Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
bpost digitale fraude
24 maart 2022 - 3 Minuten leestijd
 

In 2020 steeg het aantal gerapporteerde frauduleuze transacties door phishing tot 67.000. Als pakkettenspecialist krijgt bpost steeds vaker meldingen van klanten die een verdacht bericht krijgen in verband met de levering – en dat dus niet van bpost komt. Daarom lanceerde bpost een campagne om zijn klanten bewust te maken van de gevaren van phishing. Product manager Nathalie Grauman gaat dieper in op de resultaten van deze bewustwordingscampagne. Paper Mail speelde hier een opvallende rol in.

 

Groeiende e-commerce, toenemende phishing

Nathalie Grauman kadert de noodzaak van een preventiecampagne rond phishing. “64% van de bpost-klanten die we contacteerden voor deze campagne heeft phishingberichten gekregen. Daar stond bijvoorbeeld in: ‘Uw pakket bevindt zich aan de douane, klik hier om de douanekosten te betalen’. Niet enkel de klanten van bpost zijn uiteraard slachtoffer van phishing. Uit cijfers van Febelfin blijkt dat er in België in totaal 34 miljoen euro gestolen is via phishing in 2020. De groei van e-commerce speelt daarin een belangrijke rol.”

 

Test: scoort Paper Mail beter als informatief medium?

De preventiecampagne van bpost werd offline en online getest. “We hebben de boodschap rond phishing naar residentiële klanten van bpost gestuurd die de mybpost-app gebruiken. We wilden zowel Paper Mail als e-mail testen. Eén groep ontving enkel een papieren mailing, een tweede groep alleen de e-mailing en de derde groep kreeg de Paper Mail én de e-mailing.” In de communicatie kregen consumenten concrete tips om te vermijden dat je slachtoffer wordt van phishing. Bijvoorbeeld dat bpost enkel sms’en stuurt vanaf het nummer 8152. Ook kregen de consumenten informatie over wat je moet doen als je toch op een frauduleuze link geklikt hebt.

 

bpost fishing

 

De impact van Paper Mail en e-mail: de cijfers

Bpost heeft de impact uitgebreid getest. Nathalie Grauman ziet grote verschillen in bereik. “83% heeft de Paper Mail geopend, terwijl 35% van de ontvangers van de e-mail deze ook effectief geopend heeft. Tussen de brievenbus en de inbox is er dus een grote kloof.” Uiteraard zorgt het hoge bereik van Paper Mail ook voor meer potentieel voor de respons. “92% zegt actie te ondernemen nadat ze de mailing gelezen hebben, 46% heeft de intentie om de pagina van bpost over phishing te bezoeken.

 

Impact van Paper Mail op online traffic

Nathalie Grauman ziet een aantal aantoonbare effecten. “Paper Mail is de beste garantie voor een hoog bereik. Wat in de brievenbus zit, wordt gezien én vaker gelezen. Maar het medium is ook een sterke aanjager van respons. Vandaag gaan mensen bovendien heel makkelijk van een offline medium naar een online medium. Paper Mail stimuleert dus sterk het websitebezoek. Uit de posttest bleek dat 66% bpost een betrouwbaar merk vindt dus er is ook de impact op het merk. Nog een interessante insight: Paper Mail is ook een goede strategie als mensen digitaal niet reageren. Dan kan je hen als reminder een papieren mailing sturen.”

 

Lees ook: KBC Deals test Paper Mail voor zijn digitale loyaltyprogramma

Gerelateerde artikelen