Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Piekperiode
21 november 2022 - 4 Minuten leestijd
De gezelligste maar ook drukste periode van het jaar staat weer voor de deur, met een piek aan pakjes en brieven die absoluut op tijd bij je klanten moeten raken. Jij bent vast al in volle voorbereiding! Bij bpost lopen we ook al helemaal warm, en zetten we weer extra in op onze sterktes.

 

Ook dit jaar zet bpost met plezier een stevig tandje bij om jouw zendingen op tijd te leveren. We hebben ook een aantal tips waar je zelf mee vlotte leveringen in de hand kan werken. En rond de jaarwisseling geldt hier en daar een aangepaste dienstverlening.

 

sorteercentrum

 

We pakken dit eindejaar groots uit

Pakjes en brieven bezorgen is ons ding. Maar voor de eindejaarsperiode doen we er qua organisatie nog een stevige schep bovenop, zodat we ook die extra volumes op tijd bij je klanten krijgen.

  • We gaan meer en langer sorteren
    Daarvoor breiden we niet alleen onze sorteerploegen uit. We zetten ook bijkomend materiaal in, zoals een nieuwe sorteermachine in Antwerpen X, waarmee we 50.000 extra pakjes per dag kunnen sorteren. Zijn er onvoorziene extra pieken? Dan kunnen we snel schakelen om ook dat op te vangen.
     
  • We worden de grootste ploeg van België!
    Onze 11.000 postbodes krijgen hulp tijdens de eindejaarsperiode. Niet alleen van tijdelijke extra medewerkers, ook de collega’s van de boekhouding, verkoop, communicatie en andere diensten komen een handje helpen. Dankzij nieuwe vestigingen voor avond- en zaterdagleveringen kunnen we ook meer volumes bedelen. Uiteraard organiseren we ons ook op de extra piek in eindejaarskaartjes tijdens de week voor Kerstmis.
     
  • We promoten onze Afhaalpunten en Pakjesautomaten
    Afhaalpunten en Pakjesautomaat zijn sowieso een efficiënter en ecologischer alternatief voor het leveren van pakjes. Tijdens de eindejaarsperiode zijn deze kanalen extra interessant, omdat ze de druk van de thuisleveringen kunnen verlichten. Daarom besteden we hier heel veel aandacht aan.
     
  • We houden de volumes in het oog
    Op basis van de verwerkte volumes in het verleden schatten we in hoeveel pakjes we tijdens de eindejaarspiek kunnen verwachten. Met de grootste klanten spreken we af welke volumes ze willen leveren. Waarom is dat van belang voor jou? Omdat we zo onze capaciteit optimaal kunnen afstemmen op een efficiënte levering van álle pakjes. Ook de jouwe.

 

Verzending

 

Samen richting geslaagde feestdagen

Ook jij kan er mee voor zorgen dat we jouw pakjes en brieven nog vlotter kunnen leveren. Ga aan de slag met onderstaande tips.

  • Tip 1: zet Afhaalpunten en Pakjesautomaten in de kijker
    Promoot Afhaalpunten en Pakjesautomaten bij je klanten. Vermeld in je check-out bijvoorbeeld dat de CO2-uitstoot 30% lager ligt dan bij een thuislevering. Het is trouwens niet alleen beter voor het milieu, het is voor jou ook de goedkoopste leveringsoptie.
     
  • Tip 2: verpak correct en voorkom tijdverlies
    Onze sorteermachines weten geen raad met pakjes die niet correct verpakt zijn. Die pakjes moeten we handmatig verwerken. Een strik errond is niet nodig, maar verpak en label je zendingen altijd correct. Zo bespaar je tijd en vermijd je toeslagen.
     
  • Tip 3: verstuur inhoud in plaats van lucht
    Zorg voor verpakkingen die nauw aansluiten bij de afmetingen van je product. Zo passen er meer pakjes in onze vracht- en bestelwagens, waardoor we er per rit meer kunnen meenemen. Dat is niet alleen ecologischer, hierdoor kunnen we ook sneller leveren.
     
  • Tip 4: bied je zendingen aan waar en wanneer het moet
    Let erop dat je je zendingen op tijd en op de afgesproken locatie aanbiedt. Hoe vroeger je zendingen bij ons zijn, hoe vlugger wij aan de slag kunnen, en hoe sneller ze bij je klanten zijn. Iedereen blij!

 

Dienstverlening

 

Aangepaste dienstverlening en openingsuren

Wij werken tijdens de piekperiode hard om je zendingen zo snel mogelijk te leveren. Maar onze dienstverlening wordt wel lichtjes aangepast tijdens de feestdagen.

  • Vrijdag 30 december
    Normale dienstverlening maar met beperkte postbedeling: enkel bedeling van kranten, bepaalde tijdschriften en geadresseerde overlijdensberichten
     
  • Zaterdag 24 en 31 december
    - Pakjes die je aanbiedt (enkel voor klanten met expliciete goedkeuring):
         Antwerpen X, Charleroi X, Gent X en Brussel X: open tot 14u
    - Pakjes die je laat ophalen via Collect & Send of Transport: normale dienstverlening
    - Bedeling van pakjes en brieven: normale dienstverlening
    - Postkantoren: normale dienstverlening, met uitzondering van een paar kantoren die vroeger zullen sluiten
     
  • Zondag 25 december en 1 januari
    - Pakjes die je aanbiedt (enkel voor klanten met expliciete goedkeuring):
         Antwerpen X, Charleroi X, Gent X en Brussel X: open van 18u tot 21u
    - Geen zondagbedeling
     
  • Maandag 26 december
    - Alle Postkantoren zijn gesloten
     

Samen zorgen we ervoor dat het eindejaar een groot succes wordt.
Geslaagde feestdagen: check!

 

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Pakjes
[Campagne] Makkelijk pakjes verzenden met bpost!
Campagne Verzenden
4 mei 2023
- 2 Minuten leestijd
Campagne Verzenden
Levering, Pakjes, e-commerce
Je pakjes altijd op tijd bij je klanten, ook als het druk is
EYO
22 september 2022
- 4 Minuten leestijd
EYO
Duurzaam, Pakjes, e-commerce
bpost en e-commerce retailers testen herbruikbare zakken
sacs réutilisables
22 september 2022
- 4 Minuten leestijd
sacs réutilisables
Pakjes, Duurzaam, Levering, Leveringsmethode
Pakjes met 30% minder CO2 leveren? Yes, we can!
bpost Pudo
21 september 2022
- 4 Minuten leestijd
bpost Pudo
Pakjes, Verzenden, Levering
Nieuw: pakjes retourneren en verzenden via de postbode
Swap
21 september 2022
- 4 Minuten leestijd
Swap