Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_04_Belgische_Consument_720x552px.jpg
25 oktober 2018 - 2 Minuten leestijd

De Belg heeft een specifiek verwachtingspatroon als het op online aankopen en de levering van pakjes aankomt. Buitenlandse webshops die in België succesvol willen zijn, kunnen dus maar beter op die voorkeuren inspelen. Wij zetten de belangrijkste alvast op een rijtje.

 

 

Van de 11,3 miljoen Belgen, doet 86% online aankopen waarbij een levering nodig is. Vier op de tien doet dat zelfs minstens één keer per maand. Omdat het aanbod Belgische webshops nog relatief beperkt is, kopen Belgen vooral in het buitenland. Voor buitenlandse webshops liggen er dan ook grote opportuniteiten in België. Tenminste, áls ze de wensen van de Belg respecteren.

 

Dit moet u weten over de Belgische online shopper:

 

1. Belgen shoppen het liefst in hun eigen taal

Bij de keuze van een webshop is taal een doorslaggevende factor. 31% van de Belgen beperkt zijn online shopping zelfs tot webshops in zijn eigen taal.

 

2. De solden- en kerstperiode zijn populair

Maar liefst 40% van de Belgen geeft aan online te shoppen tijdens de solden, in de maanden januari en juli. Met 35% scoort ook de kerstperiode zeer goed.

 

3. Belgen willen direct weten waar ze aan toe zijn

De informatie op uw homepagina is belangrijk! 50% van de Belgen wil meteen weten hoeveel de levering kost, 49% hoe ze een pakje kunnen terugsturen en 40% hoe ze kunnen betalen.

 

4. Gratis of goedkope levering is essentieel

Leveringskosten zullen meebepalen of de Belg z’n bestelproces verderzet. Zo zal gratis levering 77% overtuigen om te bestellen, terwijl 64% afhaakt als de leveringskosten te hoog zijn.

 

5. Belgen betalen het liefst met Bancontact

Belgen betalen hun online aankoop het liefst met Bancontact (35%), kredietkaart (27%) of PayPal (21%). In tegenstelling tot Nederland bestaat iDEAL niet in België.

 

6. Belgen laten hun pakje vooral thuis leveren

60% van de Belgen laat zijn pakje het liefst thuis leveren. Andere leveringsmethodes – zoals afhaalpunten of pakjesautomaten - worden ook gebruikt, maar zijn minder populair.

 
7. Belgen willen controle over hun levering

Niet thuis op het moment van de levering? Dan willen Belgen zelf beslissen wat er met hun pakje gebeurt! Slechts 49% vindt het oké dat zijn pakje bij een willekeurige buur afgegeven wordt.

 

8. Belgen volgen hun pakje online

Belgen willen op de hoogte gehouden worden van hun levering, het liefst via e-mail of Track & Trace. 74% van de Belgen geeft aan z’n pakje daadwerkelijk te volgen.

 

9. Een pakje terugsturen moet makkelijk zijn

Belgen aarzelen niet om hun bestelling terug te sturen. Ze verwachten dan ook dat de webshop het hen makkelijk maakt. Zo vindt 75% het essentieel dat hun pakje een retourlabel bevat.

 

Rapport: Zo scoor je als buitenlandse webshop bij de Belgische consument

Meer cijfers, meer context, meer details. Wie nog meer te weten wil komen over het gedrag en de voorkeuren van de Belgische online consument, kan ons onderzoeksrapport gratis downloaden.

Dit vindt u in het rapport:

  • Een blik op het Belgische online shopgedrag
  • De voorkeuren van de Belgische online consument
  • Tien tips om met uw webshop te scoren in België

 

Download het rapport >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

België, Nederland, e-commerce
België vs. Nederland: hoe we verschillen in e-commerce (infografiek)
Headers_02_ BEvsNL_720x552px.jpg
28 juni 2018
- 2 Minuten leestijd
Headers_02_ BEvsNL_720x552px.jpg