De beste online kanalen om te verkopen

Via welk online kanaal ga je je producten of diensten verkopen? De zoektocht naar het beste verkoopskanaal kan een tijdsintensieve en moeilijke onderneming zijn. Er bestaan immers tientallen webshopplatformen waarop je je eigen webshop kan bouwen. Of je kan ook kiezen om te verkopen via marktplaatsen zoals bol.com en Etsy of via sociale media.

Jouw keuze is vooral afhankelijk van het type producten dat je verkoopt en hoe je deze aan je klanten wil aanbieden. Onze e-commerce-experts helpen je op weg. Op deze pagina lijsten we alvast de voor- en nadelen van elk verkoopkanaal voor je op:

Om het je nog makkelijker te maken, stelden we een handig overzicht op van zowel de verschillende webshopplatformen als van de sociale mediakanalen. Dat overzicht kan je downloaden als pdf. Zo kan je zelf gemakkelijk evalueren welk kanaal in aanmerking komt voor de online verkoop van jouw producten.

 

Liever één-op-éénadvies?

Stel je vraag vrijblijvend aan onze expert

1. Verkopen via je eigen webshop

verkopen-via-je-eigen-webshop

Wil je je producten verkopen via je eigen webshop, dan kan je je website van nul laten bouwen, volledig op jouw maat. Het voordeel is dat de webshop dan 100% jouw ding is. Jij beslist zelf over de manier waarop je je producten presenteert, over je branding en over het contact met je (potentiële) klanten.

Het nadeel is dat maatwerk natuurlijk duur is. Wil je snel en voordeliger een eigen webshop lanceren, dan kan je je webshop ook ontwerpen via een webshopplatform zoals Sayl Retail, Shopify of Lightspeed.

 

Wat zijn de voor- en nadelen van een webshopplatform?

 

Voordelen:

  • Je houdt er zelf meer aan over want je moet geen deel van je verkoop afgeven aan een marktplaats.
  • Je hebt volledige controle, zonder restricties. Over je designs bijvoorbeeld en je volgorde van presenteren. Op webshopplatformen zal je wel moeten kiezen tussen de beschikbare templates. Dat zijn er soms veel en soms weinig. Je kan dit direct checken in ons handig overzicht.
  • Je hebt direct contact met de koper en geeft zelf de customer experience vorm. Zo bouw je makkelijker en sneller een band op met je klanten.
  • Je kan de producten op je website makkelijk overzetten naar een marktplaats, dankzij handige plug-ins. Zo ben je direct aanwezig op beide kanalen.

Nadelen:

  • Je eigen webshop runnen vraagt meer tijd en meer inspanningen.
  • Je moet meer marketinginvesteringen doen om klanten aan te trekken.
  • Als je verkoopt via een marktplaats, kan je verzending eventueel laten doen door de marktplaats. Beheer je je eigen webshop, dan is de kans groot dat je zelf verantwoordelijk bent voor je verzendingen en transport. Tip: verzend je pakjes snel en eenvoudig met bpost.

Als kleine webshop kan het soms moeilijk zijn om de concurrentie aan te gaan met grote e-commerce-spelers zoals Zalando of Coolbue. Maar met een gebruiksvriendelijke en doordachte webshop kan je zeker succesvol worden. Vergroot je kans van slagen door je te onderscheiden van de rest. Zet bijvoorbeeld maximaal in op een goede service, een snelle bezorging, een vlot bereikbare klantendienst of een uniek productaanbod.


In 10 vragen naar het juiste platform

Wat is het ideale platform voor jouw bedrijf en jouw webshop? Je komt erachter door de volgende vragen te beantwoorden:

  • Hoeveel producten moet je kunnen opladen?
  • Hoeveel verkopen verwacht jij per maand?
  • Wat is je budget per maand?
  • Heb je ook een fysieke winkel en heb je dus eventueel een kassasysteem nodig?
  • Weet je veel af van online marketing en sociale media?
  • Wil je enkel een webshop of ook een website om content op te plaatsen?
  • Verkoop je aan consumenten of bedrijven?
  • Wil je kortingen kunnen geven?
  • Mag je support in het Engels zijn?
  • Heb je ondersteuning nodig voor analyse en data-interpretatie?

