Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0619_Google_Assistant_A_720x552px.jpg
27 juni 2019 - 2 Minuten leestijd

Een boodschappenlijstje aanvullen of de hoofdpunten van het nieuws horen enkel door te spreken? Vanaf nu kan het allemaal erg gemakkelijk met Google Assistant. Sinds 28 mei is er namelijk ook een Belgische versie van deze tool voor Android en iOS smartphones en hoofdtelefoons. bpost sprong meteen op de innovatieve kar en maakt het mogelijk om eenvoudig de status van pakjes op te volgen.

 

Google Assistant.png

 

Google Assistant is de virtuele, slimme assistent van Google, die relevante informatie voor u opzoekt, uw vragen beantwoordt en eenvoudige taakjes uitvoert. Het enige wat u moet doen? “Oké Google” zeggen tegen uw smartphone, gevolgd door het commando. Dat kan gaan van “Stuur bericht naar Isabel: Ik kom later.” of “Wat voor weer wordt het?”. Google Assistant vertelt u vervolgens het antwoord.

 

Tal van bedrijven haken in op Google Assistant en ontwikkelen integraties, waarbij consumenten via hetzelfde soort commando’s ook informatie over hun diensten of producten kunnen opvragen. De spraakassistent werd in 2016 gelanceerd en is ondertussen beschikbaar op meer dan een miljard toestellen. Sinds eind mei is er eindelijk ook een Belgische versie beschikbaar met lokale toepassingen. bpost was één van de eerste bedrijven om mee op deze innovatieve kar te springen.

 

Oké Google, waar is het dichtstbijzijnde afhaalpunt?

bpost ontwikkelde met TCS een integratie waarbij Google informatie uitwisselt met de data van de mobiele applicatie ‘My bpost’. Zo is het mogelijk dat klanten heel snel de status van hun pakje kunnen opvragen. Zo komen ze te weten wanneer hun pakje geleverd wordt door de postbode of in welk afhaalpunt hun pakje beschikbaar is. Bovendien kan via een koppeling met Google Maps ook de snelste route naar het afhaalpunt opgevraagd worden.

 

“Klanten kopen vaker online en ze willen snel en eenvoudig weten waar hun pakje is en wanneer het geleverd wordt. Dankzij deze samenwerking met Google kunnen ze dat nu mondeling via het toestel dat ze het vaakst in de hand hebben.” - Catherine De Baets, CIO Belgian delivery van bpost

 

Binnenkort zal je ook de openingsuren van een postkantoor of postpunt kunnen opvragen.

 

Oké Google, wat heb je nog allemaal in petto?

bpost was niet het enige bedrijf dat bij de start van de Belgische Google Assistant een integratie voorstelde.

Zo is het vanaf nu bijvoorbeeld ook mogelijk om uw Telenet digicorder op te starten of het volume te regelen. Zappen via Google Assistant is voor binnenkort. Onderweg naar het station en u wil weten of u de volgende trein nog haalt? Treinroutes en -uren kunt u dankzij NMBS ook opvragen via de spraakassistent. Het aanvullen van uw boodschappenlijstje kan mondeling dankzij de link met de MyColruyt-app. En u kunt de status van uw mobiele data opvragen via de integratie van uw MyProximus-account.

De mogelijkheden zijn eindeloos en ongetwijfeld neemt het aanbod van Belgisch getinte integraties enkel toe. Er wordt ook nog gewerkt aan een Vlaamse stem, want momenteel beantwoordt Google Assistant uw vragen met een Nederlandse tongval.

 

Google Assistant is beschikbaar voor Android- en iOS-toestellen. Download de applicatie hier. Onze handige mybpost-app is hier terug te vinden.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Webinar, Google, Elkezaakonline
Webinar: Hoe zorg je dat Google je webshop makkelijk vindt?
Headers_E-news_0121_WebinarEZO_A_720x552px.jpg
28 januari 2021
- 1 Minuten leestijd
Headers_E-news_0121_WebinarEZO_A_720x552px.jpg