Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0219_Geoblocking_A_720x552px.jpg
26 april 2018 - 2 Minuten leestijd

Over de landsgrenzen shoppen kan zo zijn voordelen hebben: het aanbod is diverser en de prijzen zijn mogelijk lager. De Europese Unie wil dat de online shopper van deze voordelen kan genieten en bant geoblocking.

 

 

Wat is geoblocking?

Geoblocking (of ‘geografische blokkering’) is verhinderen dat een consument producten of diensten aankoopt op een website uit een andere lidstaat. De Europese Unie beschouwt dit als een vorm van discriminatie op basis van nationaliteit en verblijfplaats en wil geoblocking dus aan banden leggen.

Concreet wil het verbod op geoblocking zeggen dat elke Europeaan probleemloos aankopen moeten kunnen doen in een webshop van een ander Europees land en dat tegen dezelfde voorwaarden als de inwoners van dat andere land. Op deze manier wil de Europese Unie een grotere interne markt creëeren, waarbij de consument een ruimer aanbod heeft en van de beste koopjes kan genieten.

 

Waar moet u als webshopeigenaar op letten?

Om niet in strijd te zijn met het verbod op geoblocking, moet u de volgende regels respecteren:

1. Gelijke voorwaarden voor iedereen

Dit betekent dat inwoners van een ander land dezelfde voorwaarden en prijzen moeten krijgen als consumenten van het land waar een e-shop actief is. Er mag geen onderscheid zijn tussen een Belg en een Nederlander die iets op een Nederlandse webshop kopen.

Dit geldt ook voor hotelovernachtingen en autoverhuur die de klant in een ander land vastlegt en voor online diensten zoals data-opslag en website-hosting. Voor diensten die door het auteursrecht beschermd worden, geldt dit echter niet.

 
2. Toegang tot alle webwinkels

Elke webshop moet toegankelijk zijn voor alle Europese consumenten. Als webshopeigenaar mag u niet ongevraagd een online klant naar de webshop van zijn land leiden. U moet hiervoor toestemming vragen en de klant moet altijd toegang hebben tot de webshops van de andere landen.

 
3. Identieke betalingsvoorwaarden

Elke online consument moet dezelfde betalingsvoorwaarden en -mogelijkheden krijgen, los van nationaliteit of verblijfplaats.

 

Wat is de impact van het verbod op prijs en leveringsvoorwaarden?

Het is niet verplicht om de prijzen internationaal gelijk te stellen. Als eigenaar van meerdere webshops kunt u dus in Nederland andere prijzen hanteren dan in België. Ook bent u niet verplicht om uw leveringsvoorwaarden aan te passen. Als u enkel in de Benelux levert, dan geldt dit ook voor klanten die bijvoorbeeld vanuit Spanje bestellen.

 

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Levering, Afhaalpunt, Pakjesautomaat
Zo verhoog je het gebruiksgemak voor je klanten
Pakjesautomaten
29 augustus 2022
- 2 Minuten leestijd
Pakjesautomaten
Duurzaam, Afhaalpunt, Webshop
Afhaalpunten verleiden steeds meer retailers en consumenten
Karin Enzlin
31 januari 2022
- 3 Minuten leestijd
Karin Enzlin
Duurzaam, Afhaalpunt, Webshop
Nieuwe Afhaalpunten van bpost bij De Kringwinkels in Vlaanderen
Kringwinkel
31 januari 2022
- 2 Minuten leestijd
Kringwinkel
Afhaalpunt, Nederland, Frankrijk
Nieuw: meer dan 12.000 Afhaalpunten in Nederland en Frankrijk
Headers_E-news_0720_Pudo_A_720x552px.jpg
30 juli 2020
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0720_Pudo_A_720x552px.jpg