Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Envoi de colis internationaux
26 oktober 2021 - 3 Minuten leestijd

Dankzij het internet bestel je vandaag producten van over heel de wereld. Een luxe voor de consument. Als webshopeigenaar daarentegen moet je met verschillende zaken rekening houden. Denk maar aan verkoopsvoorwaarden, verpakkingen en dozen, zoekmachine-optimalisatie, een gebruiksvriendelijke webshop, een efficiënte check-out … en regels en wetten zoals de Incoterms®. Wat deze internationale commerciële voorwaarden precies zijn, legden we reeds uit in deel 1 van dit driedelig dossier.

Maar hoe communiceer je hierover naar je webshopklanten? Want ook hier geldt: goede afspraken maken goede vrienden. En wat moet je nog zeker weten als webshopeigenaar?

 

Internationaal pakjes verzenden

 

Waarom je als webshopeigenaar verplicht een Incoterm® moet kiezen

Overweeg je om met je Belgische webshop consumenten buiten de Europese Unie te bedienen? Voordat je deze optie toevoegt aan je checkoutproces sta je stil bij een aantal vragen. Bijvoorbeeld:

  • Wie betaalt de verzend-, verzekerings- en importkosten?
  • Wie is verantwoordelijk voor de inklaringsdocumenten en het transport?
  • Wie is aansprakelijk wanneer een pakje beschadigd geraakt of verdwijnt?

Misverstanden tussen verkoper en koper vermijd je best. Daarom stelde de International Chamber of Commerce (ICC) gestandaardiseerde internationale leveringsvoorwaarden op. Niet alleen omvatten ze alle verplichtingen, risico’s en kosten, maar ook wie waarvoor verantwoordelijk is.

Incoterms® liggen niet vast in wetten of internationale verdragen. Je spreekt ze onderling tussen verkoper en koper af. Anders gezegd: je moet ze opnemen in de verkoopsvoorwaarden op je webshop. Wil je afwijken van de Incoterms®? Dat mag. Leg de aangepaste afspraken dan zeker vast op papier. Je wilt immers discussies achteraf voorkomen.

 

Incoterms® relevant voor verzending via bpost

Sinds 1 januari 2020 kun je kiezen uit elf vernieuwde Incoterms®. Indien je webshop zich richt op B2C-verkoop zijn vooral de Incoterms® DDP en DAP relevant. Dat komt door hun heldere en consumentvriendelijke voorwaarden. In deel 2 van ons driedelig dossier lees je alles over DDP en DAP, en de andere Incoterms® die er bestaan.

 

Hoe moet je de gekozen Incoterm® communiceren naar je klanten?

Nadat je een Incoterm® voor je webshop hebt gekozen, leg je deze vast in je algemene (verkoops)voorwaarden. Hierin beschrijf je alle regels over de verkoop van je producten. Bijvoorbeeld: betaling, levertermijn, garantie …

In België ben je verplicht om je algemene (verkoops)voorwaarden in je webshop op te nemen. Daarom zie je in de footer meestal een link naar deze specifieke pagina. Als webshopeigenaar wil je immers dat klanten - en controleurs - je voorwaarden snel terugvinden.

Wanneer iemand iets koopt in je webshop moet hij of zij akkoord gaan met je algemene (verkoops)voorwaarden. Om die reden voeg je aan je checkoutproces een link toe naar de pagina met jouw voorwaarden. Voorzie hierbij een checkbox die de klant kan aanvinken wanneer hij of zij akkoord gaat. Opgelet: deze checkbox mag niet standaard aangevinkt staan!

 

Tip: moet de koper zelf via de vervoerder de invoerkosten en btw betalen? Meld dit dan bij checkout. Niemand krijgt graag plots bericht over extra te betalen kosten.

 

Pakje verloren of beschadigd?

Eén van de dingen die je dag als webshopeigenaar maken, is natuurlijk een bestelling. Met zorg verpak je de producten en overhandig je het pakje aan bpost. Maar na een tijd is het pakje nog steeds niet afgeleverd en blijkt het zelf te zijn verloren geraakt.

In dat geval kan enkel de afzender - jij als webshopeigenaar - een dossier openen bij bpost. Is je pakje onderweg naar een land buiten de Europese Unie? En is de status van Track & Trace al minstens tien werkdagen niet veranderd? Dan kun je dit online melden.

En wat als je goed ingepakte producten beschadigd toekomen? Dan moet je binnen zeven kalenderdagen klacht indienen. Anders wordt je klacht niet behandeld. Om die reden is het verstandig een klachtentermijn te vermelden in je verkoopsvoorwaarden. Zo weet de consument dat hij of zij je tijdig op de hoogte moet stellen.

De vervoerder (bijvoorbeeld bpost) is vaak beperkt aansprakelijk. Daarom is het ook een goed idee om als webshopeigenaar een transportverzekering af te sluiten.

 

De pakjes van je webshop internationaal verzenden?

Heb je met je webshop internationale ambitie? Bij bpost helpen we je graag bij het vervoer van je pakjes. Hiervoor bieden we vier internationale verzendoplossingen.

Lees in onze FAQ’s het antwoord op de meest voorkomende vragen of contacteer ons. Een van onze internationale pakjesexperten staat klaar om je te ondersteunen.

 

Meer weten over Incoterms®? Lees ook:

Deel 1: Wat zijn Incoterms® en is dit belangrijk bij internationale verzendingen?

Deel 2: Welke Incoterms® bestaan er en welke zijn relevant voor mij als webshopeigenaar?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Regelgeving, Internationaal, Verzenden
Welke Incoterms® bestaan er en welke zijn relevant voor mij als webshopeigenaar? Deel 2.
bpost blog2 720x552.jpg
21 september 2021
- 3 Minuten leestijd
bpost blog2 720x552.jpg
Regelgeving, Internationaal, Verzenden
Wat zijn Incoterms® en is dit belangrijk bij internationale verzendingen? Deel 1.
bpost blog1 720x552.jpg
24 augustus 2021
- 3 Minuten leestijd
bpost blog1 720x552.jpg
Regelgeving, Internationaal, Webshop
Btw en invoerkosten betalen? Met bpost kan het nu in 1-2-3
Headers_E-news_0721_Wall-E_720x552px_02.jpg
29 juni 2021
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0721_Wall-E_720x552px_02.jpg
Regelgeving, Internationaal, Webshop
Online shoppen buiten de EU: wegwijs in de nieuwe regelgeving
Headers_E-news_0321_Wall-E_3A_720x552px.jpg
29 april 2021
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0321_Wall-E_3A_720x552px.jpg