Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_Parcel_Retour_Phone_720x552px_01.jpg
24 januari 2019 - 2 Minuten leestijd

Online aankopen retourneren. Voor webshops is het wellicht geen populair onderwerp, maar voor uw klanten is dit een bepalende factor in het kiezen van een webwinkel. Bij bpost zijn we ons bewust van het belang van dit aspect en brengen we met Easy Retour Print Free de eenvoudigste verzendmethode op de markt.

 

Headers_Parcel_Retour_Phone_720x552px_01.jpg

 

Nu meer en meer webshops investeren in een interessant aanbod en een vlotte betaalservice, wordt het belang van een goede returnprocedure steeds belangrijker. Met 10% van alle bestellingen die worden teruggestuurd, is het retourneren een aspect waarmee u zich kunt onderscheiden van uw concurrenten.

  • 49% van de online kopers heeft ooit al een aankoop afgebroken omwille van een klantonvriendelijke retourprocedure.
  • Slechts 28% van de online kopers zegt tevreden te zijn over de terugzendmogelijkheden.

Deze cijfers tonen aan dat een goede retour service niet te onderschatten valt. Om aan de eisen van de consument tegemoet te komen, heeft bpost een aantal mogelijkheden ontwikkeld. Onze recentste service, Easy Retour Print Free, laat klanten zelfs toe om pakketjes te retourneren, enkel met behulp van hun smartphone. Dit kan voor uw webshop een grote meerwaarde zijn, zeker aangezien 30% van de consumenten geen printer in huis heeft en dus geen retourlabels kan printen.

 

De retourmogelijkheden van bpost op een rijtje

Capture.PNG

 

Easy Retour Print Free, de vlotste retourprocedure

Easy Retour Print Free brengt heel wat voordelen met zich mee. Maar hoe werkt deze service?

  1. Uw klant geeft online op uw website aan dat hij een artikel wil terugsturen. Hij maakt ook de reden van zijn retour via deze weg bekend.
  2. Werkt u met de Large Customer Interface van bpost? Dan ontvangt uw klant een mail met een barcode. Webshops die verzenden via de Shipping Manager maken eerst een terugzendlabel aan en bezorgen dit via e-mail aan hun klant.
  3. Uw klant brengt de retour naar het postkantoor of postpunt en toont de ontvangen mail aan de loketbediende.
  4. Het label wordt ter plaatste geprint en op het pakket gekleefd.

Easy Retour Print Free verlicht dus het aandeel van de consument in het hele retourproces. Op die manier zorgen we bij bpost voor een grotere tevredenheid bij uw klanten.

Maar deze terugzendprocedure houdt voor u nog heel wat andere voordelen in:

  • U hoeft niet langer terugzendlabels in uw pakjes te voorzien
  • U ontvangt de retourzending binnen max. 48 uur nadat wij het pakje ontvangen hebben
  • U kunt uw pakje end-to-end tracken van verzending tot retour

 

Millenials zijn de koningen van het terugzenden

Van de hele online bevolking zijn het vooral de 18-25-jarigen, de zogenaamde millenials, die een vlotte return policy belangrijk vinden.

  • 46% van de millenials houden er bij elke online aankoop rekening mee dat ze een deel van of zelfs hun gehele bestelling zullen terugsturen (bij de andere leeftijdscategorieën bedraagt dit percentage 33%).
  • 71% van de millenials bekijken de retourprocedure voor ze iets online aankopen.
  • 23% van de millenials zijn bereid om extra te betalen voor een vlotte retour service. Ter vergelijking: als alle leeftijden samen bekeken worden, zakt dit percentage naar 17%. Ontdek Easy Retour Print Free

 

Ontdek Easy Retour Print Free >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Retour, Webshop, Tips
Terug naar afzender? Tips om het aantal retours te verminderen
Headers_E-news_2018_Retours_Verminderen_A_720x552px.jpg
29 november 2018
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_2018_Retours_Verminderen_A_720x552px.jpg