Welk platform past bij jou?

 

Tip van onze experts

 

De e-commerce-experts van bpost maken je wegwijs in de wirwar van webshopplatformen en geven je advies, afhankelijk van jouw noden en wensen, maar ook van jouw technische capaciteiten.

  • Weinig IT-technische kennis
    Ben je op zoek naar een webshopplatform om B2C op te verkopen, maar heb je van IT en websiteconfiguraties weinig kaas gegeten? Dat hoeft geen probleem te zijn.
     
    Met sommige webshopplatformen zet je zonder enige technische kennis al in een paar simpele stappen je eigen webshop online, aan een voordelige all-in prijs. In deze categorie is Sayl Retail bijvoorbeeld een echte aanrader, alleen al omdat je ook de klantenservice in het Nederlands kan contacteren. Op de koop toe heeft bpost een partnership met Sayl Retail waardoor je de eerste twee maanden geen transactiekosten betaalt. Je pakjes worden de volgende werkdag al door bpost bij je klanten geleverd.
     
  • Heb je ook een fysieke winkel
    Als je al een fysieke winkel hebt en ook online je kans wil wagen zoek je best een platform met geïntegreerd kassasysteem om aan je fysieke winkel te koppelen. Op die manier beheer je je stock optimaal en zit je nooit met dubbele bestellingen. Wordt een product in je fysieke winkel goed verkocht en is het uitverkocht? Dan zal je dit ook aangegeven zien in de webshop. Een goed voorbeeld van een webshopplatform met geïntegreerd kassasysteem inbegrepen in alle formules is Lightspeed.
     
  • Schaalbaar met veel groeimogelijkheden
    Zoek je een schaalbaar platform waarmee je in de toekomst nog uitgebreid kan groeien? Dan kies je best voor een platform met verschillende formules, zodat je kan starten met de basics en indien nodig steeds meer integraties kan toevoegen wanneer je groeit.
     
    Op die manier hou je het in het begin goedkoop, en moet je pas extra investeren wanneer je de extra functionaliteiten effectief nodig hebt. In deze categorie zit je bijvoorbeeld goed met Shopify of CCV.

Persoonlijk advies nodig bij het kiezen van een webshopplatform?

2. Verkopen via sociale media

Verkopen-via-social-media

Wil je meer verkopen, zet dan zeker ook sociale media in. Op kanalen zoals Instagram en Facebook vind je steeds meer potentiële klanten. Zo heeft 17% van de Facebook-gebruikers al eens iets gekocht via Facebook.


De 4 beste sociale mediaplatforms

Het is duidelijk: sociale media zijn essentieel als je jouw webshop wil boosten. We zetten de 4 belangrijkste kanalen op een rij. We maken hierbij onderscheid tussen online advertenties en geïntegreerde shoppingkanalen. De beste tip die we jou kunnen geven? Kies het sociale mediakanaal waar jouw doelgroep te vinden is.

Facebook
Met 6,9 miljoen Belgische gebruikers ouder dan 15 jaar is het altijd een goed idee om Facebook in te zetten voor je webshop. Je vindt er eigenlijk elke doelgroep terug.

Facebook kan je ook gebruiken als shoppingkanaal. Via je bedrijfspagina kan je een Facebook Winkel instellen en zo je producten presenteren en verkopen. Surfers kunnen je winkel bezoeken, je producten bekijken en kopen. De perfecte manier om je volgers te inspireren en verleiden tot een aankoop. En het beste van al: je eigen Facebook Winkel is volledig gratis.

