Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0619_Decathlon_A_720x552px.jpg
27 juni 2019 - 2 Minuten leestijd

Franse sportwinkelketen Decathlon heeft ook in België stevige voet aan grond met maar liefst 30 winkels. Naast hun fysieke winkels zet de retailer ook in op online verkoop via hun webshop. Hoe combineert Decathlon deze twee kanalen? We legden onze vragen voor aan Decathlon. De antwoorden leest u hieronder.

 

Decathlon header.png

 

Ina Vandercappellen is bij Decathlon verantwoordelijk voor de online leveringen, de laatste - erg belangrijke - stap in de keten. Haar hoofdtaak: een kwalitatieve levering garanderen en toezien op de beloofde leveringsdata. Bovendien houdt ze de vinger aan de pols en verzamelt ze alle noden en vragen van klanten, om hier in de toekomst het gepaste antwoord op te vinden. Dit keer beantwoordt ze geen vragen van klanten, maar die van ons. Over hoe Decathlon e-commerce, omnichannel en logistiek aanpakt.

 

Wat is de omnichannelstrategie bij Decathlon?

Ina Vandercappellen: “Decathlon wil sport toegankelijk maken voor het grote publiek. Die toegankelijkheid vertaalt zich in een betaalbaar, uitgebreid aanbod van sportmateriaal in onze winkels. Sinds enkele jaren is die bereikbaarheid enkel toegenomen, dankzij een website waar de sportieve Belg heel snel alle sportartikelen terugvindt en kan laten leveren waar hij of zij dat wenst.”

“Onze winkels en onze website zijn complementair en hebben elk hun voordelen. Zo stap je om het even welke winkel binnen en kan je rekenen op advies op maat. Of je bestelt online, op eender welk moment van de dag, en profiteert van gratis levering. Ze zijn ook perfect te combineren. Zo is het mogelijk om een pakje online te bestellen en in de winkel te laten leveren. Of in een winkel een online bestelling te plaatsen als het gaat om grote volumes.”

“We vinden het belangrijk om hierbij onze klanten en hun wensen niet uit het oog te verliezen. Zo worden we uitgedaagd om ons aanbod bij te sturen indien nodig. Het houdt ons scherp.”

 

De nieuwe projecten die jullie bij Decathlon opzetten rond retail (pop-up in Brasschaat, stadswinkel in Mechelen, innovatief lab in Singapore,...) laten vermoeden dat jullie nog steeds een grote toekomst zien voor de offline verkoop. Hoe ziet volgens Decathlon de winkel van de toekomst eruit?

Ina Vandercappellen: “Enerzijds winkels met een grote nabijheid, waar de sportieveling snel courante aankopen (zoals tennisballen en sportschoenen) doet, toegang krijgt tot het online aanbod en pakjes kan ophalen. Anderzijds blijft het belangrijk om grote winkels te hebben waar klanten ondergedompeld worden in een sportieve atmosfeer, waar ze alle producten kunnen testen en de tijd kunnen nemen om tips uit te wisselen met andere sportfanaten.”

 

Uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor blijkt dat in 2018 ongeveer 18% van alle aankopen in België online plaatsvonden (10% in 2017). Hoe verloopt die evolutie bij Decathlon?

Ina Vandercappellen: “In 2018 vertegenwoordigde onze online verkoop 7% van de totale verkoop in België. Voor 2019 zal dit evolueren naar een aandeel van 11%. Online verkoop is voor ons ook meer dan ‘thuis bestellen’, ook de digitale aankopen in de winkel omdat een product niet aanwezig is vallen hieronder.”

 

Hoe past bpost binnen de online strategie van Decathlon?

Ina Vandercappellen: “bpost helpt ons om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen en het gemak van onze klanten. Zo proberen we samen het leverproces te optimaliseren. Zowel via thuislevering, levering in afhaalpunten als in pakjesautomaten. Recent plaatsten we ook Cubee pakjesautomaten aan onze filialen in Olen en Maasmechelen. Zo kunnen de klanten via Click & Collect hun bestelling na de openingsuren van de winkel oppikken. bpost is ook verantwoordelijk voor de levering tussen winkels en ze maken het mogelijk om pakjes vanuit onze winkelpunten te versturen.”

“De wendbaarheid van de bpost-diensten is voor ons erg belangrijk. Onze klanten kunnen via de My bpost app de status van hun pakjes opvolgen en leveringsvoorkeuren aanpassen. We zien bpost ook als een partner om samen onze e-commerce voor te bereiden op de toekomst. Hoe kunnen we nu al inpikken op die wereld van morgen? Hoe kunnen we onze ecologische voetafdruk beperken?”

 

Online verkoop zit in de lift en innovatieve technologieën laten toe om als bedrijf ook sterk te evolueren. Ongetwijfeld heeft Decathlon op dit vlak nog heel veel plannen. Kunt u er eentje toelichten?

Ina Vandercappellen: “De verkoop van onze sportartikelen in de winkels en via de webshop zal in de toekomst niet volstaan. We moeten nog dichter bij onze klanten staan. Door onze producten rechtstreeks te verkopen of te leveren op de plekken waar er gesport wordt, zoals in sportcomplexen en op tennisterreinen.”

 

Wenst u te bespreken hoe bpost u kan helpen met het uitbouwen van uw e-commerce?

Laat uw gegevens achter en we nemen snel contact met u op.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen