Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0521_CustomerExperience_720x552px_1.jpg
25 mei 2021 - 2 Minuten leestijd

Hoe tevreden was de Belgische online consument in 2020? Dat is de centrale vraag in de Customer Experience Barometer van AGConsult, een onderzoeksbureau gespecialiseerd in user research en customer experience. We lazen het rapport en zetten de opvallendste trends voor je op een rijtje.

 

Headers_E-news_0521_CustomerExperience_675x335px_1.jpg

 

In de Customer Experience Barometer werden de beoordelingen van 642 aankopen onderzocht. Klanten werden gevraagd hoe tevreden ze waren over de webshop, en dat zowel voor als na hun aankoop. Voor dit onderzoek werden de webshops in vier categorieën onderverdeeld:

  • Grote internationale webshops (verkopen quasi alleen online)
  • Grote winkelketens (gestart met fysieke winkels, daarnaast ook een webshop)
  • Kleinere fysieke winkels met webshop (1 of 2 vestigingen, daarnaast ook een webshop)
  • Kleinere webshops (geen fysieke winkel)

 

Best in test

De grote internationale webshops halen de hoogste score que klantvriendelijkheid, op de voet gevolgd door de kleinere fysieke winkels met een webshop. Uit dit onderzoek blijkt dus dat, op het vlak van klantentevredenheid, kleinere zaken bijna niet moeten onderdoen voor de grote spelers op de markt. Grote webshops scoren goed door hun overzichtelijke websites met duidelijke info over het product. De kleinere winkels maken klanten tevreden met een correcte levering en de persoonlijke aanpak.

 

Werk aan de winkel

Voor de grote winkelketens zijn er op het vlak van online klantentevredenheid echter nog heel wat verbeteringen mogelijk. Deze winkels hebben vaak een groter aandeel op de fysieke winkelmarkt, maar slagen er niet in om dat succes ook online te vertalen. Vooral op het vlak van dienstverlening en communicatie laten deze webshops steken vallen. De meeste klachten gaan over lange leveringstijden, foute leveringen en gebrekkige of zelfs ontbrekende communicatie.

 

Verhoog de klantentevredenheid van uw webshop

De Customer Experience Barometer brengt in kaart wat online consumenten vandaag belangrijk vinden. We sommen de belangrijkste verwachtingen hier op:

  • Communicatie is key
    Hoe tevreden klanten zijn, hangt in hoge mate samen met de manier waarop je als webshop communiceert. Een duidelijke website, heldere info over leveringstijden en een vlot bereikbare dienst-na-verkoop zijn essentieel.
     
  • Maak het persoonlijk
    Online klanten houden van een persoonlijke touch. Een handgeschreven kaartje, een leuk bedankje of een originele verpakking zorgen voor een positievere winkelervaring.
     
  • Zorg voor vlotte leveringen
    Onduidelijke informatie over leveringen en lange leveringstijden hebben een negatieve impact op de klantentevredenheid. Zorg dat een klant nog voor de aankoop weet wanneer hij zijn bestelling kan ontvangen en hou hem op de hoogte bij eventuele vertragingen.

 

Benieuwd hoe je de klantentevredenheid van jouw webshop kan verhogen?

Spreek erover met je accountmanager!

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Digitaal, Tevredenheid, Klant
Een nog betere klantenervaring, daar blijven we aan werken
Expérience client digitale
29 maart 2022
- 2 Minuten leestijd
Expérience client digitale
Tevredenheid, Klant, Webshop
Relatiegeschenken: de belangrijkste voordelen en tips op een rijtje
Headers_E-news_0921_Relatiegeschenken_720x552px_03.jpg
21 september 2021
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0921_Relatiegeschenken_720x552px_03.jpg
Leveringsmethode, Pakjes, Tevredenheid
Kies de leveringsmethode die uw klant het makkelijkst vindt
Headers_E-news_0319_Leveringswijze_A_720x552px.jpg
28 maart 2019
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0319_Leveringswijze_A_720x552px.jpg
NPS, Tevredenheid, Levering
Wat de NPS ons leert: vlotte leveringen zorgen voor blijere klanten
Headers_13_NPS_720x552px.jpg
31 mei 2018
- 2 Minuten leestijd
Headers_13_NPS_720x552px.jpg