Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_14_Omnichannel_720x552px.jpg
29 november 2018 - 2 Minuten leestijd

Online shoppen is niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken, maar toch blijkt het voor veel webshops niet zo makkelijk om te groeien. Bepaalde merken, zoals Vandenborre of Coolblue, staan zowel on- als offline sterk in hun schoenen. Hun geheim? Een uitgekiende omnichannel-aanpak, waardoor ze hun klanten via verschillende kanalen bereiken.

 

Omnichannel

 

Een online strategie voor een webshop is eigenlijk een digitale vertaling van de marketing die gevoerd wordt voor een fysieke winkel. Klinkt eenvoudig, maar er zijn op dit moment nog veel digitale kanalen die niet benut worden om klanten te bereiken. bpost, The Retail Academie en Gondola onderzochten hoe u ook online de consument bereikt en zo een sterk merk kunt uitbouwen. We vatten de omnichannel-aanpak samen in vier stappen.

 

1. Zorg dat consumenten uw bedrijf kennen

Investeer in degelijke content marketing. Offline stelt u zich voor in een folder of ontdekken uw klanten uw producten door een staaltje. Online kunt u in ads investeren, maar ook een goede website, blog en levendige social media-accounts zorgen ervoor dat consumenten uw bedrijf leren kennen. Maak uw content interactief en zorg voor regelmatige updates, zodat uw merk top-of-mind is bij de consument.

 

2. Leid uw klanten naar uw webshop

Stop uw producten niet weg in het doolhof van uw website en maak uw webshop makkelijk te bereiken. Zorg ervoor dat consumenten die via Google op zoek gaan, uw producten via die weg kunnen vinden. Hou ook rekening met volgende punten:

  • Meten is weten: analyseer via welke digitale kanalen klanten uw webshop bereiken en gebruik deze info om uw producten en uw merk nog meer in de kijker te zetten.
  • Investeer in een goede SEO- en SEA-campagne: een groot deel van de aankopen start door een online zoekopdracht, zorg dat uw merk bovenaan in de resultatenlijst staat.
  • Voor bedrijven met zowel een fysieke winkel als een webshop: hou rekening met ROPO-gedrag (Research Online Purchase Offline). Klanten zoeken vaak eerst alle info op online en kopen dan de producten aan in een fysieke winkel. Maak van uw webshop dus ook een bron van informatie die klanten naar uw winkel leidt.

 

3. Maak kopen via uw webshop zo aangenaam mogelijk

Een groot deel van de online aankopen wordt in de laatste fase afgebroken. Hoe kunt u dit vermijden? Zorg voor een aangename en gebruiksvriendelijke webshop en gebruik duidelijke productnamen. Wees transparant over de prijs en de extra kosten die u aanrekent. Investeer ten slotte ook in een betrouwbare en efficiënte betalingsmodule.

 

4. Zorg dat uw vaste klanten uw beste vertegenwoordigers zijn

Een tevreden klant is een klant die terugkomt. Maak de volgende aankopen nog aangenamer door het aanbod te personaliseren. Stuur op vaste tijden een nieuwsbrief naar uw klanten om hen uw nieuwste producten te tonen. Stimuleer uw klanten ook hun ervaringen met uw webshop te delen op social media. Reviews zetten andere consumenten aan om een bezoek te brengen aan uw webshop.

 

Onderzoek en whitepaper rond merkidentiteit

Onderzoek van bpost in samenwerking met Gondola en The Retail Academy wees uit dat merkidentiteit steeds belangrijker wordt in een wereld waarin op alle mogelijke kanalen gecommuniceerd wordt. Deze resultaten en concrete voorbeelden vindt u terug in onze whitepaper.

 

Download nu onze whitepaper >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Decathlon, Omnichannel, e-commerce
De omnichannelstrategie van Decathlon: “Toegankelijkheid staat voorop”
Headers_E-news_0619_Decathlon_A_720x552px.jpg
27 juni 2019
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0619_Decathlon_A_720x552px.jpg