
Pakjesautomaat
De Pakjesautomaten zonder scherm van bpost
Eenvoudig pakjes verzenden, ontvangen en retourneren met de My bpost app
- 24/7 open
- Vermijd wachtrijen
- Meest ecologische keuze
- Geen gemiste pakjes meer
Altijd de sleutel voor de Pakjesautomaat op zak?
Download de gratis My bpost app
Een pakje verzenden of retourneren via een Pakjesautomaat zonder scherm
Lukt het niet?
Goed om weten
Zelfs als de webshop het niet aanbiedt, kan je je pakje in een Pakjesautomaat laten leveren.
- Kies bij de checkout voor thuislevering.
- Ga naar MijnVoorkeuren of selecteer het menu Leveringsvoorkeuren in de My bpost app.
- Kies als voorkeur 'Rechtstreeks in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat'
- Selecteer een Pakjesautomaat in je buurt.
- Wij leveren je pakje direct in de Pakjesautomaat.
Je kan je pakje ook door iemand anders laten afhalen. Ontdek hoe.

Misschien heb je deze vragen nog
Heb je een afwezigheidsbericht in de bus ontvangen en is je pakje naar een Pakjesautomaat, dan kan je de barcode gebruiken op het bericht.
Bij Pakjesautomaten met scherm geef je de barcode op het scherm in. Bij Pakjesautomaten zonder scherm geef je eerst de barcode in de My bpost app in en volg je de stappen in de app om je pakje af te halen.
Koos je voor een rechtstreekse levering in de Pakjesautomaat en kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, controleer dan of onze e-mail niet in je spamfolder is beland.
- Kreeg je wel een e-mail dat je pakje beschikbaar is, lees de stappen in de e-mail goed na. Voor sommige Pakjesautomaten heb je geen QR-code nodig.
- Kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, contacteer dan een Pakjesautomaatverantwoordelijke via 02 320 23 90.
Het spijt ons dat je je pakje niet kon afhalen. Controleer even het volgende voor je onze klantendienst contacteert:
- Of je pakje niet in een ander Afhaalpunt of Pakjesautomaat ligt. Dat kan heel uitzonderlijk voorkomen. Je zal hiervan altijd geïnformeerd worden via e-mail, in de My bpost app of via Track & Trace.
- Of je pakje niet terug is naar de afzender. Je pakje blijft maximum 5 dagen liggen in een Pakjesautomaat en 14 dagen in een Afhaalpunt. Je vindt steeds de uiterste afhaaldatum in de e-mail die je van ons kreeg (of in de My bpost app).
Mijn pakje ligt niet in het Afhaalpunt
Vul ons online formulier in om aangifte te doen dat je pakje niet in het Afhaalpunt ligt. Hou alvast de barcode van je pakje bij de hand.
Mijn pakje ligt niet in de Pakjesautomaat
Zou je pakje in een Pakjesautomaat met scherm moeten geleverd zijn, bel dan naar 02 320 23 90 (24/7 beschikbaar).
Zou je pakje in een Pakjesautomaat zonder scherm moeten geleverd zijn, bel dan naar 02 278 50 87 (24/7 beschikbaar).
Je kan eenvoudig iemand anders vragen om je pakje af te halen. Het proces hangt wel af van het soort Pakjesautomaat waar je pakje is geleverd.
In een Pakjesautomaat met scherm
Heb je een pakje ontvangen in een Pakjesautomaat met scherm, dan ontvang je een e-mail met daarin:
- de barcode van je pakje
- een QR-code
- een code uit 6 cijfers en/of nummers (net onder de QR-code).
Met een van deze drie elementen kan iemand anders je pakje afhalen in een Pakjesautomaat. Je kan dus gewoon de e-mail die je ontvangen hebt doorsturen naar de persoon die je pakje voor jou wil afhalen.
In een Pakjesautomaat zonder scherm
Als je pakje in een Pakjesautomaat zonder scherm ligt, dien je de barcode van je pakje door te sturen naar de persoon die je pakje voor jou wil afhalen. (Je vindt de barcode terug in de e-mail die aankondigt dat je pakje beschikbaar is.)
De persoon die je pakje voor je afhaalt, dient het barcodenummer van je pakje dan in zijn My bpost app toe te voegen. (Via het beginscherm kan je een zending toevoegen) Jij ontvangt dan op jouw beurt een volgverzoek voor dat pakje in de app. Je kan dit verzoek eenvoudig accepteren. Als je dit niet doet, wordt het verzoek na 24 uur automatisch afgewezen. Zodra geaccepteerd kan die persoon je pakje voor jou volgen en afhalen.
Die persoon kan dan als volgt je pakje afhalen:
- Ga naar de Pakjesautomaat en schakel bluetooth en de locatie in op je smartphone
- Open de My bpost app en selecteer het pakje dat je wil ontvangen
- Volg de stappen in de app om te connecteren met de Pakjesautomaat
- Haal het pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.