Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Storytelling-2
6 februari 2019 - 7 Minuten leestijd

Tatjana Raman, Media Expert bij bpost media, over de invulling van Storytelling anno 2019. Waarop focussen? Welke innovaties omarmen? En waarover spreken? Bereid u met deze 3 tips voor op Storytelling 2.0.

 

1. Puppies

Merken dachten lang dat ze content konden ontwikkelen die bijna uitsluitend over hun producten gaan. Niets is minder waar. De “sweet spot” is lang niet voor de hand liggend en op het eerste zicht misschien ver gezocht. Misschien heeft de content die uw consument graag leest of bekijkt maar heel weinig te maken met het uiteindelijke product dat u hem wil verkopen. Maar wanneer uw imago een boost kreeg doordat hij uw content sterk weet te appreciëren heeft u op lange termijn sowieso een grote stap voor.

In de Verenigde Staten trekt automerk Subaru de kaart van huisdieren. Onderzoek wees uit dat meer dan de helft van alle Subaru-eigenaren ook viervoeters bezitten. Subaru wil alle gezinsleden, ook de pluizige exemplaren, veilig van punt A naar punt B brengen. Om hun liefde voor dieren kenbaar te maken, verzamelen ze content omtrent onze trouwe vrienden op het online content platform: “Subaru loves pets, pets love us”. Ook samenwerkingen met goede doelen komen hier aan bod. Wees maar zeker dat ze de gevoelige snaar raken van vele dierenvrienden.

 

Subaru loves pets - storytelling strategy

 

2. Hoge hakken

Voorspellingen uit het Internet Trends Report stellen dat tegen 2020 maandelijks 200 miljard zoekopdrachten mondeling worden ingevoerd. Spraakgestuurde devices zoals Alexa, Echo, Home en Siri zullen naar de toekomst toe ook een grote impact hebben op contentcreatie. Deze nieuwe kanalen kunnen een perfecte brug vormen tussen merken en consumenten, tenminste als marketeers op de kar springen.

Voor de 125ste verjaardag van modeblad “Vogue” werd beroep gedaan op de kunsten van Google Home. Wanneer lezeressen de magische woorden “ok, Google, talk to Vogue” uitspreken, krijgen ze vervolgens een keuze menu opgesomd bestaande uit artikels met o.a. Jennifer Lawrence, Oprah Winfrey, Nicole Kidman & Serena Williams. In het magazine vindt u bij deze artikels ook labels terug die u vertellen dat u extra “behind the scenes” audiocontent kan opvragen. De audiofragementen werden ingesproken door de auteurs van de artikels en geven een antwoord op de vraag “Wat voor iemand is …?”.

 

 

U zou kunnen stellen dat dit veel weg heeft van podcasts en toch gaat deze toepassing een stap verder. Deze content is interactiever gezien u zelf het menu kan besturen. Waar een podcast éénrichtingsverkeer is, kan u dit meer als een conversatie beschouwen. Als uitgever stond Vogue op de eerste rij om deze innovatie uit te testen maar ook voor merken allerlei die een eigen magazine ontwikkelen, biedt dit ontzettend veel mogelijkheden. De toekomst van printmagazines?


Met een magazine kan u uw merk positioneren en creëert u een hechtere band met uw lezers. Ontdek hier de vier tips van media expert Daisy Bloc voor een klantenmagazine dat uw merk in de kijker zet! 


 

3. Wanderlust

Door de opkomst van de low-budget-luchtvaartmaatschappijen en alternatieve verblijfplaatsen werd reizen toegankelijk voor een groter deel van de bevolking. Bovendien vormen millennials dé generatie bij uitstek die geen enkele ervaring uit de weg gaat. Ze reizen meer dan alle generaties die hen vooraf gingen. Dit heeft gevolgen voor de reissector, maar ook in het bijzonder voor de modeindustrie. Zo zijn koffers niet langer een noodzakelijk goed, maar groeiden ze uit tot eye-catchers voor al wie stijlvol het vliegtuig op wil. Kofferproducent “Away” speelt hier mooi op in en kiest binnen haar marketingstrategie ook voor een printmagazine, “Here”. Ze kiezen naast het verspreiden van content via podcasts ook voor print omdat reizigers meer dan om het even wie, sneller een magazine ter hand nemen. Here bestaat uit verhalen gecreëerd voor en door reislustigen boordevol reisinspiratie. Daarmee staat Away als merk voor aangenaam en comfortabel reizen, wat veel meer inhoud dat het praktische van een koffer.

 

Here magazine by Away - storytelling strategy

 

Geef toe, “puppies, high heels & wanderlust” spreken meer tot de verbeelding dan eender welke producteigenschappen.

 


In ons Sparkle magazine spreken we ook over puppies, high heels & wanderlust. Graag uw eigen exemplaar?

Abonneer u op Sparkle