Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
9 oktober 2019 - 7 Minuten leestijd

Binnen digitale en sociale media wordt wel eens beweerd dat data het nieuwe goud is. Maar wat digital en social kunnen, kan print ook. Tatjana Raman, media-expert bij bpost media, vertelt u in dit artikel waar u die gouden data vinden kunt en hoe u ze goed kunt gebruiken.

Als media expert geef ik vanuit bpost media regelmatig gastcolleges bij hogescholen, voornamelijk aan studenten marketing & communicatie. Als gastlector wil ik in eerste instantie de klas voor me iets bijleren. Maar minstens even vaak ga ik zelf met insights terug naar huis.

Data, digital natives & print

Tijdens zo’n sessie mogen alle mogelijkheden rond data niet ontbreken. Het is nu eenmaal een hot topic, ook al weten veel merken nog altijd niet goed hoe de data die ze verzamelden in te zetten. Of ze durven hun data niet inzetten, een rechtstreeks gevolg van wat op 25 mei 2018 in ons Europese leven werd geroepen: de GDPR-wetgeving.

Voor wie (nog) niet over voldoende data van klanten beschikt of voor wie eigen data wil verrijken met nieuwe gegevens om bijvoorbeeld nieuwe klanten aan te werven, kan Selectpost, de lifestyle database van bpost, een oplossing bieden. In de hoofden van marcom-studenten bestaat hiervoor enkel maar een digitale oplossing: Facebook.

Op het einde van een gastcollege kreeg ik de vraag van een student of hij goed begrepen had dat we met Selectpost een segmentatie kunnen creëren zoals men dat ook bij Facebook doet. Wel, ja, dat is exact hoe een digital native de vertaalslag maakt richting Selectpost.

Meer weten over print advertising en GDPR? Klik hier

Selectpost: de data jackpot

Hoe worden gegevens verzameld?

SelectPost is een vragenlijst van bpost. Door deze te beantwoorden, stemt een persoon er mee in dat zijn/haar gegevens, door bpost of andere bedrijven, worden gebruikt voor (1) communicatie met betrekking tot hun activiteiten, producten en diensten die overeenkomen met zijn/haar profiel en (2) het bijwerken en vervolledigen van zijn/haar gegevens in de klantenbestanden waar ze zich bevinden.

U vindt al onze surveys terug op https://survey.bpost.be/c/krasjecadeau, netjes geordend per thema. Per lijst neemt het zo’n 5 à 10 minuten in beslag om de vragen te vervolledigen.

Bpost lanceert regelmatig campagnes op sociale media en via direct mail om mensen aan te sporen deze enquêtes in te vullen. Waarom zou iemand dat doen? Enerzijds omdat er altijd een leuke prijs te winnen valt, anderzijds omdat de meesten onder ons reclameboodschappen zeker weten te appreciëren zolang ze maar relevant zijn. Wanneer iemand zijn/haar voorkeuren en interesses doorgeeft, ontvangt hij/zij alleen commerciële boodschappen waar hij/zie iets aan heeft. En niemand slaat een kortingsvoucher af op producten die ze regelmatig kopen, toch?

Hoe personalisatie niet enkel relevant is maar ook een conversation starter wordt? Lees het hier

Welke gegevens bevat de database?

Selectpost is meteen ook de grootste lifestyle database in België. De verzamelde gegevens zijn bovendien bijzonder actueel en bevatten informatie over erg uiteenlopende sectoren.

Selectpost in cijfers:

  • Gegevens van meer dan 1.100.000 Belgen waarvan 600.000 verzameld in 2018, 525.000 YTD in 2019
  • Informatie over meer dan 1.000.000 gezinnen
  • Kwalitatieve profielen, 85% is tussen 18 en 54 jaar
  • 30 verschillende sectoren komen aan bod, goed voor 1.500 selectiecriteria

Wat kunt u er als merk mee doen?

