Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
The critical importance of data maintenance
5 oktober 2023 - 3 Minuten leestijd

Het aan boord houden van een klant is vijfmaal goedkoper dan het verwerven van een nieuwe. Klanten die verhuizen, verlies je dus best niet uit het oog. En een brief bij een overledene laten toekomen, is al helemaal te vermijden. Dataonderhoud is een must, om tal van redenen. We zetten de vier voornaamste argumenten hieronder op een rijtje.

 
1. Relatie met klant behouden en uitbouwen

Ben je aan het verhuizen, dan heb je andere zaken aan het hoofd dan het doorgeven van een adreswijziging. Daarom is het zaak om je database zelf up-to-date te houden als merk. Zo verlies je je klanten niet uit het oog en gaat de opgebouwde relatie niet verloren. Omdat mensen je direct mailings dan ook in hun nieuwe woonst op de mat zien vallen, voelen ze zich bovendien gewaardeerd. Naast de mogelijkheid om de connectie verder uit te bouwen, is er sprake van een duidelijke financiële impact: een nieuwe klant aantrekken kost vijf keer zo veel als het behouden van een bestaande klant. Controleer dus ook regelmatig of er geen foutjes in de adressen zijn geslopen.

2. ROI maximaliseren

Elke brief of brochure die omwille van verouderde gegevens niet bezorgd kan worden, is een zinloze investering die het rendement van een direct mail-campagne doet kelderen. Doordat je sommige trouwe klanten niet langer bereikt, gaan de conversieresultaten er onherroepelijk op achteruit. En aangezien retourzendingen een impact uitoefenen op het milieu, is het bewaren van de ‘data quality’ zelfs een echt ‘People, Planet, Profit’-gegeven.

3. Inspelen op troeven verhuizers

Met zo’n 450.000 per jaar zijn ze, de mensen die hun woning om welke reden dan ook inruilen voor een andere. Een verhuis zorgt voor een verandering in het gedrag van mensen, zoals het feit dat ze op zoek gaan naar lokale winkels voor hun aankopen. Het is dus niet alleen nuttig om te weten dat deze mensen op een nieuw adres wonen, ook het feit dat ze verhuisd zijn opent perspectieven.

4. GDPR-proof handelen

Misschien wel de belangrijkste reden om je data te onderhouden, volgt rechtstreeks uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Een van de principes van de GDPR-wetgeving stelt namelijk resoluut dat elke database accuraat moet zijn. Alle onjuiste of onvolledige gegevens moeten bijgewerkt of verwijderd worden.

Bpost biedt niet alleen een gratis audit aan die alle onjuiste, verouderde en ontbrekende gegevens in een database signaleert, maar ook tal van tools om de problemen te verhelpen. We bespreken de volledige praktische gang van zaken in onze whitepaper over data, targeting en personalisering.


Vraag hier je gratis data-audit aan >

Gerelateerde artikelen

# Marketing, # GDPR
[ White Paper ] Innovatieve datastrategieën zonder cookies
White Paper: Data do’s & don’ts for marketeers
11 januari 2024
- 2 Minuten leestijd
White Paper: Data do’s & don’ts for marketeers
# Diensten, # GDPR, # Marketing
Start to target: zo huur je een relevante adressenlijst.
Location de fichiers d'adresses conformes à la GDPR via SelectPost de Bpost
28 september 2023
- 2 Minuten leestijd
Location de fichiers d'adresses conformes à la GDPR via SelectPost de Bpost
# Andere, # GDPR
Waarom investeren in de veranderende privacybehoeften van consumenten lonend is volgens Google
protection de la vie privée
11 april 2022
- 4 Minuten leestijd
protection de la vie privée