Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
L'impact du Direct Mail
24 augustus 2023 - 2 Minuten leestijd

Direct Mail blijft een bijzonder krachtig medium. Het gros van de Belgen kijkt steeds reikhalzend uit naar het openen van z’n brievenbus. Meer dan drie vierde van de brieven, folders en magazines wordt effectief gelezen, vaak meermaals bovendien. En ook wat het uitlokken van conversie betreft, laat direct mail mooie cijfers noteren. Met de Paper Reach Survey schetst bpost in samenwerking met ACC, UBA en UMA een helder statistisch overzicht van de kracht van direct mail.

Meten is… optimaliseren

De cijfers bewijzen dat direct mail bijzonder succesvol kan zijn. Maar zijn de resultaten van jouw campagnes wel navenant? Hoe zit het met het leespercentage en de merkbekendheid? Slaan de boodschappen aan, en bij hoeveel klanten leiden ze tot effectief koopgedrag? Enkel door de resultaten te bestuderen en de nodige inzichten te verzamelen, kan je een volgende campagne optimaliseren. Dat doe je door steeds een geijkte vragenlijst af te nemen bij een deel van de ontvangers.

Vergelijken op sectorniveau

Naast een overzicht van de troeven van Direct Mail, omvat de Paper Reach Survey ook een nuttige benchmarktool voor adverteerders. Met die toepassing is het mogelijk om de vergelijking te maken met je concurrenten. Dat is belangrijk, want er bestaan duidelijke verschillen tussen branches. Waar een mailing in de financiële sector door gemiddeld 84,1% van de klanten gelezen wordt, blijft de kledingindustrie bijvoorbeeld steken op 72,1%. En terwijl supermarkten vrij vaak een positief gevoel genereren (65%), doen mutualiteiten (42%) en telecombedrijven (39%) het op dat vlak heel wat minder goed.

Subprofielen analyseren

Met de tool kan je ook bepaalde subprofielen binnen een sector tegenover elkaar plaatsen. Zo merk je als ngo op dat het aandeel klanten dat doorgaans positief reageert (50%) op een humanitaire boodschap beduidend hoger ligt dan het aandeel positieve niet-klanten (32%). Wanneer jouw campagne een stuk beter blijkt te scoren onder prospects, weet je dat je vooraf de juiste beslissingen hebt genomen. Dan waren de ingrediënten aanwezig om van Direct Mail een succesverhaal te maken.

 


Ga naar de tool >