Als automerk bent u ongetwijfeld nieuwsgierig wie op korte termijn een nieuwe wagen wil kopen. Wilt u een webshop te lanceren? Dan hoort u graag wie zichzelf als “heavy online shopper” ziet. Een nieuw product in de rekken bij de supermarkt? Meer inzicht over het consumptiegedrag van uw doelgroep helpt u al een eind op weg om potentiële klanten warm te maken. Allemaal info die u dankzij Selectpost kunt krijgen.

Doe inspiratie op

Hier ontdekt u alvast enkele cases van merken die SelectPost succesvol gebruikten om hun doelgroep te bereiken.

“Fashion, home & beauty”, dat is waar Juttu voor staat. “Bezoek Juttu zoals je een magazine doorbladert”, dixit hun website. Dus mag een magazine onder de vorm van een krantje niet ontbreken binnen hun mediamix. Dankzij Selectpost wordt het makkelijk om deze krant inclusief een kortingsbon bij “fashion lovers” thuis te bezorgen.

Doe inspiratie op

Doe inspiratie op

Premium koffiemerk L’OR richt zich naar gezinnen die aangaven dat ze thuis capsulekoffie drinken en zo’n toestel bezitten. Een strikt gerichte aanpak waardoor je relevantie de hoogte in gaat.

Doe inspiratie op

Doe inspiratie op

Blijf relevant en omzeil ad avoidance

Voor een performante marketingcampagne is relevantie onmisbaar. We zijn allemaal individuen en willen ook zo behandeld worden. Niemand heeft boodschap aan informatie over merken of producten die ver buiten zijn/haar interesseveld liggen.

Al 2 jaar op rij voeren we bij bpost media onderzoek naar het ontwijken van reclameboodschappen. Wegzappen bij tv of radio, digitale adblockers, overslaan van pre-roll video’s en ‘no pub’-stickers, het zijn slechts enkele van de 65 ‘ad avoidance’-technieken die we onderzochten.

Meer weten over ad avoidance en dit onderzoek? Klik dan hier

Maar nog belangrijker dan in kaart brengen welke manieren consumenten gebruiken en hoe vaak ze dat al doen, is de reden waarom ze commerciële intermezzo’s ontwijken. Eén van de sterkste antwoorden daar is dat publiciteit vaak niet aangepast is aan de noden van de consument aan wie ze gericht zijn.

Enkel data kan hier een oplossing bieden, al is het correct inzetten van die data minstens even belangrijk. Met een volwaardig team aan data-experten en onze Selectpost database die GDPR compliant is, bent u bij bpost aan het juiste adres.

Op zoek naar data die van uw campagne een succes maken? U vindt ze hier

Gerelateerde artikelen

# Mode, # Fashion
ZEB zet met Paper Mail zijn unieke merkwaarden in de markt.
ZEB
12 december 2022
- 4 Minuten leestijd
ZEB
# Mode
Relatiemarketing (is) in de mode
Le marketing relationnel e(s)t (à) la mode
13 december 2019
- 7 Minuten leestijd
Le marketing relationnel e(s)t (à) la mode
# Automobiel, # Mode, # Telco, # Andere
Win-back via Direct Mail, of: hoe u slapende klanten zachtjes wakker maakt
win-back-direct-mail
7 mei 2019
- 7 Minuten leestijd
win-back-direct-mail
# Mode, # FMCG, # Telco
6 tips voor een onvergetelijke verjaardagskaart voor uw klant
Relational-momentum-birthday-postcard
2 mei 2019
- 7 Minuten leestijd
Relational-momentum-birthday-postcard
# Bouw - Renovatie - DIY, # Mode, # Bank & Verzekeringen, # FMCG
Nieuwe klanten aantrekken met In-Home Advertising: 4 succesvolle campagnes
Attirer de nouveaux clients avec le In-Home Advertising : 4 campagnes réussies
24 april 2019
- 7 Minuten leestijd
Attirer de nouveaux clients avec le In-Home Advertising : 4 campagnes réussies