Zo stel je je eigen Facebook Winkel in:

Maak je winkel aan door in Handelsbeheer te klikken op Je winkel maken.

Kies je betaalmethode.

Kies de bedrijfspagina die je wil gebruiken of maak een nieuwe aan.

Selecteer je Bedrijfsmanager-account of maak een nieuwe aan.

Voeg producten toe. Heb je veel producten? Maak dan Collecties aan.

Pas eventueel het uiterlijk van je winkel aan.

FacebookWinkel

Instagram
Kan je je verhaal vertellen in beelden? Dan is Instagram het perfecte platform. Met 4,5 miljoen actieve Belgische gebruikers boven de 15 jaar is het momenteel het sociale mediakanaal met de intensieve interactie.

Ook Instagram kan je inzetten als shoppingkanaal. Je kan je eigen Instagram Winkel aanmaken, een soort etalage waar mensen je producten en collecties kunnen kopen. Maar je kan eigenlijk heel Instagram gebruiken om te verkopen. Tag bijvoorbeeld je producten in foto’s of video’s. Zodra een volger op een product klikt, ziet hij alle productinfo en kan hij het product direct kopen. Per bericht kan je maximaal 5 producten taggen.

Wil jij je Instagram ook gebruiken als shoppingkanaal? Het enige wat je moet doen, is Instagram Shopping inschakelen in de app. Klik op Winkelen in je bedrijfsinstellingen en volg de stappen.

Pinterest
Dit sociale mediakanaal draait volledig rond mooie beelden. Interieur, mode, food, travel … 2,95 miljoen Belgische gebruikers laten zich dagelijks inspireren.

Zorg dus dat je als bedrijf ook actief bent op Pinterest. Maak een business account aan en pin inspirerende foto’s van je producten. Voeg aan je foto’s een link toe naar het specifieke product in jouw webshop, zodat bezoekers direct een aankoop kunnen doen. Op de website van Pinterest staat uitgelegd hoe je productpins maakt die linken naar producten in jouw shop.

TikTok
Mik je op een jonge doelgroep, tussen de 13 en 25 jaar? Dan zit je goed op het populaire TikTok. Op dit kanaal is er sinds kort niet alleen plaats voor dansjes en challenges, maar ook voor advertenties. Het overwegen waard, want TikTok telt 1,8 miljoen gebruikers.

En ook TikTok-shopping is in aantocht. In het voorjaar van 2021 is het populaire kanaal gestart met het testen van in-app verkoop. De Chinese versie van TikTok biedt al shopping aan, met succes.

Zeker weten of Instagram of Facebook Shopping iets voor jou is?


Tip van onze experts: Instagram Shopping

Instagram is een uitstekend kanaal om te verkopen. Je kan bezoekers inspireren door je producten te taggen in je posts. Zo kan je je producten verkopen zonder dat het te commercieel overkomt.

Heb je eerst nog persoonlijk advies nodig?

3. Verkopen via marktplaatsen

verkopen-via-marktplaatsen

Amazon, Etsy, Bol … Het zijn allemaal voorbeelden van marktplaatsen, waar verschillende verkopers hun producten verkopen. Marktplaatsen lokken veel bezoekers naar hun website en zijn dus een goede manier om je producten aan te bieden.


Wat zijn de voor- en nadelen?

Voordelen:

  • Marktplaatsen maken reclame voor jouw producten, via banners en ads. Je hoeft zelf dus geen tijd, geld en energie te steken in marketing.
  • Je hebt een enorm bereik. Marktplaatsen krijgen elke dag miljoenen mensen op bezoek en de kans dat ze bij jouw producten terechtkomen, is reëel.
  • Je kan direct beginnen met verkopen, zonder tijd te verliezen aan de bouw en opstart van een webshop. Je laadt gewoon je producten op en bent klaar.
  • Je profiteert van de learnings en best practices van de marktplaats.

