Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
bpost duurzaamheid
8 juni 2022 - 4 Minuten leestijd
Duurzaamheid is groter dan aandacht hebben voor de milieu-impact van je bedrijf. Paul Polman heeft het over armoede uitroeien, op een positieve manier bijdragen aan de planeet en hiermee winst maken. Head of sustainability bij bpost group, Philip Mol, herkent hierin de 3 P’s waarop bpost vandaag al sterk inzet. Bekijk hier het artikel.

Paul Polman roept op tot vertrouwen creëren, transparantie geven aan alle betrokkenen en het consistent volhouden van de uitgezette lijn. Daar kan duurzaamheidsverantwoordelijke van bpost group, Philip Mol, zich helemaal in vinden. ‘Hij zet me aan om nog meer te doen en sneller te gaan volgens de huidige verbintenissen die bpost in het duurzaamheidscharter met de overheid afgesloten heeft’, zegt Mol. ‘Hierin leggen we doelen vast rond het verminderen van de CO2-uitstoot, elektrificatie van onze voertuigen, integratie van mensen in de arbeidsmarkt en rendabiliteit van ons bedrijf.

 

People-Planet-Profit

 

Philip Mol

 

Duurzaam verhaal versterkt reputatie

‘De marketeer is de link tussen consumenten, stakeholders en het bedrijf. Hij of zij heeft de kracht om duurzaamheid te promoten als een opportuniteit, in plaats van als een extra kost.’ Hier ziet Mol nog groeimarge. ‘bpost mag zijn sociaal aspect nog meer naar buiten brengen. We merken dat in de huidige context onze bestaande klanten naast onze ecologische duurzaamheid, onze sociale duurzaamheid steeds meer waarderen. Voor bpost is het feit van een verantwoordelijk en correcte werkgever te zijn ingebed in het DNA. Als bedrijf dien je jezelf de vraag te stellen: ‘ Hoe kan je een verschil maken voor je klanten, voor je medewerkers en in de maatschappij?’. Dit vormt een cruciaal onderdeel van je reputatie, zeker in geval van crisis: “It takes a lifetime to build a good reputation, but you can lose it in a minute.”

 

Texte 2

 

Confrontatie schept nieuwe opportuniteiten

Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling 17 is voor Mol de belangrijkste doelstelling van de Verenigde Naties om de welvaart te bevorderen en de planeet te beschermen tegen klimaatverandering. ‘Deze benadrukt partnerschappen. Als je denkt dat je alleen duurzaam kan worden, bots je snel tegen je limieten. Echte vooruitgang boek je in co-creatie. Start partnerschappen met klanten, leveranciers en ngo’s die aansluiten bij je bedrijf en visie. Ga ook de dialoog aan met organisaties die je challengen in wat je doet. Tussen jullie kan het er hard aan toegaan, maar die discussie legt ook dingen bloot en kan leiden tot nieuwe opportuniteiten en grotere uitdagingen.

 

Stop greenwashing! Ga voor groen

Ook de communicatiesector gaat naar zero. Met het Commtozero-initiatief steekt de communicatiesector een duurzaamheidstandje bij. Het wil een einde maken aan greenwashing en zelf een CO2-neutrale sector worden. Wat en hoe gaat dat in zijn werk?
 
Victor Buisseret

 

Wat is Commtozero?

Commtozero is een platform in ontwikkeling dat alle actoren uit de communicatiesector vanaf september 2022 verenigt. Het doel is duurzaamheid op de agenda zetten. Zo wil het de communicatiesector helpen om consumenten aan te zetten tot groener en duurzamer consumeren. Dit via regulering en het promoten van duurzame oplossingen.

 

Het concrete gevolg?

Adverteerders, agentschappen, productiehuizen, media, vakverenigingen… Alle spelers in de sector worden aangemoedigd om te evolueren naar ‘zero greenwashing’ en ‘zero carbon’. Ze worden met concrete middelen bijgestaan om hun claims te verifiëren en hun CO2-uitstoot in kaart te brengen, te berekenen en te verminderen. ‘Merken die claimen ‘goed te zijn voor de planeet’ zal aangespoord worden om ook hun productielijn, grondstoffen, verpakkingen, printmateriaal en campagnes te analyseren. Zo ontdekken ze of hun claim correct is’, zegt Victor Buisseret, sustainability manager bij ACC

 

Welke verplichtingen worden opgelegd?

Commtozero legt geen verplichtingen op. ‘Dat doen richtlijnen zoals de Europese Green Deal die onvermijdelijk onze sector gaat beïnvloeden op allerlei niveaus’, legt Buisseret uit. ‘Wij inspireren en helpen de sector om naar zero-uitstoot te evolueren, onze ecologische voetafdruk te kennen en te verminderen. We vechten samen tegen greenwashing. We laten agentschappen van elkaar leren en delen de tools die internationaal reeds hun diensten bewijzen.

 

Wie bewaakt de doelstelling?

Het Communicatie Centrum (de vroegere Raad voor de Reclame) met daaronder de Jury voor Ethische Praktijken gaat de naleving van de overeengekomen praktijken na als er een klacht wordt ingediend tegen een campagne. Vakverenigingen zoals ACC en UBA trekken mee het project.

 

Download de nieuwe Sparkle

Gerelateerde artikelen

# Duurzaam, # e-commerce
Zijn de hoge verwachtingen van online klanten duurzaam in te vullen?
bpost stratégie colis
8 juni 2022
- 4 Minuten leestijd
bpost stratégie colis
# Duurzaam
Sustainable together
Sustainable together
7 juni 2022
- 5 Minuten leestijd
Sustainable together