Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0321_Wall-E_3A_720x552px.jpg
april 29, 2021 - 2 Minuten leestijd

Vanaf 1 juli 2021 verandert de EU de btw-regels voor online bestellingen van buiten de EU (het Verenigd Koninkrijk inbegrepen). Zo zullen pakjes met een waarde onder 22 euro niet langer vrijgesteld worden van btw en moet er btw betaald worden in het land waar de consument woont. Maar wat betekent deze wijziging voor het leveringsproces en voor jouw webshop?

 

Headers_E-news_0321_Wall-E_3B.jpg

 

Om de administratie die bij deze nieuwe regelgeving komt kijken vlot te laten verlopen, heeft de EU een éénloketsysteem (Import One Stop Shop of IOSS) in het leven geroepen. Webshops van buiten de EU kunnen zich hierop registreren.

 

Wat is het verschil tussen een geregistreerde en een niet-geregistreerde webshop?

  • Een geregistreerde webshop heeft zich aangepast aan de nieuwe EU-wetgeving en gebruikt het Europese éénloketsysteem voor invoer. Pakjes die bij een geregistreerde webshop besteld worden, worden sneller geleverd. De koper betaalt meteen een all-inprijs en wordt niet langer geconfronteerd met extra invoerkosten.
  • Een niet-geregistreerde webshop heeft zich niet aangepast aan de nieuwe EU-wetgeving. Bij het invoeren van het pakje moet de koper nog bijkomende invoerkosten betalen, waardoor de aankoop vaak duurder uitvalt dan in een geregistreerde webshop. Bovendien is het pakje veel langer onderweg, zeker als de klant de extra invoerkosten niet onmiddellijk betaalt.

 

Wat is de impact van deze nieuwe regels op het leveringsproces?

Zoals hierboven vermeld, zal er qua leveringstermijn een groot verschil zijn tussen geregistreerde en niet-geregistreerde webshops. Wat je bij een geregistreerde webshop bestelt, wordt sneller geleverd. De invoerkosten zijn namelijk in de prijs inbegrepen en worden door de koper betaald op het moment dat hij zijn bestelling plaatst. Bij niet-geregistreerde webshops verloopt het leveringsproces heel wat trager, aangezien de invoerkosten nog apart moeten betaald worden. Momenteel betalen consumenten deze kosten rechtstreeks aan de postbode op het moment van de levering, maar vanaf 31 mei 2021 is dat niet langer mogelijk. Door de nieuwe EU-regels moeten deze kosten betaald worden vòòr de levering. Met andere woorden: hoe langer de koper wacht met deze te betalen, hoe langer het duurt voor hij zijn pakje ontvangt.

 

Wat is de impact van deze nieuwe regelgeving voor jouw webshop?

Goed nieuws! Voor Belgische webshops als die van jou verandert er niets, zelfs als je klanten buiten de EU-wonen. De nieuwe regels zijn enkel van toepassing op pakjes die vanuit een niet-EU-land de Europese Unie binnenkomen. Het ziet er zelfs naar uit dat de nieuwe regelgeving net voordelig zal zijn voor jouw webshop. Door de extra invoerkosten wordt het voor online shoppers minder interessant om bestellingen te plaatsten bij goedkope webshops van buiten de EU. Meer potentiële klanten voor jouw webshop dus!

Verzend je af en toe pakjes naar het Verenigd Koninkrijk? Dan zijn er wel enkele regels waarmee je rekening moet houden.

 

Meer weten over de nieuwe regelgeving?

Je vindt alle informatie en de laatste updates op onze website >

Gerelateerde artikelen