Nadelen:

  • Afhankelijk van je productcategorie betaal je een percentage aan de marktplaats.
  • Andere bedrijven kunnen hetzelfde product als jij aanbieden, wat kan leiden tot een prijzenoorlog.
  • Weinig ruimte voor personalisatie, het is dus moeilijker om er uit te springen.
  • Meestal meer retours dan in je eigen webshop.
  • Marktplaatsen kunnen je wegconcurreren door jouw goed verkopende producten aan een lagere prijs aan te bieden.
  • Klantenbinding is moeilijk. Je kan je kopers niet rechtstreeks contacteren of analyseren.
  • Het aan tal verkopers voor een bepaald merktproduct is beperkt, niet alles is dus mogelijk.

In 6 stappen naar het juiste platform

Marktplaatsen genoeg, maar hoe kies je nu de juiste voor jouw producten? Groter is niet altijd beter. Check deze 6 punten:

Staar je niet blind op het bereik van een marktplaats. Hoe kleiner en gerichter het aanbod, hoe meer bezoekers interesse in het aanbod hebben. Plus: op een kleinere marktplaats val je meer op tussen je concurrenten.

Markplaatsen vragen een vergoeding die berekend is op basis van je omzet. Zorg dat je dit bedrag kent voordat je kiest.

Is het platform makkelijk te gebruiken en kan je jouw pagina’s personaliseren?

Op welke manier verkoopt een marktplaats producten? Dat kan gebeuren met een vaste prijs of via een bieding- of veilingsysteem. Bepaal welk verkoopsysteem het beste past bij jouw aanbod.

Check of de markplaats een brede of specifieke doelgroep heeft en kies het platform dat het best aansluit bij jouw product.

Heb je al een webshop? Controleer dan of het platform technisch gezien compatibel is met jouw webshop. Dat spaart je heel wat tijd en moeite uit.

 

De 5 bekendste marktplaatsen

 

Alibaba
Alibaba is een Chinese groep die ook een consumentenplatform heeft: AliExpress. Hier vind je een enorm aanbod producten, van gummetjes tot graafmachines. Deze marktplaats is ideaal als je je op grote klanten richt. Je kan focussen op specifieke details, zoals korting op bulkbestellingen.

 

Amazon
Amazon is de grootste marktplaats van Europa. Je richt je hier dus tot een enorm aantal potentiële kopers. Maar je kan heel makkelijk ondergesneeuwd worden door de concurrentie. Als er verschillende aanbieders zijn voor 1 product, toont Amazon alleen het artikel met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

 

Bol.com
Ook Bol.com heeft een groot aanbod en dus veel concurrenten. Vooral als het gaat om de prijs. Hou er rekening mee dat jouw prijzen waarschijnlijk ook te zien zijn op websites die prijzen vergelijken. Je uiteindelijke winst kan dus tegenvallen, zeker als je moet concurreren met Bol.com zelf.

 

eBay
Een groot voordeel van eBay is dat je een eigen shop hebt die je kan ontwerpen zoals jij wil. Je kan je dus echt profileren als merk. Je onderscheidt jezelf van de concurrent met goede prijzen, positieve reviews en de presentatie van je artikelen. Heb je toch liever een voorbeeld, dan kan je kant-en-klare templates gebruiken.

 

Etsy
Verkoop je zelfgemaakte, vintage of creatieve producten, dan is Etsy jouw marktplaats. Je vindt hier een specifieke doelgroep die op zoek is naar speciale dingen. Een nadeel is dat je weinig kan veranderen aan de layout van je shop, alleen op de eigenaarspagina kan je jezelf en je merk echt profileren.

Heb je nog vragen?

Aan de slag met tools die je vooruithelpen

Aan de slag met tools die je vooruithelpen

Een inspiratiegids, een trendrapport of een FAQ die je gewoon kan copy-pasten. Met deze tools maak je het jezelf een stuk makkelijker.