Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
eComTalk 2023 bpost | Keynote speaker trendwatcher and futurist Richard van Hooijdonk
16 november 2023 - 2 Minuten leestijd
De Nederlandse trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk kwam naar eComTalk in Antwerp Expo. Hij gaf er de aanwezige e-commercespecialisten een stoomcursus ‘Omgaan met de toekomst’. Wij haalden hem voor de camera en de microfoon voor extra achtergrond bij zijn lezing.

 

Sites en apps volstaan niet

Nieuwe generaties gaan shoppen in een mixed reality met avatars en hologrammen. Dat is zoveel interessanter dan een saaie site of app. Retailers moeten opletten volgens Richard van Hooijdonk. Zij kunnen maar beter personaliseren of specialiseren. ‘Vooral met je fysieke winkels moet je aan de slag. Zet in op ervaringen, belevingen en ontmoetingen tussen klanten. Wat je op e-commercevlak ook doet, het aanbieden van een site of een app is het Olympisch minimum.’

 

Verander sneller dan de toekomst

Je moet de realiteit een stapje voor zijn. Dat is niet makkelijk volgens van Hooijdonk: ‘Wij mensen houden niet van verandering. Daarom installeren we processen waarmee we herhalen wat vandaag goed is. Positieve resultaten zijn een vijand van verandering. Vraag maar aan Blockbuster en Kodak.’

 

Zoek talent met een passie voor verandering

‘Je hebt niet alleen medewerkers nodig met een passie voor je business. Ook nieuwsgierige mensen met een passie voor verandering. Vakkennis blijft belangrijk. Maar over het muurtje kijken van dat eigen vak, wordt minstens even cruciaal. Zoek ambassadeurs van verandering die collega’s samenbrengen rond nieuwe projecten.

 

3 manieren om verandering te integreren in je werking:
  1. ‘Introduceer de rol van ecosystem designer: die verbindt gespecialiseerde talenten over de grenzen van bedrijven, landen en universiteiten heen, en dat voor een beperkte periode in de tijd.’
  2. ‘Manage de onzekerheid. Reserveer tijd en geld om met de toekomst te spelen. Managen van onzekerheid zorgt voor een zekere hoeveelheid zekerheid.’
  3. ‘Creëer kleine, wendbare cellen, afgesneden van de moederorganisatie. Richt future labs op die snel op verandering inspelen. Met mensen die verandering ontdekken en omarmen.’

 

Zie Richard in actie tijdens eComTalk van 19/10/2023

 

Ga voor toekomstgericht en inspirerend leiderschap

‘Het is tijd voor dienend leiderschap. Waarom geen twintiger naast je directeur aan het roer zetten? Reverse mentoring leidt tot prachtige resultaten. Als e-shop moet je ook als een leider van morgen denken. Je moet inspireren en connecteren, luisteren en verhalen vertellen.’

 

Meer lezen over Richard van Hooijdonk en e-commerce?Of wil je je laten inspireren door nog andere cases? Je vindt ze vast in onze e-zine eComMag. 

 


Download hier de eComMag >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Klantendienst, Logistiek
Nieuwe wet: webshops moeten minstens twee leveringsopties aanbieden
parcel locker bpost
22 augustus 2024
- 3 Minuten leestijd
parcel locker bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
Feestwebshop Studio Lala heeft zijn logistieke zaakjes goed op orde
Studio Lala Party items
22 augustus 2024
- 5 Minuten leestijd
Studio Lala Party items
E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
BBODY, deelt haar gezonde kijk op de nieuwe pakjesophaling
Recurrent Collect-All-In used by BBody
12 juni 2024
Recurrent Collect-All-In used by BBody
E-commerce, Duurzaam, bpost product
“Duurzame e-business en klantentevredenheid gaan hand in hand”
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
6 juni 2024
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24