Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Smartphoto
13 oktober 2022 - 4 Minuten leestijd
 

Paper Mail als conversiebooster voor online sales? Smartphoto behaalde er een schitterend resultaat mee voor een campagne rond de communiefeesten. Met een uitgekiende mix van Paper Mail en e-mail maakte het e-commercebedrijf duizenden nieuwe klanten.

 

Gericht communiceren via Paper Mail 

Segmentatie en datakwaliteit zijn twee belangrijke pijlers van Paper Mail. Smartphoto richtte zich dit voorjaar op een doelgroep voor wie digitale fotoproducten heel relevant zijn: ouders van kinderen die hun eerste of plechtige communie doen of hun lentefeest vieren. Via de webshop van Smartphoto kunnen ze gepersonaliseerde foto-uitnodigingen en bedankingskaartjes laten maken, maar ook andere items bestellen zoals glazen of versiering.

Smartphoto kwam deze specifieke groep op het spoor via de Selectpost-database. Daarin selecteerde het ouders met kinderen die zijn geboren in 2010, 2014 en 2015: de leeftijdsklasse van de eerste en plechtige communies en lentefeesten. Het ging om prospecten van de Selectpost-database, meer bepaald uit Antwerpen en Vlaams-Brabant – aangevuld met het eigen klantenbestand. Kortom: de doelgroep was haarfijn afgebakend.

 

Smartphoto

 

Paper Mail in een slimme mediamix 

De geselecteerde prospecten en klanten kregen eind maart een Paper Mail. De envelop zinspeelde op de voorzijde op het aankomende feest en op de keerzijde op de speciale aanbieding. Het is overigens heel effectief om ook de keerzijde van een envelop te bedrukken. Die wordt tijdens het openen immers altijd bekeken.

De brief ging in op het emotionele gegeven dat we eindelijk weer samen mogen vieren. De brochure liet zien welke mogelijkheden je met Smartphoto hebt om heel gepersonaliseerd je feest aan te kondigen en te vieren. Uiteraard was er ook een push naar de website want bestellen kun je alleen online. Paper Mail heeft hier dus echt de rol van aanjager. De resultaten hieronder tonen aan dat deze aanpak loont.

Tien dagen later kreeg de doelgroep een reminder via e-mail. Deze moest een extra push geven en de impact van de Paper Mail verhogen. Deze combinatie werkt uitstekend zoals ook deze case van Telenet aantoont.

 

De resultaten 

De resultaten van deze actie zijn vertrouwelijk maar er zijn wel een aantal interessante lessen uit te trekken voor de mediamix. De conversiegraad was door de uitgekiende segmentatie ver boven het objectief. Dat was ook te danken aan de impact van Paper Mail als tastbaar medium en als aanjager van een bezoek aan de website. Maar ook de combinatie met e-mail als reminder had zeker een grote meerwaarde om de respons en conversie te verhogen. De precieze doelgroepselectie en de slimme mediamix van Paper Mail en e-mail hebben hun werk dus gedaan.

 

Meer weten over de Selectpost-database of
wilt u een mediamix met Paper Mail en e-mail testen?
Neem contact op met onze Media Experts.

 

Gerelateerde artikelen

# Webshop
Double duty: FARMALINE zet Paper Mail in voor e-commerce én branding
Farmaline
21 april 2022
- 4 Minuten leestijd
Farmaline