Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0721_Dropshipping_720x552px_01.jpg
28 juni 2021 - 2 Minuten leestijd

Tegenwoordig kiezen steeds meer webshops voor het dropshipping-model. Maar hoe werkt dropshipping, wat zijn de voor- en nadelen en is het een interessant model voor wie start met een eigen webshop? We zetten de belangrijkste feiten rond dropshipping voor je op een rijtje.

 

Headers_E-news_0721_Dropshipping_720x552px_01.jpg

 

Bij dropshipping biedt een webshop producten aan die hij zelf niet op voorraad heeft. Zodra een klant online een bestelling plaatst, koopt de eigenaar van de webshop het bestelde product aan bij een externe leverancier. Het product wordt rechtstreeks van die leverancier naar de klant verzonden, zonder dat het passeert bij de webshop waar het door de klant besteld werd. Dropshipping is dus een e-commerce-model waarbij het logistieke aspect niet langer bij de webshop ligt, wat het starten met een eigen online winkel toch wel laagdrempeliger maakt.

 

Voordelen van dropshipping

  • Je kan eenvoudig en goedkoop een webshop opstarten: Omdat je geen voorraad moet inkopen, heb je minder startkapitaal nodig dan voor een traditionele webshop. Pas wanneer je een product hebt verkocht en de klant heeft betaald, ga jij verder aan de slag. Je hoeft ook niet te investeren in opslagruimte en blijft niet met een grote stock zitten wanneer een product minder goed verkoopt.
  • Je kan een uitgebreid aanbod aanbieden: Een dropship-webshop is de perfecte manier om een breed én gevarieerd aanbod aan je klanten aan te bieden. Je kan eenvoudig testen welke producten het goed doen en welke niet, de ideale manier om je aanbod af te stemmen op de wensen van je klanten.
  • Je dropship-webshop gaat overal met je mee: Het belangrijkste waar jij in moet investeren, is in een goede internetverbinding en een laptop. olang jij kan communiceren met je klanten en leveranciers, blijft je webshop draaien – waar jij je op dat moment ook bevindt.
  • Je kan makkelijk en snel uitbreiden: Dubbel zoveel bestellingen is dubbel zoveel werk? Bij een traditionele webshop wel, maar bij dropshipping is dit niet het geval. De extra bestellingen worden door je externe leveranciers opgevangen, zodat jij je kan blijven focussen op je verkoop, marketing en klantenservice.

 

Nadelen van dropshipping

  • Lage winstmarges door concurrentie: Dit is meteen het grootste nadeel van dropshipping. Net omdat het zo makkelijk is om met een dropship-webshop te starten, zijn er veel bedrijven die producten aan zeer lage prijzen verkopen om zo hun omzet te verhogen. Grotere bedrijven kunnen zich die lagere marges veroorloven, als starter is dat moeilijker. Onderscheid je van de grote spelers door producten uit een bepaalde niche aan te bieden en zorg voor een goede klantenservice. Daar betalen klanten graag meer voor.
  • Geen controle over de voorraden: De voorraden bij je leveranciers veranderen dagelijks, want zij werken natuurlijk niet alleen met jou samen. Je kan dus al eens voor verrassingen komen te staan. Gelukkig bestaan er verschillende apps waarmee je hun voorraad kan opvolgen, al heeft niet elke leverancier hiervoor de noodzakelijke technologie.
  • Meer verzendkosten: Als een klant bij jou meerdere producten bestelt, kan het dat je de verschillende artikelen bij meerdere leveranciers moet aankopen. Jij betaalt dan voor elk product verzendkosten, maar kan deze niet doorrekenen aan je klant.
  • Jij blijft verantwoordelijk: Iedereen kan al eens een fout maken bij een bestelling. Soms ligt de fout bij jou, maar soms ook bij de leveranciers. Voor je klant ben en blijf jij de eindverantwoordelijke. Ga dus steeds in zee met leveranciers waar je op kan rekenen en die goede kwaliteit leveren.

 

Interessant model of toch maar niet?

Dropshipping is een toegankelijke manier om je eerste stappen in de e-commerce te zetten, maar is geen ideaal model om veel winst te maken. Om van dropshipping een succes te maken, is het belangrijk om voortdurend de vinger aan de pols te houden en de markt slim op te volgen. Weeg de voor- en nadelen dus goed af vooraleer je van start gaat.

 

Klaar om je eerste stappen op de online markt te zetten? Dankzij elkezaakonline.be staat jouw webshop al online in 30 minuten.

Gerelateerde artikelen

Marketingbudget, e-commerce, Webshop
Je marketingbudget bepalen, een belangrijk begin
marketing budget 2_720x552.jpg
24 augustus 2021
- 2 Minuten leestijd
marketing budget 2_720x552.jpg
Verkopen, e-commerce, Interactie
Conversational commerce: wat is het en moet jij het doen?
Headers_E-news_0721_Conversational_Commerce_720x552px_05.jpg
20 augustus 2021
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0721_Conversational_Commerce_720x552px_05.jpg
Termen, e-commerce
Nieuw in e-commerce? 7 essentiële marketingtermen voor je uitgelegd!
Headers_E-news_0521_Marketingtermen_720x552px_3.jpg
25 mei 2021
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0521_Marketingtermen_720x552px_3.jpg
Duurzaam, Klant, e-commerce
Meer duurzaamheid in e-commerce? Dit kan je als webshop doen.
Headers_E-news_0521_Duurzaamheid_720x552px_5.jpg
25 mei 2021
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0521_Duurzaamheid_720x552px_5.jpg
Trends, e-commerce
E-commerce in 2020: enkele opvallende trends
Headers_E-news_0321_Trends_2A_720x552px.jpg
30 april 2021
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0321_Trends_2A_720x552px.jpg