Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
valentijn-header-1024x681-1
17 februari 2020 - 7 Minuten leestijd

Lover or hater? Hoe dan ook, Cupido doet zoals elk jaar op 14 februari zijn intrede. De feestdagen zijn nog maar goed en wel voorbij of daar is de volgende commerciële top topical al. En zelfs de “haters” ontsnappen er niet helemaal aan. Want we worden allemaal graag gezien, toch? Als merk kunt u dit moment claimen om uw liefdespijlen te richten op bestaande en/of nieuwe klanten en impact te maken!

 

Onze Pulse-studie bewees het al: bedrijven investeren nog onvoldoende in relatiemarketing. De studie analyseerde de tevredenheid van consumenten op basis van 16 emotionele factoren die een rol spelen in de klantenrelatie en de merkentrouw. Het resultaat: bedrijven halen een gemiddelde ‘Pulse Score’ van slechts 38/100. Om deze score te verbeteren, kunt u bijvoorbeeld uw klanten belonen voor hun trouw. 71% van de consumenten hecht daar belang aan, terwijl slechts 36% vindt dat de bedrijven daar momenteel voldoende op inzetten.

Er is dus sprake van een ‘Pulse gap’. Naast verjaardagen blijken ook top topicals zoals Valentijn het communicatiemomentum bij uitstek om deze kloof te dichten. We geven u 5 tips om het hart van uw klant te veroveren – op korte en lange termijn - en een stap in de richting van uw ‘love brand’ te zetten.

 

1. Schrijf u klanten een (liefdes)brief

 

Direct mail is het middel bij uitstek voor een valentijnsboodschap. Het hint naar de tijd waarin we nog liefdesbrieven schreven en is dus goed voor een portie nostalgie. Durf deze Valentijnsdag te kiezen voor een brief met alles erop en vergeet de aantrekkelijke envelop niet! In een brief kan u heel wat info kwijt maar leg de focus op slechts 1 of 2 boodschappen om verwarring te vermijden. Bepaal op voorhand welke doelstellingen u met uw brief wil bereiken zodat u de resultaten makkelijk kan opvolgen.

 

2. Sneller aan de slag met een postkaart

 

Dringt de tijd? Geen probleem! Met een postkaart houdt u het simpel maar schiet u toch recht in de roos. Postkaarten zijn uitermate geschikt om korte en wat emotionelere boodschappen te versturen. De klanten kennen u al, dus u hoeft uzelf niet meer uitgebreid voor te stellen. Een eenvoudige, activerende boodschap volstaat, ook voor Valentijn.

Luxemerk Louis Reichman koos voor deze optie en wenst haar klanten een mooie Valentijnsdag toe. Daarbij nodigen ze hen uit om de nieuwe collectie te bekijken op de website.

 

 

3. Ga voor een bijzonder ‘postzegel’-alternatief

 

Of u nu gaat voor een attentvolle brief of een vlotte postkaart, ontwerp zeker een Fancy PP. Dé plaats om hartjes op los te laten. Fancy PP is een gepersonaliseerd contractueel PB-frankeermerk waarop een logo, een foto of een tekening kan staan. Met Fancy PP valt u op! Uw zendingen springen in het oog en worden vaker geopend. En dat allemaal gratis!

Tui & Ethias maken gretig gebruik van de Fancy PP waardoor hun knappe layout een strak geheel vormt.

 

4. Combineer online en offline

 

Al eens geëxperimenteerd met QR codes? Dankzij een QR-code creëert u eenvoudig een link tussen de fysieke en de digitale wereld. Uw klant kan ze scannen met zijn/haar smartphone. Het maken van codes is bovendien gratis en simpel. Voeg de gemaakte QR-code toe in uw Valentijnsbrief of op uw postkaart, uw klant scant de code en belandt onmiddellijk op uw website. Met een specifieke actiecode voor uw Valentijnscampagne kunt u de respons bovendien makkelijk meten.

bol.com benadrukt de complementariteit van print & digital door QR codes toe te voegen in Het Grote Speelgoedboek. Zo kunnen ouders makkelijk en snel een online winkelmandje vullen. Ontdek het voorbeeld hier.

Cameleon gebruikt de QR code op een originele zomercommunicatie voor het promoten van de Facebookpagina.

 

5. Gebruik de Mobile Postcard voor uw VIP-Valentijntjes

 

Enkel een beperkt aantal VIP-klanten of partnercontacten verrassen op de dag van de liefde? Opteer dan voor de Mobile Postcard.

Mobile Postcard biedt heel wat mogelijkheden:

  • Een fotokaart versturen: leuk en onverwacht!
  • Een videokaart versturen: een gepersonaliseerde fotokaart op basis van een filmpje van op uw smartphone of tablet. Nog meer emoties en zeker een verrassingseffect! Wij drukken ze voor u en versturen ze naar waar ook ter wereld.

 


Ontdek meer over de Mobile Postcard op de site van bpost >>>


 

Met deze tips heeft Cupido ongetwijfeld iets moois in petto voor u en uw merk!