Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
The importance of convenience, price and sustainability in e-commerce today by Michel Defloor and Sylvia Yates of bpost
20 november 2023 - 3 Minuten leestijd

Bpost houdt een vinger aan de pols van de e-commercewereld. Door eigen onderzoek te koppelen aan data uit nationale en internationale studies. Michel Defloor en Sylvia Yates van bpost, bundelden al deze info in duidelijke inzichten en adviezen. Op eComTalk deelden ze deze met het publiek.

 

Herbeleef de presentatie van Michel Defloor en Sylvia Yates. En ontdek wat zij van de eerste editie van eComTalk vinden.

E-commerce groeit sneller in België dan in de buurlanden

Michel Defloor toont aan dat België tijdens en na covid op e-commercevlak een indrukwekkende inhaalbeweging heeft ingezet. Bovendien is er enig chauvinisme merkbaar: ‘Belgen willen meer spenderen in Belgische e-shops en minder in het buitenland.’

De verwachtingen rond convenience en prijs veranderen

Waarom winkelen we online in plaats van naar een fysieke winkel te gaan? Het draait nog altijd om convenience en prijs, vertelt onderzoek. ‘Dat is niet nieuw’, geeft Michel toe. Maar hij voegt er een verrassende vaststelling aan toe: ‘Mensen definiëren convenience anders. Ze willen minder die brede keuze van vroeger. Ze willen vooral de klok rond kunnen shoppen’. Ook hun kijk op prijs verandert. Vroeger lag de focus op prijsverschillen op productniveau. Nu kijkt de consument naar het volledige plaatje.

Weet welke persona’s tot je doelgroep behoren

Op basis van research, ervaringen en inzichten definieerde bpost 8 e-shopper target personas. Volgens Michel en Sylvia zijn 3 personas samen verantwoordelijk voor het grootste deel van het online shopping volume in België: Digital Active Convenience Seekers, Young Mind Z en Functional Online Buyers. In het artikel in eComMag ontdek je meer details over hun drijfveren bij online shopping.

Durf positioneren en keuzes maken

Veel webshops willen scoren op alle vlakken: kwaliteit, prijs, snelheid, duurzaamheid, … Michel Defloor en Sylvia Yates raden af om in alles te willen uitblinken. Vooral kleinere webshops adviseren ze om op basis van hun doelgroep – en hun target personas – een aantal sterke punten extra uit te bouwen.

Wees de regelgeving rond duurzaamheid een stapje voor

Op het einde van hun talk waarschuwt Sylvia Yates het publiek. Er komt namelijk een strikter regelgevend kader rond duurzaamheid aan voor de e-commercesector. En dat zowel op Belgisch als Europees vlak. ‘Zet tijdig de nodige stappen. Begin desnoods klein. Maar wacht niet. Duurzaamheid is bovendien meer dan een verplichting. Het kan je merk ook aantrekkelijker maken bij heel wat potentiële klanten.’

 

Cover eComMag NL 2023

Benieuwd naar de volledige kijk van Michel Defloor en Sylvia Yates op e-shoppers en e-commerce?


Download het E-Zine eComMag >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Tips, E-commerce, Duurzaam
Online shoppers willen milieuvriendelijke leveringen
sustainable parcel delivery Belgium
29 april 2025
- 2 Minuten leestijd
sustainable parcel delivery Belgium
Tips, E-commerce, Klantendienst, Communicatie
Tevreden klanten dankzij een bereikbare klantenservice
Clientservice e-commerce webshops
28 april 2025
- 2 Minuten leestijd
Clientservice e-commerce webshops
Tips, Logistiek, E-commerce
Vermijd retours door een verzorgde verzending
avoid return shipments
24 april 2025
- 2 Minuten leestijd
avoid return shipments
Tips, E-commerce, Logistiek
4 tips om je pakjes verzendklaar te maken
The best way to prepare parcels
24 april 2025
- 3 Minuten leestijd
The best way to prepare parcels
Marketing, Digitaal, E-commerce
Stap voor stap naar een geslaagde advertentie
setting up online ads
22 april 2025
- 2 Minuten leestijd
setting up online ads