Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Article-3-Direct-Mail-and-GDPR
28 februari 2019 - 7 Minuten leestijd

Een Direct Mail sturen naar je volledige klantenbestand. Mag dat nog wel met de vernieuwde Europese privacywet, GDPR? Inderdaad: sinds eind mei 2018 worden de persoonsgegevens van je consument beter beschermd. Betekent dat dan een streep door jouw Direct Mail budget? Helemaal niet. Het is nog perfect mogelijk en je direct marketing campagnes worden zelfs nog effectiever. Hoe dit komt, lees je hier.

 

Op 25 mei 2018 ging de wetgeving rond GDPR (General Data Protection Regulation), van kracht. Een Europese privacywet met verreikende gevolgen, want met die kostbare privacy werd wel eens een loopje genomen. Kort gezegd: iedereen die persoonsgegevens van consumenten bijhoudt, is nu verplicht daar heel omzichtig en transparant mee om te springen. Wie dat niet doet, riskeert een fikse boete. Maar zover hoeft het niet te komen. Eerst even je GDPR-kennis opfrissen.

 

GDPR: wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee een persoon geïdentificeerd kan worden, zoals naam, adres, telefoonnummers, e-mailadressen, gebruikersnamen, IP-adressen en zo meer. Houd je voor je bedrijf dit soort gegevens bij - van geïnteresseerden, potentiële klanten en/of bestaande klanten - dan is GDPR ook op jou van toepassing. Maar ook als je een adressenbestand aankoopt, huurt of zomaar gebruikt, moet je rekening houden met de vernieuwde voorschriften van de privacywet.

 


Wist je dat de impact van GDPR op direct marketing voornamelijk positief is? Lees er alles over in onze GDPR whitepaper.

Direct Mail and GDPR


 

GDPR-wetgeving rust op vier pijlers

GDPR kunnen we samenvatten in vier punten:

  1. Je gebruikers moeten hun gegevens kunnen opvragen, laten aanpassen en verwijderen.
  2. Iedere gebruiker heeft het recht ‘vergeten’ te worden: wie daarom vraagt, kan zijn persoonsgegevens dus laten wissen.
  3. Je moet je gebruikers transparant en ondubbelzinnig informeren over hoe je hun gegevens verzamelt en verwerkt.
  4. Heb je een (mogelijk) datalek - bijvoorbeeld door een computerhacker, een crash van uw harde schijf of een verloren smartphone - dan moet je dit binnen de 72 uur melden aan de Privacycommissie.

 

Onthoud zeker: stuur enkel naar mensen die hiervoor expliciet hun toestemming hebben gegeven, dit is de zogenaamde opt-in. Let wel: aan je eigen klanten die je informeert over onderwerpen die in de lijn van hun aankoop liggen en waar zij belang bij hebben, hoef je geen toestemming te vragen.

 


Al concrete vragen over GDPR? Contacteer ons!



Nu komen we bij een cruciaal punt. Als bedrijf moet je zelf voldoen aan de GDPR-voorschriften. Maar ook je leveranciers moeten GDPR-proof zijn. Als je een databestand aankoopt of huurt om je eigen adressenbestand te verrijken, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de toepassing van de GDPR-wet. Doe dus zeker een GDPR-check voor u met een dataleverancier in zee gaat.

 

Kies voor een GDPR-proof datapartner

Wil je je klantenbestand uitbreiden, dan is een gerichte Direct Mail campagne op een geschikt prospectiedatabestand de perfecte manier. Waarom? Steeds meer consumenten staan enkel open voor reclame die hen rechtstreeks aanbelangt. Hoe gerichter je communiceert, hoe beter, dus. Daarvoor kan je adressenbestanden van welbepaalde profielen huren. Je kiest dan op basis van geografische, socio-demografische of lifestyle kenmerken…

Wil je er heel zeker van zijn dat die databestanden GDPR-proof zijn? Kies dan voor een datapartner die aan alle GDPR-vereisten voldoet. Niet alleen omdat er anders een Europese boete dreigt, maar ook omdat GDPR-proof communiceren veel beter overkomt bij consumenten.

 


 Wist je dat je bij bpost 100% GDPR-proof adressenbestanden per doelgroep vindt? Huur ze nu aan -30%

Ontdek onze data-promo