bezoekers om hun e-mailadres door te geven, zodat ze het boekje online kunnen ontvangen. Laat het aanbod als een pop-up verschijnen zodra bezoekers je website openen.
  • Deel korting uit
    Overtuig je klanten om hun e-mailadressen te geven in ruil voor korting. Geef ze bijvoorbeeld 10% korting op hun eerste aankoop als ze zich inschrijven op je nieuwsbrief.

Wat doe je nu met die e-mailadressen?

  • Begin met het maken van een nieuwsbrief
    Via een nieuwsbrief kan je wekelijks of maandelijks relevante content delen, zoals promoties, nieuwe producten en inspiratie.
  • Verleid je lezers
    Maak je nieuwsbrief zo aantrekkelijk mogelijk en zorg dat je leuke en unieke content levert. Besteed extra aandacht aan een verleidelijke onderwerpregel, een persoonlijke begroeting, mooie afbeeldingen en een sterke call-to-action.
  • Denk aan gegevensbescherming
    Sinds 2016 geldt de Europese wet op de gegevensbescherming (GDPR), waardoor je verplicht bent om expliciete toestemming te vragen aan je klanten voordat je ze kan mailen. Voorzie ook een uitschrijflink in elke mail, want ontvangers moeten zich op elk moment kunnen uitschrijven.

Voorbeelden zien van goede posts and e-mails?

Aan de slag met tools die je vooruithelpen

Aan de slag met tools die je vooruithelpen

Een inspiratiegids, een trendrapport of een FAQ die je gewoon kan copy-pasten. Met deze tools maak je het jezelf een stuk makkelijker.