Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_2018_Herroepingsrecht_A_720x552px.jpg
28 juni 2018 - 2 Minuten leestijd

Het herroepingsrecht werd in 2014 ingevoerd en is erop gericht om klanten van webshops te beschermen. Maar weet u eigenlijk wat dit recht precies inhoudt? We leggen in deze blog de rechten en plichten uit en bekijken de meerwaarde van een goed retourbeleid.

 

 

Wat houdt het herroepingsrecht in?

Sinds de invoering van het herroepingsrecht worden er door de FOD Economie strenge controles uitgevoerd op de naleving ervan. Op deze manier wil men online consumenten beschermen. Om aan de wet op retourneren te voldoen, moet u rekening houden met volgende punten:

 
14 dagen bedenktijd

Een klant heeft na ontvangst 14 dagen tijd om het artikel te retourneren. Bij deelleveringen gaat deze termijn in na de laatste levering.

 
Beperkt uittesten

Elke klant mag het aangekochte product testen en dan binnen de bedenktijd terugsturen. Is er schade of zijn de artikelen echt gebruikt? Dan kunt u de kosten aanrekenen. Vermeld dit duidelijk op uw website.

 
Terugbetaling

De klant heeft na terugzenden recht op de terugbetaling van de aankoopsom én de leveringskosten. Hij moet dit bedrag binnen de 14 dagen na het terugzenden ontvangen. Hiervoor moet hetzelfde betaalmiddel als bij de betaling gebruikt worden, een tegoedbon sturen mag dus alleen als de klant daarmee betaald heeft.

 
Duidelijke communicatie

In elke webshop moet duidelijk aangegeven worden dat producten mogen geretourneerd worden en hoe de procedure verloopt. Staat dit niet vermeld? Dan wordt de retourtermijn verlengd tot 1 jaar na levering.

 

Vallen alle aankopen onder deze wet?

Nee, er zijn twee uitzonderingen op de wet op het herroepingsrecht.

  1. Producten die kunnen bederven of die echt op maat van de klant gemaakt worden, mogen niet geretourneerd worden.
  2. De verzendingskosten moeten enkel terugbetaald worden als de klant de volledige aankoop terugstuurt. Heeft de klant voor een express levering gekozen? Dan hoeft u enkel de kosten voor een standaard levering te betalen.

 

Retourkosten aanrekenen of niet?

Het herroepingsrecht geeft de webshopeigenaar zelf de keuze om retourkosten aan te rekenen of niet. Hou er wel rekening mee dat het merendeel van de online consumenten op voorhand het retourbeleid checkt, retourkosten aanrekenen kan dus afschrikken. Wilt u door het invoeren van retourkosten het aantal teruggezonden artikels beperken? Dit zouden we eerder afraden. In deze blog vindt u een aantal tips die beter werken om het aantal retours te verminderen.

 

Maak van uw retourbeleid uw grootste troef

Het verwerken van retourzendingen vraagt veel van uw tijd. Toch kiest u maar beter voor een soepel beleid rond terugzenden: uw klanten zullen u dankbaar zijn!

  • Communiceer duidelijk hoe uw klanten de artikelen kunnen terugzenden
  • Maak terugzenden eenvoudig en – indien mogelijk – gratis
  • De wettelijke bedenktijd is 14 dagen, maar bekijk of een langere periode u geen voordeel oplevert. Onderzoek wees uit dat er bij een bedenktijd van een maand tot 47% minder retours zijn.

 

Meer weten over je verplichtingen mbt. retours en hoe ze zoveel mogelijk te vermijden? Bekijk onze webinar over retours.

Ontdek meer tips in onze maandelijkse nieuwsbrief >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen